در گفت‌وگو با میرعلی حسینی مطرح شد؛

«بی ام و ۲۰۰۲» و یک ماجرای تعقیب و گریز

به گزارش پلاتو هنر، چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۴ در ایران مال برگزار شد. در مراسم اختتامیه این رویداد برگ زرین بهترین فیلم پویانمایی چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران به میرعلی حسینی برای فیلم کوتاه «بی ام و ۲۰۰۲» تعلق گرفت.

به همین بهانه با میرعلی حسینی، کارگردان فیلم کوتاه «بی ام و ۲۰۰۲» گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«بی ام و ۲۰۰۲»؛ فلش بکی به اتفاقات گذشته

میرعلی حسینی درباره داستان فیلم کوتاه «بی ام و ۲۰۰۲» توضیح داد: این فیلم کوتاه فلش بک از یک داستانی است که در زمان حال رخ می‌دهد. پسری صاحب یک ماشین (اتومبیل) است که جویای ریشه اتفاقاتی می‌شود که در گذشته پیش آمده است و ناخواسته وارد یک ماجرای تعقیب و گریز می‌شود.

او ادامه داد: در ابتدا روایت این فیلم کوتاه همراه دیالوگ بود اما با بررسی‌های انجام شده به این تصمیم رسیدیم که صامت پیش رود اما آواهای محیطی، ریکشن‌های شخصیت، نفس کشیدن، تعجب کردن، و… همراه موسیقی و یک نریشن رادیویی ابتدای قصه به روایت داستان اضافه شد.

«بی ام و ۲۰۰۲»
«بی ام و ۲۰۰۲»

تولید «بی ام و ۲۰۰۲» با تکنیک تلفیقی

میرعلی حسینی درباره چالش‌های پروسه تولید این فیلم کوتاه عنوان کرد: انیمیشن سازی به طور کلی چالش‌برانگیز است، به این خاطر که هیچ چیز جر خارج از تصویر وجود ندارد و همه چیز خلق شدنی است. برای ساخت این انیمیشن از یک طرف به نرم‌افزار موهو اشراف داشتم که با وجود آپدیت‌های جدید، نیاز داشتم در یک سری موارد با تکنیک paper پروژه را پیش ببرم. برای استوری ریل موقع ساخت صحنه به ویژه برای چرخش ماشین از تکنیک ۳ بعدی کمک گرفتم اما در نهایت نتیجه را در تکنیک ۲ بعدی پیاده کردم تا یک دست دیده و لمس شود.

او ادامه داد: یکی از چالش‌های دیگر نماهای روبه‌رو در طراحی کاتود و چرخش شخصیت‌ها و ماشین بود که با چالش و باگ‌های نرم‌افزاری روبه‌رو می‌شد و زمان‌بر شد. به طور برای اینکه نسبت به این موضوع آگاه شوم که
کدام تکنیک جوابگو است، تمامی تکنیک‌ها بارها امتحان شده است.

انیمیشن‌سازی با محوریت محیط زیست و ایستادگی دربرابر بی‌عدالتی

میرعلی حسینی درباره دغدغه‌اش در انیمیشن‌سازی مطرح کرد: موضوع محیط زیست، حیوانات، ایستادگی و مقاومت دربرابر بی عدالتی و ظلم به حق آدمی برایم همیشه در انیمیشن‌سازی جذابیت دارد. از طرفی دیگر انیمیشن‌ اکشن و داستان‌های عام‌پسند کمتر ساخته می‌شوند و بیشتر انیمیشن به سمت سینمای معناگر می‌رود.

«بی ام و ۲۰۰۲»

در ساخت انیمیشن به سمت داستان‌های عامه‌پسند می‌روم

او ادامه داد: البته که برای ساخت فیلم کوتاه «بی ام و ۲۰۰۲»، علاقه شخصی من به داستان‌های پرماجرا و از لحاظ موضوعی، ایثارگری و ایستادگی در برابر ظلم جذاب بوده است.

او افزود: به همین خاطر برای نسل‌های بعد دوست داشتم در ساخت انیمیشن از داستان‌های معنادار فاصله بگیرم و به سمت داستان‌های عامه‌پسند بروم که به موضوعات معنادار هم می‌پردازند. البته که در این مسیر به انیمه‌های کره جنوبی و ژاپنی نیم‌نگاهی دارم.

میرعلی حسینی تصریح کرد: من در ابتدا یک داستان بلند در ذهن خود داشتم اما به خاطر شرایط دشوار ساخت داستان بلند، تصمیم گرفتم بخشی از این داستان را در قالب یک فیلم کوتاه بسازم و اگر موفق ظاهر شد، با جذب سرمایه‌گذار، فیلم کوتاه را به فیلم بلند تبدیل کنم.

«بی ام و ۲۰۰۲»

طراحی شخصیت‌های داستان

این کارگردان درباره طراحی شخصیت‌های داستان گفت: سعی داشتم شخصیت‌های داستان (پسر و دختری با بازه سنی 20 الی 30 سال) رئال و واقعی باشند. طراحی شخصیت‌ها به وکتور، سپس به موهو و پس از استخوان‌بندی از چندین زاویه به حرکت درآمدند.

نقش موسیقی و صداگذاری در انیمیشن‌سازی

این کارگردان درباره موسیقی و صداگذاری فیلم کوتاه بیان کرد: صدا بیش از ۵۰ درصد انیمیشن را تشکیل می‌دهد، صداهای محیطی، احساس و هیجان بیشتری را به مخاطب منتقل می‌کند اما موسیقی در یک جاهایی در روایت تاثیرگذار می‌شود و به کمک صداگذاری می‌آید، هماهنگ باهم پیش می‌روند. موسیقی گاهی برای القای احساس هیجان و تعقیب و گریز با ریتم تغییر می‌کند، یک جایی هم سکوت محض به اندازه هیجان، ارزش و اهمیت خود را نشان می‌دهد.

میرعلی حسینی در پایان درباره دریافت جایزه از چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: میان آثار درخشان پویانمایی که به جشنواره فیلم کوتاه امسال راه پیدا کردند، شگف‌ت‌زده شدم که توسط داوران محترم منتخب شده‌ام و خوشحال هستم که مزد زحماتم را دریافت کرده‌ام.

«بی ام و ۲۰۰۲»

بیشتر بخوانید:

در انتظار رسیدن «انار» برای به آغوش کشیدن مادر

https://didhonar.ir/?p=101522

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پنج =