به گزارش پلاتو هنر، کنسرت بداههنوازی تار و سهتار با بداههنوازی صائب کاکاوند به تهیهکنندگی یاسر یگانه، جمعه ۶ مهر 1403 در تالار مهر حوزه هنری ساعت 20 روی صحنه برگزار میشود.
بداههنوازی؛ ممارست در پی خلق در لحظه
بداههنوازی تار و سهتار عنوانی است برای اجرای نوازندهای كه سالها از پس تلاش و ممارست در پی خلق در لحظه است، بودن و زندگی کردن در لحظه، حس خوش زندگی در آن، برای گذر از تكرارها و رسيدن به هوايی تازه. در اين كنسرت سعی بر اين است در دو بخش و بر اساس نگاه كلاسيک و رهاتر از معمول قطعاتی خلق شوند.
این کنسرت در دو بخش بداههنوازی و تکنوازی تار و سهتار روی صحنه اجرا میشود که این بداههنوازی بر اساس داشتههای هنرمند در سالهای تحصیل موسیقی شکل میگیرد. هنرمند داشتههای موسیقی کلاسیک خود را کنار گذاشته است و در لحظه به صورت روانشناسانه با مخاطب خود ارتباط برقرار میکند.
به بهانه کنسرتی که قرار است جمعه روی صحنه برگزار شود، با صائب کاکاوند گفتگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید.
کاکاوند توضیح داد: من برای کنسرتی که پیش رو است، هیچ برنامهای در ذهن ندارم. در این سبک بداههنوازی هنرمند در همان لحظه تصمیم میگیرد که در کدام دستگاه آوازی تکنوازی کند و طبق این تصمیم قطعات ضربی و آوازی شکل میگیرند که از پیش تعیین نشدهاند. این یکی از خاصیتهای بداههنوازی است.
او ادامه داد: دلیل این اتفاق این است که امروز بسیاری از موسیقیها از پیش ساخته میشوند و با ذهنیت قبلیِ نوازنده، روی صحنه اجرا میشوند. باید تلاش کنیم این فرهنگ و سنت موسیقایی را تا حدی به جریان بیاندازیم.
این هنرمند عنوان کرد: هنرمند در این سبک باید در یک بازه زمانی مشخص در بستری که مهیا میشود، بداههنوازی کند. بعضی از بداهه نوازیها چارچوببندی مشخصی دارند و طبق روال سنت موسیقی ایرانی که با پیشدرآمد شروع میشود و با یک ساختار معین پیش میرود، روی صحنه اجرا میشوند.
او افزود: بعضی اوقات هم بداههنوازی کاملا آزاد است به صورتی که هیچ برنامه مشخصی از پیش ندارد و نوازنده با توجه به اتمسفر و حس و حال درونی هنرمند و اتمسفری خود که از وجود مخاطب دریافت میکند، شرایط را به وجود میآورد. من در تلاش هستم یک بداههنوازی کاملا آزاد روی صحنه داشته باشم و ببینم در این بازه زمانی به لحاظ روانشناسی چه اتفاقی به وجود میآید.
کاکاوند تصریح کرد: این سبک بداههنوازی برای هنرمندان موسیقی کلاسیک ایرانی بسیار پیش میآید. به صورتی که حتی اگر در کنسرتها قطعات ضربی مشخص باشند، در حالت تکنوازی بیشتر اتفاقات به صورت بداهه پیش میرود اما اینکه در ابتدا بداههنوازی شکل بگیرد، تاکنون کمتر پیش آمده است.
چالشهایِ بداههنوازی
صائب کاکاوند توضیح داد: در اجرای بداههنوازی هنرمند بسیار باید متمرکز باشد، چراکه اگر در ارائه مطلب کمی تمرکز خود از دست بدهد، دچار تکرار و سردگمی میشود. یک اجرای بداههنوازی باید آغاز و پایان، اوج و فرود داشته باشد. چنین اجرایی دشواریهای مربوط به خود را دارد و نوازنده باید دقت کافی داشته باشد تا رشته کلام از دستش خارج نشود.
او افزود: علاوه بر حفظ تمرکز، تکنیکهای نوازندگی هم باید به بهترین شکل انجام شود که با رعایت این مجموعه نوازنده میتواند تحت یک فشار روانی قرار بگیرد.
این هنرمند عنوان کرد: پیش از آنکه درباره بداهه صحبت کنیم، باید یک تعریفی از بداهه داشته باشیم و برای اینکه بداههنوازی نتیجه مطلوبی داشته باشد، هنرمند باید در ابتدا در خلوت خود این بداههنوازی را امتحان کرده باشد و هر زمانی که احساس کرد که پس از سالها تحصیل موسیقی و تجربهی روی صحنه، میتواند این اتفاقِ بداههنوازی را روی صحنه رقم بزند، پیش روی مخاطبان قرار بگیرد.
صائب کاکاوند در پایان گفت: اگر قرار است این بداههنوازی برای نسلهای آینده و پایداری این موسیقی کمک کند، میتواند با سازهای کلاسیک غربی همراه باشد تا بتواند نقشی در ترویج موسیقی اصیل ایرانی ایفا کند.
علاقهمندان برای حضور در این کنسرت بداههنوازی میتوانند از سایت ایرانکنسرت بلیت تهیه کنند.
بیشتر بخوانید: