پلاتوهنر

اسرار جهانِ هستی را با زبانِ موسیقی بشنوید

به گزارش پلاتو هنر، شاید تاکنون به این فکر فرورفته‌ باشید که اسرار جهان هستی با زبانِ موسیقی قابل درک و فهم هستند. هر نقطعه‌ای از کره خاکی و فراتر در آسمان‌ و کهکشان‌ها به گونه‌ای با موجودات سخن می‌گوید. موسیقی یکی از راه‌های ارتباط ماورایی با فراتر از زمین است.

آلبوم‌های موسیقی تلفیقی «اسرار مشرق» به آهنگسازی مهدی دانایی، آلبوم بی‌کلام «من اینجام» اثری از حسام صدفی‌نژاد نمونه‌هایی از آثاری هستند که با زبانِ موسیقی از جهان هستی و می‌گویند، از راز آفرینش تا صلح و خاطره.

عاشقانه «من اینجام» با زبانِ موسیقی

آلبوم موسیقی «من اینجام» اثری از حسام صدفی‌نژاد در هشت قطعه با تم‌های عاشقانه منتشر شده است.

«خلوت»، «درخشش»، «رویای صلح»، «من اینجام»، «خاطره‌‌ای از تو»، «مواجهه»، «گذر و گذشته تا امروز» قطعات آلبوم جدید حسام صدفی‌نژاد هستند. میکس و مستر تمامی قطعات توسط حسام ناصری، آهنگساز و تنظیم‌کننده سرشناس موسیقی ایران، انجام شده است. سایوری شفیعی و آرش جامع هم در این آلبوم به عنوان نوازنده حضور داشته‌اند. ضبط قطعات هم توسط امید اصغری انجام شده است.

حسام صدفی‌نژاد یکی از نوازندگان و آهنگسازان جوان موسیقی ایران است که طی سال‌های اخیر به عنوان نوازنده ساز‌های بادی و به ویژه ساز ابوا با خوانندگان و ارکستر‌های مختلفی همکاری داشته است. علیرضا قربانی، همایون شجریان، سالار عقیلی، آرمان گرشاسبی و احسان خواجه امیری از جمله خوانندگانی بوده‌اند که حسام صدفی‌نژاد با آن‌ها روی صحنه رفته است. همچنین او سابقه نوازندگی در ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک صدا و سیما را نیز دارد.

حسام صدفی‌نژاد درباره این آلبوم می‌گوید: «طی یکی دو سال اخیر موضوع استفاده از موسیقی در تولید محتوا‌های شبکه‌های اجتماعی و خصوصاً اینستاگرام بسیار پررنگ شده است به جز محتوا‌هایی که در آنها از موسیقی باکلام استفاده می‌شود، ویدیو‌های مختلفی وجود دارد که نسل نوجوان و جوان برای ساخت آن‌ها سراغ موسیقی بی‌کلام می‌رود. اما متأسفانه نگاه آن‌ها عموماً به سمت قطعات خارجی است.

همین موضوع باعث شد تا سراغ تولید آلبومی بروم که تم‌های عاشقانه و چند تم پرهیجان و ریتمیک را با زبان ساده موسیقی به این نسل که کاربران اصلی شبکه‌های اجتماعی هستند، ارائه کند. در زمان‌بندی تولید قطعات هم برخی محدودیت‌های زمانی شبکه‌های اجتماعی مختلف و خصوصاً اینستاگرام را مدنظر قرار دادم تا برای تولید انواع ویدیو‌ها قابل استفاده باشد.

آلبوم «من اینجام» نقطه شروع فعالیت‌های من در این حوزه خواهد بود و در آینده آلبوم‌های دیگری با تمرکز بر تولید محتوا‌های شبکه‌های اجتماعی ارائه خواهم کرد. البته تولید تک قطعات باکلام و بی‌کلام دیگر را هم ادامه می‌دهم اما این حوزه فعالیتی برایم جذابیت ویژه‌ای دارد.»

متأسفانه موسیقی بی‌کلام در سبد شنیداری نسل نوجوان و جوان ایرانی جایگاه بسیار کمی دارد. طی سال‌های اخیر تلاش‌های ستودنی متعددی در زمینه تولید این قبیل آثار انجام شده است ولی متأسفانه همچنان ضریب نفوذ در میان نسل جدید بسیار پایین است. حقیقت این است که موسیقی بی‌کلام در ایران بازگشت مالی خاصی از طریق کنسرت هم ندارد و بیشتر فعالیت‌ها برحسب علاقه است.

در ادامه شنونده 3 قطعه «خاطره‌‌ای از تو»، «من اینجام» و «گذر و گذشته تا امروز» از این آلبوم موسیقی باشید.

«Passing»

«A Memory Of You»

«I’m Here»

زبانِ موسیقی
زبانِ موسیقی

«اسرار مشرق» با زبانِ موسیقی

آلبوم موسیقی «اسرار مشرق» اثری در سبک موسیقی تلفیقی است که از ترکیب سازها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی در کنار سازهای الکترونیک شکل گرفته است.

این آلبوم در هشت قطعه، پس از انتشار آلبوم «راز آفرینش» دومین کار تولید شده مهدی دانایی با کمک اشعار مولانا است. این مجموعه رازی هویدا از نواهای موسیقی دستگاهی ایران زمین است که برای همدلی با ورای مرزهای این خاک تقدیم به دوستداران موسیقی تلفیقی نو شده است.

مهدی دانایی در استمرار فعالیت خود در زمینه تولید موسیقی تلفیقی این هدف را دارد که اصالت و غنایی اشعار مولانا شاعر ژرف‌اندیش تمام دوران را با نغمه‌های دستگاهی و گلبانگ های آواز ایرانی که از میراث گرانبهای گذشتگان به جا مانده است، به نسل جوان امروز که دوستدار موسیقی نو و معاصر است ارائه کند.

در این اثر سازهای اصیل ایرانی مانند تار، سنتور، کمانچه، نی، دف، تمبک، دوتار خراسان و ساز بومی استرالیایی دیجریدو در کنار سازهای الکترونیک و همینطور اجرای خواننده با تحریرهای ایرانی استفاده شده است.

هنرمندانی که در خلق آلبوم موسیقی «اسرار مشرق» نقش داشته‌اند، عبارتنداز آهنگساز: مهدی دانایی، خواننده: حمیدرضا منفرد، اشعار: مولانا، گفتار اشعار: نادر گهر سودی، کمانچه و ویولن: کوشا صرافی گهر، نی: پاشا هنجنی، سنتور: پدرام درخشانی، تار: مهدی دانائی، دوتار: محمد ظاهر حبیبی و سراج حبیبی، دف، تمبک و بندیر: حمیدرضا یوسفی، دیجریدو: ژوبین عسکریه، گیتار الکتریک: امیرحسین قائم مقامی، گیتار باس: ریما حسن‌زاده، سینتی سایزر و سازهای الکترونیک: مهدی دانائی.

«حال دل»

«اسرار مشرق»

«جنون»

زبانِ موسیقی
زبانِ موسیقی

«به پهنای گیتی» با زبانِ موسیقی

آلبوم موسیقی «به پهنای گیتی» تصویرسازی موسیقیایی از سرگذشت انسان است. این آلبوم موسیقی ااز عدم، وجود و رفتن حکایت می‌کند. برای ساخت این اثر از اصوات، نغمات و نواهای سرتاسر جهان هستی در کنار دف به عنوان سازی کهن که قدمتی به درازای تاریخ بشریت دارد، استفاده شده است.

این آلبوم شامل ۴ قطعه موسیقی «سرآغاز»، «مرگ»، «هبوط» و «این سو و آن سو» می‌شود. عواملی که در تولید آلبوم موسیقی «به پهنای گیتی» نقش داشته‌اند، بدین شرح‌اند: آهنگساز: مهدی سیروس تنظیم: مهدی سیروس، فرید فرقانی صدابردار، میکس و مسترینگ: فرید فرقانی.

به دلیل نوع موسیقی و میکس و همچنین تنوع صدایی موجود در قطعات، برای دریافت کیفیت مطلوب، استفاده از سیستم پخش استریو و یا هدفون ضرورتی بسیار دارد.

مهدی سیروس از جمله هنرمندانی است که در عرصه سازهای کوبه‌ای فعالیت می‌کند. این هنرمند که تحصیلات خود را در درشته موسیقی گذرانده است، طی سالهای گذشته در حوزه نوازندگی ساز گارمون، ساز دف، ساز قوپوژ و موسیقی عاشیقی نزد هنرمندانی چون مسعود حبیبی، عاشیق ایمران حیدری، به فراگیری موسیقی پرداخته است.

آشنایی با ساز کمانچه و ردیف میرزا عبدالله نزد استاد علی‌اکبر شکارچی و اجرای موسیقی در شهرهای مختلف ایران و کشورهای آذربایجان و ترکیه از دیگر فعالیت‌های سیروس در عرصه موسیقی است.

«این سو و آن سو»

«سرآغاز»

زبانِ موسیقی
زبانِ موسیقی

بیشتر بخوانید:

شرح موسیقی با «عشق و آزادی» تا دوئت تار و پیانو

https://didhonar.ir/?p=66171