به گزارش پلاتو هنر، موسیقی کلاسیک ایرانی سبکی از موسیقی است که به دورههای باروک، کلاسیک و رمانتیک باز میگردد. موسیقی کلاسیک با ساختارهای دقیق، ترکیبهای پیچیده و استفاده از سازهای ارکسترال مانند ویولن، پیانو، فلوت و سازهای زهی و بادی شناخته میشود. آثار بزرگان موسیقی همچون بتهوون، موتزارت، باخ و شوپن در دامنه موسیقی کلاسیک قرار میگیرند.
در ادامه شنونده سه آلبوم موسیقی کلاسیک «سرو مهر» به آهنگسازی صمد برقی، آلبوم موسیقی «گلخند» به آهنگسازی محمدامین اکبرپور و آلبوم موسیقی «راز لیلی» به آهنگسازی سعید شفیعیون و سامان صادقیان باشید که به تازگی در عرصه موسیقی کلاسیک باشید.
موسیقی کلاسیک ایرانی «سرو مهر»
آلبوم موسیقی «سرو مهر» به آهنگسازی صمد برقی و با آواز حسین علیشاپور از جمله آثار موسیقی کلاسیک ایرانی است که به تازگی در 12 قطعه منتشر شده است.
صمد برقی، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «خنیاگران» آلبوم جدید «سرو مهر» را منتشر کرد. این آلبوم در فضای موسیقی دستگاهی در مایه همایون و آواز اصفهان در سال ۱۳۹۹ ضبط شده است و در واپسین روزهای اسفند ۱۴۰۳ در مشهد رونمایی شد.
آلبوم «سرو مهر» شامل قطعات پیشدرآمد «راز»، چهارمضراب سحر و ضربی «صبا» و تصانیف «خیال محال»، «ذوق مستی» و «میکده عشق» است. همچنین قطعات «دلنواز»، «نفیر و غریو» دونوازی سازهای قانون، سهتار، کمانچه آلتو، کمانچه و تنبک است که از اشعار عماد خراسانی و حافظ در این مجموعه بهره گرفته شده است.
حسین علیشاپور خواننده اثر، آوازهایی را درگوشههای درآمد، چکاوک، بیداد و عشاق به همراهی ساز فرهاد رجبیراد، بهروز عطایی و صمد برقی اجرا کرده است.
گروه موسیقی «خنیاگران خیام» در مهرماه ۱۳۹۵ با حضور تعدادی از هنرمندان خراسان، با هدف اجرای آثار بزرگان موسیقی ایرانی و ارائه تجربههای جدید تشکیل شد. اجرا در اختتامیه پنجمین فستیوال موسیقی موغام (کنسرواتوار ملی آذربایجان در باکو)، اجرا در شهرهای مختلف خراسان از جمله مشهد، اجرا در جشنواره موسیقی فجر در سالهای ۹۷ و ۹۸ از جمله کارنامه هنری این گروه به شمار میرود.
پیش درآمد «راز»

موسیقی کلاسیک ایرانی «راز لیلی»
آلبوم موسیقی «راز لیلی» نخستین بار در سال ۱۴۰۱ و در جریان هفته بزرگداشت نظامی در تالار وحدت رونمایی شد. نسخه دیجیتال این اثر به همت بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، اسفند ۱۴۰۳ در چهارمین دوره بزرگداشت حکیم نظامی در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
سعید شفیعیون و سامان صادقیان در این اثر که نوعی نظامیخوانی در قالب موسیقی ردیفیست کوشیده است تا مخاطب ضمن اینکه داستان نظامی را از مرگ لیلی میشنود، با همراهی و حضور موسیقی، راه برای شنیدن آواز هموارتر شود.
«لیلی و مجنون»
«نیاز»
ساز و آواز با کمانچه (راز)

موسیقی کلاسیک ایرانی «گلخند»
«گلخند» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشر شده حوزه موسیقی است که با همراهی گروه «همنوازان سایه» به آهنگسازی و سرپرستی محمدامین اکبرپور و خوانندگی علیرضا حاجی طلب منتشر شده است.
امیر خاکساز شاعر، علیرضا حاجیطلب خواننده، یاشار مهاجری نوازنده سنتور، محمدباقر زینالی صدابردار، نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو، زمان خیری نوازنده نی، ساناز خزایی نوازنده عود و سه تار، مجید علیزاده نوازنده تمبک، مهرزاد هویدا نوازنده دف، محمدامین اکبرپور نوازنده تار، بم تار، سرپرست، آهنگساز و تنظیم کننده برخی از اعضای گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می دهند.
«پیش درآمد»، «تک نوازی تار»، «چهارمضراب»، «راک هندی، کشمیر، سفیر»، «دل شد رضا»، «راک عبدالله»، «گلخند»، «رنگ ساناز» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
محمدامین اکبرپوردرباره این آلبوم نوشته است: «استاد محمدرضا لطفی معتقد بود که روی گوشه های ردیف موسیقی دستگاهی آنچنان که باید کار نشده و اغلب آنها مهجور مانده اند. از این رو نگارنده پیش تر در گوشه هایی چون «شوشتری»، «نصیرخانی»، «ساقی نامه» و «شهناز» به خلق اثر پرداخته است. از آن جمله «راک» در دستگاه «ماهور» است که قابلیت پذیرفتن پیشوند آواز را داشته است.
پس از نگاهی به رپرتوار موسیقی دستگاهی، آمار نشان میدهد که تنها درویش خان بوده که پیش درآمد در راک ساخته است. تصانیف راک هم به تعداد انگشتان یک دست نمی رسند. معروف ترین آواز راک هم در ردیف منتسب به سیدحسین طاهرزاده است.
پس از انتشار چندین مجموعه در فرم ها و کوک های مختلف دستگاه ماهور، اثر «گلخند» را در آواز راک به مناسبت تولد دخترم ماهور تالیف، اجرا و سپس ضبط کردم. در این اثر تلاش کردم پیش درآمد، چهارمضراب، یک رنگ براساس رنگ ناز وزیری و دو تصنیف در راک بسازم. همچنین براساس ردیف سازی میرزا عبدالله به روایت نورعلی خان برومند، آوازی را طراحی کردم که به کمک شاعر گرانقدر امیر خاکساز و کوشش دوست عزیزم علیرضا حاجی طلب بر ملودی ها شعر نهاده شد.
«گلخند» سال های ۹۳ تا ۹۴ اجرا و پس از آن ضبط شد اما متاسفانه به دلایل مختلف تولید آن تا به امروز به طول انجامید و اکنون به عنوان اولین آلبوم موسسه فرهنگی هنری «آوای سایه ماهور» تقدیم شما عزیزان می شود. هرچند معتقدم اثر جدی هنری همیشه قابل شنیدن و زیست است اما بی شک تحت تاثیر حالات روحی و شخصی و رویدادهای حاکم بر زمانه و سن و سال هنرمند بوده است و بهتر بود اگر در همان زمان منتشر و شنیده می شد.»

بیشتر بخوانید: