منصور جمعه‌زاده:

«فریاد هجران» با ارائه شعر در موسیقی جنبه فرهنگی دارد

به گزارش پلاتو هنر، منصور جمعه‌زاده، خواننده و مدرس آواز ایرانی است که آواز را نزد امیر منصور صفوت، وحید تاج، مهدی امامی، مظفر شفیعی و ساز سه تار را نزد امیر شریفی و محمد امین اکبرپور آموخته است و از سال 1393 در آموزشگاه‌های معتبر موسیقی مشغول تدریس آواز و سه تار است.

آلبوم موسیقی «فریاد هجران» اولین آلبوم رسمی این هنرمند عرصه موسیقی است که به تازگی منتشر شده است. با منصور جمعه‌زاده درباره این آلبوم گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«فریاد هجران» با محوریت ساز و آواز و تعابیر عاشقانه

جمعه‌زاده گفت: «فریاد هجران» حاصل همکاری و هم‌فکری با کیارش داوودی (آهنگساز، سرپرست گروه و نوازنده سنتور) است که از سال ۱۳۹۵ از هم‌نشینی و تمرین‌های مشترکمان، ایده‌های اولیه شکل گرفت و به شکل پیوسته ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۹۶ در قالب جشنواره موسیقی کلاسیک در تالار رودکی  بخشی از کار را اجرا کردیم و همان سال به همراه همنوازان وداد به اجرای کنسرت پرداختیم. پس از این اجراها به پیشنهاد کیارش داودی تصمیم به ضبط و انتشار این آلبوم گرفتیم.

این خواننده توضیح داد: کلیت و اساس آلبوم موسیقی «فریاد هجران» در ابتدا ساز و آواز بوده است که با تمرین روی شعر فخرالدین عراقی شکل گرفته است. سپس قطعه‌های موسیقی ساخته شد و به مرور اشعاری از خواجوی کرمانی و ابوسعید ابوالخیر که مرتبط با شعر فخرالدین عراقی و محتوای کلی آلبوم انتخاب شده‌اند.

جمعه‌زاده مطرح کرد: اساسا در این گونه آثار که با محریت ساز و آواز ساخته می‌شوند، در انتخاب و خوانش اشعار چالش‌هایی را به همراه دارد، به شکلی که خواننده موظف است میان انتخاب ملودی‌ها در چارچوب ردیف و وسیقی کلاسیک ایرانی و خوانش اشعار با تاکیدات صحیح حداکثر تعادل را برقرار کند.

خوانش اشعار در موسیقی پتانسیل وایرال ندارد

این هنرمند اظهار کرد: خواندن این گونه اشعار در عرصه موسیقی می‌تواند در حفظ موسیقی اصیل و ادبیات فارسی مفید واقع شود به شرط اینکه بستر ارائه اشعار فراهم شود. در سال‌های اخیر موسیقی کلاسیک ایرانی دیگر حتی مخاطب خاص خود را نیز ندارد.

جمعه‌زاده گفت: در حال حاظر تنها نوعی از موسیقی می‌تواند تاثیرگذار و خاطره‌ساز باشد که از نظر سمعی و بصری توانایی وایرال شدن در فضای مجازی را داشته باشد و از سوی صاحبان سرمایه و برخی از شرکت‌های فرهنگی و هنری مورد حمایت قرار بگیرد. این نوع موسیقی در حال حاضر پتانسیل وایرال شدن را ندارد و تنها دلیل انتشار این گونه آثار بسته به دغدغه‌های فرهنگی، دیدگاه هنری و موسیقایی مولف خود را دارد.

او ادامه داد: «فریاد هجران» با هزینه شخصی ضبط و به انتشار رسیده است. قطعا اگر تبلیغات و حمایت دولتی از این‌گونه آثار باشد، می‌توان در حفظ این موسیقی و تاثیرگذاری بیشتر در جامعه‌ی امروزی امیدوار بود.

جمعه‌زاده عنوان کرد: سال 1396 هنگامی که این ایده را روی صحنه اجرا کردیم تا زمانی‌که این آلبوم منتشر شد مدت زمانی بسیاری می‌گذرد. «فریاد هجران» در همان سال‌ها باید به انتشار می‌رسید تا بتواند اندک مخاطب خود را بیشتر جذب و ترغیب کند اما دلایل بسیاری از جمله شیوع بیماری کرونا و شرایط اجتماعی و نبود اسپانسر و حمایت مالی انتشار این آلبوم را تحت تاثیر قرار داد.

او افزود: با توج هبه اینکه در هر زمان یک هنرمند موسیقی تلاش می‌کند تا بهترین خودش را ارائه بدهد. بنابراین اگر ایده‌های اولیه این اثر امروزه شکل می‌گرفت. قطعا با نگاه و رویکرد تازه‌ای به مرحله‌ی انتشار می‌رسید. در حال حاضر  با کیارش داودی نوازنده و آهنگساز مشغول برنامه‌ریزی و انتشار تک‌آهنگ‌هایی در قالب موسیقی کلاسیک ایرانی هستیم.

منصور جمعه‌زاده در پایان با اشاره به اینکه آواز و خوانندگی را به صورت خصوصی آموزش دیده است، گفت: متاسفانه ما در ایران رشته دانشگاهی آواز ایرانی نداریم و رشته‌ای که امروزه با عنوان آواز در دانشگاه‌های علمی و کاربردی تدریس می‌شود، عموما سرفصل‌های آموزشی، اساتید کاربلد روال آکادمیک و کیفیت مطلوب را ندارد. پیشنهاد می‌شود که هنرجویان و علاقه‌مندان به موسیقی و آواز ایرانی با تلاش، پیگیری و تفکر بیشتر در انتخاب استادها و روش‌های آموزشی بیشتر دقت کنند.

«فریاد هجران»
«فریاد هجران»

هم‌نوازان گروه «وداد» و افرادی که در ساخت و انتشار آلبوم «فریاد هجران» نقش داشته‌اند، عبارتنداز آهنگساز، سنتور و سرپرست: کیارش داودی، آواز: منصور جمعه‌‌زاده، بیتا قاسمی (قیچک باس)، کیارش بکتاشیان (نی)، آناهیتا رمضانی (تار و بم‌تار)، علی قنبری (تار)، همایون جهانشاهی (تنبک)، شایان‌ میرزایی (عود)، مسعود جعفری (دف)، فردین میرزاحسینی و کیان شمس (کمانچه)، انتشار داخلی: موسسه فرهنگی هنری شهنای به مدیریت امین جهانگیری، انتشار بین‌المللی: رها رکورد به مدیریت سپهر و سهیل سعیدی، رکورد، میکس و مسترینگ: حسن خدایی‌نیا، مدیر پروژه‌ی هنری (تبلیغات و گرافیک): الهام دیوان‌بیگی، خوشنویسی: الهه حسینی.

بیشتر بخوانید:

«نوراهان»؛ بداهه‌نوازی کمانچه شش سیم به سبک باقرخان قاجار

 

https://didhonar.ir/?p=63333