پلاتوهنر

کلاسیک‌های شنیدنی به سبک نوازنده‌های ایرانی

جدیدترین نغمه‌پردازی‌های موسیقی کلاسیک

به گزارش پلاتو هنر، آلبوم‌های کلاسیک شنیدنی به سبک نوازنده‌های ایرانی «خرامان» با آهنگسازی و نوازندگی تار فاطمه فریدی‌زاده، «طلوع تا غروب» با آهنگسازی سینا گلکار، «غزالانه» در قالب تک‌نوازی پیانو غزاله ناظر فصیحی، تک‌نوازی گیتار کلاسیک «هَمِستِگان (برزخ)» با آهنگسازی پیمان فخاریان از جمله جدیدترین آثار موسیقی هستند که به صورت بی‌کلام به تازگی در عرصه موسیقی منتشر شده‌اند که در ادامه به جزییات این آلبوم‌ها نگاهی می‌اندازیم.

کلاسیک «خرامان» با نغمه‌پردازی فاطمه فریدی‌زاده

آلبوم موسیقی «خرامان» اثری با نغمه‌پردازی و تار فاطمه فریدی‌زاده و تمبک آزاده کاویانی در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌است.

«خرامان»، «گذار اول»، «تمنا»، «گذار دوم»، «نیاز»، «گذار سوم»، «دریغ»، «گذار چهارم»، «نیایش»، «گذار پنجم»، «اشتیاق» قطعه‌های این آلبوم هستند. قطعه‌های این آلبوم موسیقی در مایه یا مدهای چهارگاه، بیداد، همایون و نوا شکل گرفته‌اند.

مدگردی‌ها و ارتباط این قطعات، توسط بخش‌های تکنوازی با متر آزاد صورت گرفته‌است که تحت عنوان «گذار» نامیده شده‌اند.

فاطمه فریدی‌زاده، نوازنده‌ تار، فارغ التحصیل کارشناسی موسیقی از دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد نوازندگی ساز ایرانی از دانشگاه هنر تهران است که نزد محمدعلی حدادیان، بهناز صفاریان، هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، مجید درخشانی، محمدرضا لطفی و… هنر آموخته است.

او مدرس دانشگاه هنر تهران، مدرس دانشگاه جامع فرهنگ و هنر اصفهان از سال 1391، مدرس هنرستان هنرهای زیبای دختران اصفهان از سال 1391، عضو گروه بانوان «شیدا» است و اجرا در کنسرت‌های گروه‌های سه گانه‌ی «شیدا» و همکاری با دیگر گروه‌ها و اجراهای مختلف را در کارنامه هنری خود دارد.

«طلوع تا غروب» به آهنگسازی سینا گلکار

آلبوم موسیقی بی‌کلام «طلوع تا غروب» به آهنگسازی سینا گلکار منتشر شد.

«طلوع»، «درآمد و چکاوک»، «بیداد»، «پرواز»، «عشاق»، «آسمان»، «شوشتری» و«غروب» قطعات این آلبوم موسیقی هستند. سینا گلکار آهنگساز و نوازنده تار، ماهور زمانه پور نوازنده سازهای کوبه‌ای، تمبک، دم دم، جیمبی، دف و کاخن اعضای گروه این آلبوم موسیقی را تشکیل می‌دهند.

سینا گلکار از جمله هنرمندان جوان عرصه موسیقی است که در شهرستان سقز استان کردستان به دنیا آمد و از همان کودکی به واسطه حضور در یک خانواده اهل موسیقی علاقه خود را به موسیقی کلاسیک ایرانی با نواختن سازهای تمبک و دف نشان داد.

این هنرمند در سال ۱۳۷۷ با انتخاب ساز سه تار، نوازندگی و فعالیت در عرصه موسیقی را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. او در سال ۱۳۸۸ وارد دانشگاه هنر تهران در رشته موسیقی ایرانی شد و تحصیلات تکمیلی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد به پایان رساند.

در ادامه شنونده دو قطعه «طلوع» و «غروب» را از این آلبوم موسیقی می‌شنوید:

قطعه موسیقی «طلوع»

قطعه موسیقی «غروب»

کلاسیک‌های شنیدنی به سبک نوازنده‌های ایرانی، کلاسیک «طلوع» تا «غروب»
کلاسیک «طلوع» تا «غروب»

«غزالانه» با تک‌نوازی پیانو غزاله ناظر فصیحی

آلبوم موسیقی «غزالانه» در قالب تک‌نوازی پیانو غزاله ناظر فصیحی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

«بیات ترک» به آهنگسازی مرتضی محجوبی، «عمری سرکوی تو» به آهنگسازی مرتضی محجوبی، «ملکا ذکر تو گویم» به آهنگسازی فرامرز پایور، «افشاری» به آهنگسازی مرتضی محجوبی، «بندون بندون» در قالب یک اثر فولکلور تالشی، «قبله گاه خوبان» به آهنگسازی مرتضی محجوبی و «مرغ شب» آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

میرعلیرضا میرعلی نقی به مناسبت انتشار این آلبوم نوشته است: «پذیرفتن خویش، درهر پله‌ای، بی مقایسه با کسی، خود اصالت است. صلح برخاسته از این اصالت، رایحه‌ای روح‌نواز است. غزال ناظر فصیحی از پس سال‌های راه پیمایی در طیف‌های رنگارنگ موسیقی‌های دور و نزدیک گفت‌وگویی زلال را با دنیای خود، آغاز کرد که پایانی ندارد. فضای صوتی او تاثیری همانند دنیای شعر احمدرضا احمدی دارد. ظاهری معصومانه با لحظه هایی تاثیرگذار که ناغافل رو می‌شوند و از ندانستگی هایی عامدانه بر می‌خیزند. آرامش و صفای ذاتی آن، رها از دانستگی هایی عامدانه برمی‌خیزند. آرامش و صفای ذاتی آن‌ها، رها از دانستگی های بسیاری است که هنگام گفت‌وگوی دل با سیم و فلز، چندان به کار نمی‌آیند.

گفت‌وگوهای ساز و غزال، کودکی کهنسال ما را به گل گشتی بی انتها می‌برد. شاید پیانو، همان اسب چوبی است. زیبایی این سواری را همان باور پاک و شفافی ساخته‌است که راکب و مرکوب را یکی می‌کند. فرش آرامش را برای جان های خسته می‌گستراند و حیاتی از یاد رفته را به یاد می‌آورد.»

غزاله ناظرفصیحی فارغ التحصیل رشته حقوق و پژوهش هنر است و پیانو را به شیوه ایرانی می‌نوازد. شیوه نوازندگی پیانو ایرانی به این صورت است که او دستگاه‌ها، گوشه‌ها و نغمات ایران زمین را متفاوت با آنچه رایج است، می‌نوازد. آلبوم «غزالانه» اثری جدید از غزال ناظر فصیحی است و شامل ۶ عدد قطعه موسیقی است که در این آلبوم «دشتی»،‌ «شور»، «ماهور»،‌ «همایون»، «نوا» و «بیات ترک» نواخته شده‌است. در ادامه قطعه «همایون» را به گوش جان بسپارید:

«همایون»

 

کلاسیک «غزالانه»
کلاسیک «غزالانه»

«هَمِستِگان» اثر پیمان فخاریان

«هَمِستِگان (برزخ)» اثر جدید پیمان فخاریان شامل قطعاتی برای تکنوازی گیتار کلاسیک است. 16 قطعه «صدایی در رویا»، «به رسم تنهایی»، «به صراحت عبور»، «به تعبیر بی‌خوابی»، «در بیداری رویا»، «همیشه»، «هراس نامه‌»، «در میان نجواها»، «مرگواره»، «برزخ»، «روایانه شماره 13»، «راویانه شماره 17»، «راویانه شماره 20»، «سایناس»، «آفتابی»، «صدایی که همواره تو را می‌خواند» در این آلبوم موسیقی قرار گرفته‌اند.

در نهایت شنونده قطعه «هَمِستِگان (برزخ)» باشید:

کلاسیک «هَمِستِگان (برزخ)»
کلاسیک «هَمِستِگان (برزخ)»

بیشتر بخوانید:

روزهای تابستانی «در گذر سکوت» سپری می‌شود

https://didhonar.ir/?p=60771