پلاتوهنر

گفتگو با بهار منصوری:

محتوای اشعار نباید دغدغه اجرای آهنگ‌های کاور باشد

به گزارش پلاتو هنر، گروه موسیقی «رخساره» به سرپرستی بهار منصوری از سال ۱۳۸۲ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده است و تاکنون تقربیا بیشتر از ۴۰ سانس کنسرت رسمی با بازخوانی اشعار نوستالژی خواننده‌های پاپ، تحت مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده است.

«رخساره» اولین گروه موسیقی تلفیقی پاپ بانوان ایران بعد از تایید حضور بانوان برای اجرای کنسرت پاپ روی صحنه بود. در آن دوره پیش از این گروه موسیقی از خوانندگان زن تنها پری زنگنه و سیمین غانم روی صحنه می‌رفتند.

به بهانه اجرای گروه موسیقی «رخساره» پس از 5 سال دوری از صحنه در تالار وحدت با بهار منصوری سرپرست این گروه موسیقی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

بهار منصوری، درباره این دلیل دوری‌اش از صحنه گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل درگذشت مادرم انگیزه ادامه‌دادن و اجرا نداشتم و حالا هم که دوباره اجراهایم را از سر گرفته‌ام، سخت‌گیری‌های مجوز بیشتر از پیش شده است اما با وجود همه سختی‌ها باز هم روی صحنه می‌روم.

این هنرمند ادامه داد: من در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم. در دوران مدرسه هم به خاطر فعالیت‌هایم در زمینه سرود و قرآن تصمیم گرفتم موسیقی و خوانندگی را شروع کنم و با تشویق‌ خانواده‌ آماده حضور در کلاس‌های موسیقی و آواز کلاسیک شدم.

او درباره دلیل انتخاب نام «رخساره» برای گروه موسیقی‌اش توضیح داد: 23 سال پیش زمانی که می‌خواستم برای گروهم مجوز بگیرم نام‌های بهار و بهاران را در نظر داشتم که چون پیش‌تر این عنوان‌ها ثبت شده بودند، اجازه ثبت این نام را به من ندادند. من هم نام «رخساره» را از روی فیلم سینمایی «رخساره» برای گروه انتخاب کردم.

منصوری ادامه داد: ما در ابتدای فعالیت هیچ رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی نداشتیم و حتی مجبور بودیم تراکت پخش کنیم و به این شکل طرفداران خود را جذب کنیم. تنها حسن فعالیت در سال‌های پیش‌تر این بود که تمام فرهنگسراها برای اجرا در اختیارمان قرار داشت. ما در فرهنگسراهای نیاوران، ارسباران، شفق و تالار وحدت کنسرت برگزار کردیم.

او افزود: البته این را هم بگویم که با افتخار من اولین خواننده زنی هستم ک در سالن وزارت کشور موفق شدم بخوانم و اجرا داشته باشم.

اسپانسر گروه موسیقی بانوان باید فرهنگی باشد

بهار منصوری تصریح کرد: وقتی مخاطب و شنونده قصد می‌کند برای یک کنسرت بلیت تهیه کند، پیش‌ از شرکت در کنسرت به موزیک‌ها و قطعه‌های موسیقی خواننده مورد نظر خود گوش می‌کند تا او را برای کنسرت انتخاب کند اما طرفداران من کسانی هستند که در اجرا تازه با من آشنا می‌شوند و پیش از آن هیچ آهنگی را با صدای من نشنیده‌اند. به خاطر اینکه گروه موسیقی بانوان هیچ گونه تبلیغاتی برای اجرا و کنسرت نمی‌تواند داشته باشد. در واقع مخاطبان ما بیشتر به کنسرت ما می‌آیند تا نوستالژی‌های خوانندگان دیگر را که توسط من بازخوانی می‌شود، گوش کنند نه آهنگ‌های شخصی‌ام را.

این هنرمند گفت: بزرگ‌ترین چالش برای یک گروه موسیقی ویژه بانوان جذب اسانسر است. اسپانسر بانوان به سختی پیدا می‌شود و این اسپانسر حتما باید به نوعی به خانم‌ها مرتبط باشد. اسپانسرهایی از جمله مزون لباس، عطر و لوازم خانگی که معمولا با همه‌ این اسپانسرها مخالفت می‌شود و به ما برای این مخالفت می‌گویند اسپانسر حتما باید فرهنگی باشد.

اجازه انتشار آلبوم موسیقی نداریم

او اظهار کرد: آن زمان نوازنده خانم با مهارت به سختی پیدا می‌شد. من هم با دشواری موفق شدم 10 نوازنده خانم را کنار هم قرار دهم. یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های ما این است که در صورت اجراهای صحنه‌ای اجازه انتشار آلبوم و آهنگ جدید نداریم. البته محدودیت‌های ایجاد شده هم یکی از دلایل این موضوع است که انگیزه خانم‌های نوازنده برای برگزاری کنسرت از بین رفته‌است و ترجیح می‌دهند بیش‌تر از اینکه روی صحنه هنر خود را نشان دهند به تدریس موسیقی بپردازند.

بهار منصوری در پایان با اشاره به اهمیت موسیقی بانوان در رشد موسیقی و فرهنگ کشورمان گفت: من به عنوان سرپرست یکی از گروه‌های موسیقی ویژه بانوان می‌گویم که اگر فعالیت ما در چارچوب رعایت قوانین اسلامی اما آزادانه‌تر جلو برود مخاطب بیش‌تر سمت ما جذب خواهد شد. ما وقتی روی صحنه کاور خواننده‌های دیگر را می‌خوانیم دیگر نباید دغدغه انتخاب محتوای شعر را داشته باشیم.

آثار موسیقی که توسط گروه موسیقی «رخساره» روی صحنه بازخوانی می‌شوند، آثار نوستالژی از خوانندگان ماندگار پاپ هستند که با تحریرهای تکنیکی و به ویژه میان آهنگ‌های شاد انتخاب شدند.

خواننده و سرپرست گروه: بهار منصوری، خوانندگان دیگر: سپیده عظیمی و دلربا نوذری، پیانو و کیبورد: سپیده عظیمی، درامز: حدیث کرمی، پرکاشن: بیتا قربان‌زاده، فلوت: سارا سقایی، گیتار نایلون: سحر صالحی، گیتار الکتریک: یاسمن تحریری، گیتار کلاسیک: مریم فاضلی، گیتار بیس: نسیم مجتبی‌نژاد، ویولن: مونیکا لران و ملیکا زاده‌محمدی، ویولنسل: ثمسن پورآذر و دو نوازنده سنتی مهمان (قانون: مینو قاسم‌پور و تار: المیرا رییسی) اعضای گروه موسیقی تلفیقی پاپ «رخساره را تشکیل می‌دهند.

https://didhonar.ir/?p=59612