پلاتوهنر

مهناز حسن‌پور مطرح کرد:

کاغذهای دست‌ساز متریالی برای خلق مفاهیم طبیعی

به گزارش پلاتو هنر، مهناز حسن‌پور، هنرمند عرصه هنرهای تجسمی، جدیدترین نمایشگاه خود را با عنوان «هم زمانی غیرهم زمانی‌ها» از تاریخ هشتم تا بیست‌ودوم تیر در گالری برگزار کرد.

مهناز حسن‌پور، متولد 1362 در کرمانشاه و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه الزهرا است. این هنرمند که سابقه شرکت و برگزاری چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی را دارد، تازه‌ترین آثار خود را در نمایشگاه انفرادی «هم زمانی غیرهم زمانی‌ها» به نمایش می‌گذارد.

مهناز حسن پور

مهناز حسن‌پور درباره آثار این نمایشگاه گفت: ایده این مجموعه از چند سال قبل به ذهن من رسیده بود. در مناطق غربی ایران یک سری توده‌هایی روی درختان بلوط رشد می‌کند که به اصطلاح آن را بیماری یا سرطان درخت خطاب می‌کنند. من در ابتدا این توده‌ها را به صورت رئالیستی و عین به عین کشیدم و بر اثر تکرار این کار و استمرار روی این مسئله، دلم خواست که یک سری تغییرات روی این موضوع ایجاد کنم. فرم درخت معمولا به شکل لایه به لایه ترسیم می‌شود و همین امر من را مجاب کرد تا آثار این نمایشگاه را به شکل تجربی به سمت حجم هدایت کنم تا لایه به لایه بتوانم این آثار را خلق و با فرم آن‌ها بازی کنم.

این هنرمند افزود: در طی حدودا 2سال خلق این مجموعه هر چیزی که در رابطه با ساخت و لایه‌پردازی در آثار این مجموعه می‌توانست به من کمک کند توجه‌ام را جلب می‌کرد، از جمله نظریات یک فیلسوف و مورخ آلمانی که در نظریه‌ای می‌گوید «یک رویداد در زمان اتفاق نمی‌افتد، بلکه به واسطه زمان اتفاق می‌افتد.» با توجه به همین موضوع پرداخت به مسئله تاریخ نیز در شکل‌گیری هر لایه در این آثار بسیار برایم حائز اهمیت شد، ولی نه آن بخشی که به ما معرفی شده و از آن مطلع هستیم، بیشتر بخشی که ما از آن هیچ اطلاعی نداریم و هیچ وقت تاکنون به آن پرداخته نشده است.

مهناز حسن پور

او همچنین درباره سبک و شیوه اجرای آثار خود گفت: متریالی که من خیلی روی آن تمرکز داشتم کاغذهای دست‌ساز بود، چرا که می‌خواستم آثار خلق شده به آن مفهومی که از طبیعت الهام گرفته بودم نزدیک‌تر باشد و استفاده از ابزار و متریال صنعتی من را از این امر دور می‌کرد. بخشی از درونیات هر هنرمند به فضای اکسپرسیونیسم گرایش دارد و هیچ هنرمندی نمی‌تواند این را انکار کند. ولی با این حال من نمی‌توانم بگویم که فضا یا شکل آثار من فقط به اکسپرسیو نزدیک است، چرا که برای من سبک معنایی ندارد و خلق اثر مهم است. وقتی که من بخواهم اسم اکسپرسیونیسم را روی این آثار بگذارم، این معنی را می‌دهد که انگار فقط از روحیات و هیجانات درونی خودم در خلق اثر استفاده کرده‌ام. در حالی که در شکل‌گیری این مجموعه مطالعات و جست‌وجو من در بین نظریه‌ها و حتی تخیل و تصور خودم نیز دخیل بوده است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم مهناز حسن‌پور آمده است: «زمان دیگر واسطه‌ای نیست که وقایع در آن اتفاق می‌افتد، بلکه گویی زمان کیفیتی تاریخی به دست می‌آورد. متعاقباً تاریخ دیگر نه در زمان بلکه از طریق آن شکل می‌گیرد. در رویدادهای کنونی لایه‌های گذشته پیدا و پنهان حضور دارند. لایه‌های یک اتفاق در توده‌های درهم تنیده برای من تداعی‌گر وقایعی است که رخ داده و از آن اثری نیست، اما تاثیرش را بر جای گذاشته است. این همان جایی است که توده‌های متشکل از این لایه‌ها شکل می‌گیرند؛ چنان درختان که توده‌های سر گرده در تنه و شاخه‌هایشان ممکن است موجب شکوفایی جوانه‌های تازه شود و همچنین ممکن است درخت را آسیب‌پذیر کند. درست مثل ما که توده متشکل از لایه‌های مستعد هستیم و زمان همه چیز را در ما فشرده‌تر کرده است. در طول مدت کار روی این مجموعه هر آنچه از تاریخ در خاطرم حک شده بود و هر آنچه تصور می‌کردم می‌دانم، از ذهنم گذشت، اما تردید دارم که این لایه‌ها همه آن چیزی باشد که در تاریخ رخ داده است. چنین است که لایه‌های فشرده کاغذ را با همه آنچه از پیش باقی مانده بود، ساختم و این کاغذهای دست‌ساز را به هم فشردم تا توده‌هایی با لایه‌های متکثر و نه چندان معلوم بسازم. باشد که زمان شکوفایی جوانه‌ها را در پی داشته باشد.»

علاقه‌مندان برای تماشای این آثار می‌توانند تا 22 تیر بین ساعات 16 تا 20 به گالری عصر واقع در میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ مراجعه کنند.

https://didhonar.ir/?p=56975