پلاتوهنر

مدیرکل هنرهای تجسمی عنوان کرد؛

موزه هنرهای معاصر باید خط‌شکن باشد/ پُر کردن خلاء قانونی حراج‌ها

به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانه‌ای محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران صبح امروز ۳۱ مرداد ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

او در ابتدای این نشست عنوان کرد: اداره کل هنرهای تجسمی به عنوان بزرگترین مرجع حاکمیتی در هنرهای تجسمی ماموریتی دارد که شاید درحال حاضر اندکی با آن ماموریت اصلی فاصله داشته باشد. بدون شک عرصه هنرهای تجسمی از نظر کمیت هنرمندان بیشتر از هر حوزه هنری است. این جامعه پرمخاطب و نجیب و مظلوم مانند رشته‌های دیگر سلبریتی ندارد و کمتر مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرد.

خراسانی‌زاده تصریح کرد: اخیرا به همت دوستان مرکز پژوهش‌های مجلس سعی داریم چالش خلا قانونی در عرصه حراج‌ها را پر کنیم و در این زمینه جلسات فرادستگاهی برگزار شد.

او ادامه داد: شورای مجسمه احیا خواهد شد. این شورا وظیفه سیاستگذاری دارد و دبیرخانه آن تا حدی وظیفه اجرایی دارد و سیاست‌های کلی بر طراحی، جانمایی و مضامین مجسمه‌ها را  تبیین می‌کند. کار این شورا آغاز شده و از دستگاه های مختلف دعوت انجام شده و به زودی شاهد برپایی و احیای مجدد این شورا خواهیم بود.

مدیرکل تجسمی با اشاره به پرداختن به نیازمندی‌های اقتصاد هنر گفت: موضوع حراج‌ها به واسطه اینکه کمی حواشی رسانه‌ای پیدا می‌کنند، مورد توجه قرار می‌گيرند اما پدیده‌هایی مانند آرتفرها یا اکسپوها مواردی هستند که به دلیل خلا مقررات شفافیت لازم را ندارند. مساله اصلی در اقتصاد هنر توجه به نگارخانه‌ها که بازارهای دائمی هستند که باید اصل حضور هنرمندان در آن‌ها را فراهم کنیم و نگارخانه‌ها در رویدادهای بین‌المللی حضور پیدا کنند.

او درباره تعامل با هنرمندان اظهار کرد: برخی از هنرمندان به دلایل مختلف گاهی از ما دلخور هستند و از وزارت ارشاد گلایه‌هایی دارند. نشستن پای صحبت‌های آنان، بازدید از نمایشگاه‌های هنرمندان و… در دستور کار ما قرار دارد.

سرپرست موزه تصریح کرد: به صورت بلامنازع موزه هنرهای معاصر تهران مهم‌ترین موزه هنری غرب آسیا است و ما ویژه‌ترین و مهم‌ترین گنجینه غرب را در این اختیار داریم. وظیفه اصلی موزه باید این باشد که به هنرهای معاصر کشور خط دهی داشته باشد. برای رسیدن به این مهم نیازمند برنامه ریزی هایی هستیم. موزه باید خط‌شکن باشد و نمایشگاه‌ها و رویدادهایی که در موزه برگزار می‌شود با گالری‌ها متمایز باشد.

او افزود: هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران امسال در پاییز برگزار خواهد شد. تلاش داریم که امسال هم با میزبانی استان قزوین این رویداد همزمان در تهران هم برگزار شود.

مدیرکل تجسمی تصریح کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از فردا کار خود را آغاز خواهد کرد ما جشنواره را در هفته نخست شهریور با حضور تقریبا ۱۳۰ هنرمند جوان و ۳۰ هنرمند در جایگاه استاد کارگاه و داور و عضو شورای سیاستگذاری در کردستان برگزار می‌کنیم.

او درباره انتخاب دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره تجسمی فجر یک جشنواره نیست بلکه ۱۰ جشنواره است. ما ۱۰ دبیر بخش داریم و یک دبیرکل. درباره انتخاب دبیرکل تصمیم‌ها گرفته شده است اما فعلا نام او را اعلام نمی‌کنیم. مساله مهم ما این بود که در خدمت چهره ای باشیم که در کنار تخصص هنری خود، خط سیاسی خاصی نداشته باشد.

https://didhonar.ir/?p=27960