پلاتوهنر

«آشوب»؛ مجموعه‌ای از موجودات عجیب‌الخلقه

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاهی از مجسمه‌های محمدرضا پورکمالی به نام «آشوب» به کیوریتوری نگار نادری‌پور از 13 مرداد تا 3 شهریور ماه در گالری نیان برپا است.

نگار نادری پور در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «محمدرضا پورکمالی دانش‌آموخته رشته مجسمه سازی سال‌هاست به شکل متمرکز با ورق آهن کار کرده و استحکام و در عین حال قابلیت‌های صنعتی این ماده را محمل مناسبی برای بیان دغدغه‌های خویش یافته است. او در سالیان اخیر به کنکاش و تجربه‌ورزی با قطعات هندسی ساده پرداخته و مجموعه حاضر منتخبی از آثار وی در پنج سال گذشته است که اشکال پیچیده و فرم‌های گسترش یابنده از مشخصات بارز آن محسوب می‌شود.

پیدایش نظم در دل بی نظمی و خلق پیچیدگی‌های سازمان‌یافته در عین رسیدن به بیانی زیبایی شناسانه و معنامند در مواجه با فرم و متریال از دلمشغولی‌های اوست. مجسمه‌های محمدرضا پورکمالی، هم‌بافتی از قطعات مثلثی تداوم یافته در فضا هستند که در پی اشغال و کشف قابلیت‌ها و امکانات گسترش، در مرز بی شکلی و بدن یافتگی ایستاده‌اند.

نمایشگاه آشوب

چشم‌نواز، رنگین و درخشان، فضا را تسخیر و آنرا به شکلی دیگر درمی‌آورند. همچون گونه‌ای مهاجم یا ارتشی از موجودات غریب، با لبه‌های تیز و برنده، هوا را می‌شکافند و بی محابا خود را به مکان تحمیل می‌کنند.

به فاصله میان خود و مخاطب دست اندازی کرده، مرزها را درهم شکسته، بازیگوشانه و بی قید در فضا دخل و تصرف می‌کنند. در یک نظر به چنگ نمی‌آیند و حرکت و مداخله بدنمند و فعالانه مخاطب را طلب می‌نمایند. فضا را کنشمند و پرتحرک ساخته و زمان و سرعت را در مجاورت خود دستکاری می‌کنند. ریتم را دچار سکته و فواصل را بهم می‌ریزند. در کار آشوبند و با پیچش‌های ناآشنا و فرم‌های جسورانه، برنظم موجود شوریده و ترتیبی دیگر را پی می‌ریزند.

آشوب، مجموعه‌ای از موجودات عجیب‌الخلقه، بدنوارهای منتشر و درعین حال متحد است که فراتر از بازنمایی، منبعث از شرایط و تجربه زیسته ما، نمود احساسات و عواطف پیچیده و درهم تنیده‌ای هستند که به کلمه درنمی‌آیند.»

نمایشگاه آشوب

به مناسبت برگزاری این نمایشگاه گفتگویی با محمدرضا پورکمالی داشتیم. او در گفتگو با خبرنگار پلاتو هنر درباره ایده اولیه این نمایشگاه توضیح داد: اواسط دوران تحصیلم، با توجه به مطالعات بصری و تجربیات عملی که داشتم، متوجه شدم که کارهای هندسی برایم جذابیت دارد و در این راستا شروع کردم به مطالعه قواعد هندسی و دیدن آثار هنری موجود در این زمینه. اما با این رویکرد که بخشی از آن ساختار هندسی منظم بعضاً قرینه و دارای قواعد و فرمول‌های مشخص را بشکنم و ساختاری با نظم و الگوریتمی متفاوت ایجاد کنم.

این هنرمند درباره منابع الهام خود گفت: بیش از هر چیزی تجربه تصویری از جغرافیای زیسته من، کویر لوت، در شکل‌گیری ذهنیت بصری‌ام تاثیر داشته است. اما همیشه در هر فضای طبیعی و انسانی دیگری که قرار می‌گرفتم وجه اشتراک و تفاوت آن با محدوده فکری خودم را جستجو می‌کردم. حاصل این تجربیات در شکل گیری آثارم الهام بخش بوده است.

نمایشگاه آشوباو درباره حالت سیال و درحال حرکت مجسمه‌های خود بیان کرد: بخشی از این حرکت به منابع الهام من که به میزان زیادی در خودآگاه و ناخودآگاهم تاثیر گذاشته، مربوط است که به صورت ذاتی شکل می‌گیرد و بخش دیگر مربوط به شیوه کار، ساختار فضایی و اشکالی است که آگاهانه انتخاب شده و برای تقویت حرکت و زندگی در کار استفاده شده است.

این هنرمند با اشاره به هنرمندانی که از سبک کاری آن‌ها الهام گرفته است، گفت: مجموعه هنرمندان مدرن و معاصر نظیر برانکوزی، هنری مور، اومبرتو بوتچونی، پیکاسو، نائوم گابو، جاکومتی، باربارا هپورث، دیوید اسمیث، تاتلین، کالدر، آنیش کاپور، تونی کرگ، ریچارد دیکن و همچنین هنرمندان ایرانی نظیر محسن وزیری مقدم، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان و سهند حسامیان در شیوه و تکنیک کار و فضای بصری، مورد علاقه من بودند که خودآگاه و ناخودآگاه روی ذهنیت و روند کاری من تاثیر گذاشته‌اند.

نمایشگاه آشوبپورکمالی در پایان درباره انتخاب نام «آشوب» و ارتباط آن با کانسپت نمایشگاه گفت: این عنوان در واقع از تئوری پیچیدگی و آشوب گرفته شده است که تعریف مشخص خود را دارد. دلیل استفاده از «آشوب»، شباهت بصری و ساختاری این آثار با قواعد و کارکرد این نظریه‌ها است که بخش زیادی از روند فکری و ساختاری و نوع نگاه بنده به دنیای پیرامون را شکل داده است.

گالری نیان در نشانی تهران، میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن بست ابهری، پلاک ۵ واقع شده است.

ندا زنگینه

https://didhonar.ir/?p=27552