پلاتوهنر

کیوان ساکت در گفتگو با پلاتو هنر:

حتی اجازه ندادند با ساز روی صحنه بروم

به گزارش پلاتو هنر، روز گذشته 13 مرداد 1402 برنامه «تد تهران» با حضور چندین استاد در رشته های گوناگون و کیوان ساکت نوازنده و آهنگساز در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

پس از این برنامه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن کیوان ساکت مقابل مخاطبان ایستاده و اعلام کرد: قرار بر این بود امشب درباره ساز کهن و شیوه های نو سخن بگویم و سپس با نوازندگی خودم این را نشان دهم. ولی با وجود اینکه از 10 صبح اینجا هستم، اجازه دادند تنها پایه ساز خود را به صحنه بیاورم!

اجازه ندادند سازم را روی صحنه ببرم

در رابطه با این موضوع گفتگویی با کیوان ساکت داشتیم و او به خبرنگار پلاتو هنر توضیح داد: در این برنامه بنا بود در مورد ساز کهن و شیوه های نو سخن بگویم. قصد داشتم در مورد سازی که بیش از 1000 سال قدمت دارد و چگونکی دگرکونی این ساز در طول سال ها و مواردی که به این ساز اضافه شده است، توضیح دهم و بخشی از این تکنیک ها را نشان دهم. قرار بود آن برنامه یک سخنرانی پژوهشی باشد نه یک کنسرت ساز و آواز. پیش از من عزیزانی توسط پاورپوینت مطالب خود را ارائه کردند. پاورپوینت من ساز است و من هم می‌خواستم با نواختن ساز نشان دهم ویژگی هایی در گام ها و فاصله های موسیقی ایرانی است که در موسیقی دیگر جهان نیست. قصد داشتم نشان دهم چگونه فرهنگ و تمدن جهان به فرهنگ و تمدن ایران بدهکار و وامدار است.

این هنرمند درباره وقایع شب گذشته تصریح کرد: با وجود اخذ تمام مجوز های لازم، شب گذشته مسئول سالن مرکز همایش برج میلاد خودسرانه اجازه نداد حتی ساز خود را روی صحنه ببرم.

او عنوان کرد: برنامه «تد تهران» 10 سال است که مشغول فعالیت است. دو سال به خاطر شیوع بیماری کرونا این برنامه لغو شد. سال گذشته هم به دلایل مختلف اجرای این برنامه به تعویق افتاد. تا اینکه مجوز این برنامه برای شب گذشته 13 مرداد ماه 1402 صادر شد. در این برنامه بنا بود از افراد کاربلد و ویژه در هنر برای گسترش مرزهای دانش و هنر و همچنین افراد کارآفرین دعوت شود تا رمزها، تجربه ها و راهکارهای موفقیت خود را برای علاقه مندان که بیشتر جوانان هستند، هر کدام به مدت 18 دقیقه توضیح دهند تا برای این نسل ایجاد انگیزه کند و راه‌ساز باشد.

کیوان ساکت در ادامه گفت: چندین واژه موسیقی از زبان پارسی گرفته شده است. سازهای ایرانی منشا بسیاری از سازهای جهان بوده است. ساز عود منشا تمام خانواده ویولن و گیتار است.

کیوان ساکت در پایان بیان کرد: در روزگار معاصر با وجود فسادهای گسترده مالی و اخلاقی، حتی یک مورد فساد مالی و اخلاقی بین استادان و هنرمندان راستین ایرانی نخواهید دید. این پاکیزه دامنی هنرمندان راستین موسیقی ایرانی چیزی جز حاصل تاثیر تربیت فرهنگ و موسیقی ایرانی بر منش و رفتار و روش هنرمندان نیست. در حالی که هیچ واکنشی به فسادها نمی بینیم ولی متاسفانه جلوی یک اجرای 10 دقیقه ای پژوهشی گرفته می شود که می تواند برای جوان ها بسیار سازنده باشد.

 

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=26254