پلاتوهنر

شکل نوشتار به کلمات روح می‌بخشد/ می‌خواهم جملات را ماندگار کنم

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی آثار سجاد کاشف با عنوان «یادداشت‌ها» به کیوریتوری امین پورامین تا 16 تیرماه در گالری میان پرده برپا است.

این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری برند لابدُن توضیح داد: ایده اولیه این مجموعه از اینجا شکل گرفت که ما یکسری کتاب‌ها یا متونی را مطالعه می‌کنیم که جملاتی از آن‌ها برایمان مهم هستند اما پس از مدتی از یادمان می‌روند. من می‌خواستم از این اتفاق جلوگیری کنم. در نتیجه می‌خواستم چیزهایی که مطالعه کردیم، برایمان اهمیت دارند، جملاتی که می‌شنویم را دوباره به نوعی زنده و به نسبت قبل ماندگار کنم. بر اساس این چالش ذهنی در برند لابدُن به طراحی این حروف پرداختم.

او درباره انتخاب این نام گفت: لابدُن در زبان گیلگی به معنای تار عنکبوت است. دلیل انتخاب این اسم این بود که تار عنکبوت عموما در جاهایی شکل می‌گیرد که دست نخورده و بکر هستند و به نوعی خاک خورده است.

نمایشگاه یادداشت هااین هنرمند درباره طراحی آثار خود اظهار کرد: از حدود سه سال پیش طراحی آثار این استودیو آغاز شد. به دلیل اینکه تحصیلات من در رشته گرافیک بود آزمون و خطاهایی در زمینه نوشتار داشتم اما ایده این فرم‌ها قبل‌تر در ذهنم وجود داشت و با آزمون و خطا به این شکل کنونی رسیدم. به شخصه در ابتدا انتظار نداشتم که مخاطبان با این شکل تصویری نوشتار ارتباط برقرار کنند و فکر می کردم خیلی نامفهوم باشند. اما برخلاف تصوراتم اکنون مخاطبان خود را پیدا کرده است. این پروسه بیشتر برای من یک پروژه تجربی بود اما کم کم شکل بزرگ و پرمخاطبی به خود گرفت.

او با اشاره به اینکه در این آثار محتوا و فرم مکمل هم هستند، گفت: من نمی‌خواستم کارها طوری باشند که محتوا و فرم با هم ارتباط نداشته باشند. همچنین قصد داشتم که مخاطب هم به نوعی با کارها درگیر شود. چه به لحاظ ساختار فرمی و چه ازنظر معنا و محتوایی که دارد.

او با اشاره به سلطه تایپ فیس ها در دنیای گرافیک امروز تصریح کرد: بخش دیگری از درگیری ذهنی من مساله استفاده از فونت‌ها بود. امروزه فونت و تایپ‌فیس در هر کاری حرف اول را می‌زنند. تایپ‌فیس و فونت‌ها روح کلمات را می‌گیرند زیرا یکسری کلمات یکسان هستند که آن‌ها را در قالب یک فونت شخص می‌ریزیم و در یک فرایند ماشینی همه می‌توانند از آن استفاده کنند. اما این مدل کارهای نوآورانه پیشنهادی است بدین صورت که هر کسی می تواند شکل خاص نوشتار و بیان خود را داشته باشد و این شکل نوشتار می تواند معنا را هم تحت تاثیر قرار دهد و متفاوت کند.

نمایشگاه یادداشت هااین هنرمند درباره ملاک‌های کیوریت آثار توضیح داد: در گالری ما فضای کوچکی در اختیار داشتیم و به همین دلیل ازنظر تعداد آثار محدودیت داشتیم. از همین رو آقای پورامین آثار را با توجه به فضای موجود و به لحاظ معنایی هم ایشان سعی کردند کارهایی را انتخاب کنند که با شرایط اجتماعی حال حاضر ما همخوانی داشته باشد و مردم با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

کاشف در پایان درباره انتخاب یک کتابفروشی برای ارائه آثار گفت: به عنوان اولین قدم ما معنای میان کتاب و محتوای آثار لابدُن را به یکدیگر نزدیک می دیدیم از این رو فکر کردیم فضای کتابفروشی برای نمایش آثار مناسب هستند زیرا خود متون این تابلوها نیز از دل کتاب ها برداشته شده‌اند.

گالری میان پرده همه روزه از ساعت 10 تا 22 به نشانی تهران، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، مجتمع سام سنتر، طبقه اول تجاری، فروشگاه هوم میزبان مخاطبان است.

https://didhonar.ir/?p=22128