پلاتوهنر

هنر برای پالایش روان ماست، به روان خود بها بدهیم

به گزارش پلاتوهنر، نمایش «سلاخ» به نویسندگی نیکلاس بیلن و کارگردانی آناهیتا آقاطاهر از سیزدهم مهرماه در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد رفت. این نمایش قرار بود از هشتم مهرماه روی صحنه برود اما در پی شهادت سیدحسن نصرالله و اعلام پنج روز عزای عمومی، اجرای این گروه به تعویق افتاد.

با اشاره به موضوع تئاتر «سلاخ» گفت: «سلاخ» به جنگ‌ها و کشتارهای فجیع انسانی در اواخر قرن بیستم اشاره دارد و دوره‌ای تاریک از تاریخ را به نمایش می‌گذارد. برای من هر نمایشنامه‌ای که حقیقت ذات انسان را به چالش می‌کشد جذاب است؛ درست مثل همین نمایش.

این کارگردان با اشاره به شیوه اجرایی این نمایش عنوان کرد: در جهت ایده پردازی، خودم دادگاهی برای رویارویی جنایتکاران و قربانیان جنگی ایجاد کردم‌، فضایی که حتی در آن ظالم و مظلوم می‌توانند تغییر کنند تا وجه دیگری از ذات انسان را برملا شود. حقیقت این است که جنگ در هر دوره‌ای که باشد، فضایی سیاه رقم می‌زند و من هم در شیوه اجرایی به همین سمت رفتم.

آقاطاهر در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب امروز با شیوه‌های اجرایی که در تئاتر رایج شده ارتباط برقرار می‌کند یا به‌دنبال یافتن شیوه‌های جدید اجرایی است، تصریح کرد: فکر می‌کنم متن است که شیوه اجرا را مشخص می‌کند و کارگردان نباید به دلخواه یک شیوه اجرایی را بر متن غالب کند. اگر تمام قطعات درست کنار هم قرار بگیرند، شیوه اجرا هم مورد قبول مخاطب قرار می‌گیرد.

کارگردان نمایش «سلاخ» با اشاره به این موضوع که عده‌ای براین باورند که امروزه آثار کمدی بیشترین مخاطب را جذب می‌کنند، گفت: بسیاری از تهیه‌کنندگان تئاتر معتقدند مخاطب به علت تمام‌ تنش‌هایی که هر روز تجربه می‌کند، دنبال کار جدی نیست، به همین صورت سینما هم به همین سمت رفته است. به نظرم کمدی خوب هیچ ایرادی ندارد اما کمدی سخیف فقط سطح توقع مخاطب را از هنر پایین می‌آورد.

آقاطاهر در پاسخ به این سوال که اداره کل هنرهای نمایشی برای حمایت از هنرمندان باید چه کارهایی انجام بدهد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد تئاتر امروز جایگاه بهتری در جامعه پیدا کرده اما این کافی نیست و بسیاری از کارگردان‌ها به دنبال بازیگران چهره هستند تا اثر مخاطب داشته باشد. به نظرم‌ این کار باعث زیان به گروه‌های تئاتری نوپا می‌شود و اگر مرکز هنرهای نمایشی از این گروه‌ها حمایت نکند بسیاری از استعدادها هرگز شناخته نخواهند شد. درنهایت می‌توان گفت که هنر برای پالایش روان ماست، باید به روان خود بها بدهیم.

بیشتر بخوانید:

«سلاخ» روی صحنه می‌رود

حضور نابازیگر روی صحنه، تماشاگر تئاتر را ناامید می‌کند

https://didhonar.ir/?p=67668