پلاتوهنر

شرح موسیقی با «عشق و آزادی» تا دوئت تار و پیانو

به گزارش پلاتو هنر، آلبوم‌های موسیقی کلاسیک «عشق و آزادی» ساخته بهروز فرمانی، بداهه‌نوازی «کمانه» با هنرمندی صمد برقی و سیامک برقی، «آیینه دنیا» با موسیقی و آواز رضا رستمیان، «در کوچه‌های خاطره» با دونوازی تار و پیانو توسط آیدین علیزادپروین و پرویز مطلبی و بداهه‌نوازی «نوراهان» با کمانچه‌ شش‌سیم باقرخانی به آهنگسازی آریا طبیب‌زاده، جدیدترین آثار موسیقی هستند که در عرصه موسیقی کلاسیک به تازگی منتشر شده‌اند که در ادامه به جزییات و توضیحات این آثار موسیقی نگاهی می‌اندازیم.

«عشق و آزادی» به سبک فلامنکو 

آلبوم موسیقی «عشق و آزادی» با عنوان اولین آلبوم گروه موسیقی کولی، به تهیه‌کنندگی و سرپرستی بهروز فرمانی در سبک فلامنکو در عرصه موسیقی تولید شده است.

در تهیه این آلبوم موسیقی که شامل 8 قطعه می‌شود، بهروز فرمانی علاوه بر اینکه سرپرست و تهیه‌کننده است، نوازندگی کاخن را نیز به عهده دارد. سعید نجفی (گیتار)، سینا خانی‌زاده (گیتار و هارمونیکا)، آرین کشیشی (گیتار باس)، امید فرهودنیا (گیتار باس)، بهنام شهرکی (میکس و مسترینگ) دیگر نوازندگان و اعضای این گروه هستند.

ضبط آلبوم «عشق و آزادی» در استودیو پارت انجام شده است و آرزو صادقی‌ و عاطفه خدابخش به ترتیب طراح کاور آلبوم و سازنده تیزر هستند.

آلبوم «عشق و آزادی» با همکاری کمپانی «CD Baby» به عنوان ناشر جهانی و موسسه فرهنگی «نت هشتم» به عنوان ناشر و به صورت مجاز در ایران منتشر شده است.

در ادامه شنونده سه قطعه از «عشق و آزادی» باشید:

«Love And Libert»

«Roma»

«Inspiration»

«عشق و آزادی» به سبک فلامنکو 
«عشق و آزادی» به سبک فلامنکو

«کمانه»؛ یک گام برای ترویج ویولن ایرانی

آلبوم موسیقی «کمانه» یک بداهه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی با هنرمندی صمد برقی نوازنده ویولن و سیامک برقی نوازنده تمبک است که در قالب یک اثر موسیقایی بی‌کلام منتشر شده است.

«درآمد»، «پیش درآمد»، «شکسته»، «چهارمضراب بیات ترک»، «مخالف»، «چهارمضراب مخالف»، «سارنگ (تک نوازی تمبک)»، «درآمد سه‌گاه»، «ضربی»، «چهارمضراب» قطعه‌های این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

صمد برقی در توضیح این اثر موسیقایی نوشته است: «اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی با ویولن که در قرن اخیر با عنوان «ویولن ایرانی» شناخته می‌شود، اواخر دوره قاجار شکل گرفت. ظهور استاد بزرگ موسیقی ایرانی، ابوالحسن صبا را می‌توان نقطه عطفی در رشد و گسترش ویولن ایرانی دانست که پس از آن توسط شاگردان این هنرمند از جمله علی تجویدی، مهدی خالدی، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، اسدالله ملک و همایون خرم این شیوه نوازندگی در دوران موسیقایی «گل ها» به اوج شکوه و درخشش رسید.

این آلبوم با توجه به اینکه نوازندگی ویولن ایرانی در چند دهه اخیر با اقبال کمتری از جانب تصمیم گیرندگان حوزه‌های دانشگاهی و جشنواره های ملی مواجه شده است، امید انتشار این آلبوم گامی هرچند کوچک در جهت احیا و ترویج ویولن ایرانی دارد.»

در ادامه شنونده قطعه «چهار مضراب آواز شوشتری» باشید:

«کمانه»؛ یک گام برای ترویج ویولن ایرانی
«کمانه»؛ یک گام برای ترویج ویولن ایرانی

آلبوم «آیینه دنیا»؛ یک موسیقی پرانرژی

آلبوم موسیقی «آیینه دنیا» در قالب یک اثر با کلام و با موسیقی و آواز رضا رستمیان در عرصه موسیقی منتشر شده است.

«آیینه دنیا»، «فصل کبود»، «مادر»، «من که رفتم»، «مردم سنگی»، «تجسم رویا»، «چشم انداز»، «سیاه»، «ترانه بی‌کران»، «شعله های خون»، «مسیر سخت»، «۶۰»، «آخرین مریم» 13 قطعه‌ای هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

رضا رستمیان از جمله هنرمندانی است که نوازندگی گیتار الکتریک را در سن ۱۴ سالگی آغاز کرد و با استفاده از روش‌های آموزشی آن زمان توانست به صورت خودآموز به سطح خوبی دست پیدا کند، تا جایی که تا سن ۱۹ سالگی در چندین اجرا به عنوان نوازنده شرکت کرد. رستمیان از سال ۱۳۸۳ به صورت جدی تدریس نوازندگی گیتار را شروع کرد و  به ساخت پروژه‌های موسیقایی پرداخت.

او در این سال‌ها موفق شد به چندین مقام کشوری و بین‌المللی در نوازندگی دست پیدا کند و در سال ۲۰۱۶ نفر اول مسابقات کشور «روکسون» و جزو ۱۰ نفر برگزیده مسابقات جهانی «مایونس» در سال ۲۰۲۱ شد.

آلبوم‌های «الست» و «جهنم دیگر جایی ندارد» دیگر آثار رضا رستمیان هستند.

جدیدترین اثر رضا رستمیان آلبوم «آیینه دنیا» است که در آن سعی شده است، با استفاده از ویژگی‌های موسیقی ایرانی و پرداختن به موضوعاتی امیدبخش و استفاده از شعرهای عمیق و موسیقی بسیار پرانرژی، اثری متفاوت خلق شود تا شنونده را نه تنها به فکر فرو برد بلکه انرژی بسیار خوبی به مخاطب منتقل کند.

در ادامه شنونده قطعه «آیینه دنیا» باشید:

آلبوم «آیینه دنیا»؛ یک موسیقی پرانرژی
آلبوم «آیینه دنیا»؛ یک موسیقی پرانرژی

«در کوچه‌های خاطره»؛ دونوازی تار و پیانو 

«در کوچه‌های خاطره» عنوان یکی از جدیدترین محصولات منتشر شده آثار موسیقایی است که با نوازندگی تار آیدین علیزادپروین و نوازندگی پیانو پرویز مطلبی که در عرصه موسیقی به تازگی منتشر شده است.

«ایلک محبت» به آهنگسازی قنبر حسینعلی، تنظیم الیاس مهرزاد و ترکیب و نهایی رضا فرهادی، «ساری گلین» ترانه فولکلور آذربایجان، تنظیم محمدعلی اکبری، ترکیب و نهایی سازی کاوه عابدین، ترانه فولکلور «کوچه لره سو سپمیشم» با تنظیم سپهر تعقلی و ترکیب و نهایی سازی کاوه عابدین، «آیریلیق» با آهنگسازی علی سلیمی، تنظیم محمدعلی اکبری، ترکیب و نهایی سازی کاوه عابدین، «آی ایشیقیندا» به آهنگسازی قنبر حسینعلی، تنظیم الیاس مهرزاد، ترکیب و نهایی سازی امید نیک بین، «کور عرب ماهنیسی» به آهنگسازی فکرت امیراف، تنظیم الیاس مهرزاد، ترکیب و نهایی سازی امید نیک بین، «سحر رینگی» به آهنگسازی اسکندر موسی پور با تنظیم الیاس مهرزاد و ترکیب و نهایی سازی امید نیک‌بین، قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

«در کوچه‌های خاطره» اثری بدون کلام است که به صورت دونوازی (Duet) توسط آیدین علیزادپروین نوازنده تار و پرویز مطلبی نوازنده پیانو اجرا شده است.

این آلبوم شامل هفت قطعه از ملودی‌های اصیل و فراموش نشدنی موسیقی آذربایجانی است.

پروژه موسیقایی «در کوچه‌های خاطره» به ۲ هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان زنده یاد محمود شاطریان و آندره مرادیان تقدیم شده است.

در ادامه شنونده قطعه پرخاطره «ساری گلین» باشید:

«در کوچه‌های خاطره»؛ دونوازی تار و پیانو 
«در کوچه‌های خاطره»؛ دونوازی تار و پیانو

«نوراهان»؛ بداهه‌نوازی با کمانچه شش سیم

آلبوم موسیقی «نوراهان» که یک بداهه‌نوازی با کمانچه‌ شش‌سیم باقرخانی محسوب می‌شود، توسط آریا طبیب‌زاده وارد بازار موسیقی شده است.

«نوراهان» نخستین آلبوم تک‌نوازی کمانچه‌ شش‌سیم (باقرخانی) است. اولین آثار ضبط شده‌ این نوع کمانچه نواخته‌های باقرخان رامشگر در اواخر دوره‌ی قاجار بوده‌است. در این باره آمده است که باقرخان کمانچه‌ شش‌سیم را از استادش موسی‌خان کاشی گرفته بود و ظاهراً موسی‌خان هم آن را از استاد خود گرفته بوده است. پس از باقرخان رامشگر، این ساز هرگز در موسیقی سنتی (کلاسیک) ایرانی به کارگرفته نشد، مگر در  بعضی اجراهای پژوهشی برای بازسازی شیوه‌ باقرخان.

آریا طبیب‌زاده در آلبوم «نوراهان» در تلاش بوده است تا با تأثیرپذیری از باقرخان، توانمندی و امکانات این ساز در بیان لحن امروزی موسیقی سنتی ایرانی در طرز نوازندگی و شیوه‌ی کوک کمانچه شش سیم نشان بدهد.

در ادامه شنونده قطعه «رنگ نستاری» در دستگاه شور باشید:

 

«نوراهان»؛ بداهه‌نوازی با کمانچه شش سیم
«نوراهان»؛ بداهه‌نوازی با کمانچه شش سیم

بیشتر بخوانید:

«نوراهان»؛ بداهه‌نوازی کمانچه شش سیم به سبک باقرخان قاجار

کلاسیک‌های شنیدنی به سبک نوازنده‌های ایرانی

https://didhonar.ir/?p=61553