به گزارش پلاتو هنر، فرید ناظر فصیحی، طراح جلوههای ویژه بصری است که تا به امروز برای آثار سینمایی بسیاری چون «ابلق»، «جاندار»، «شبی که ماه کامل شد»، «چهارراه استانبول» و سریالهای «پایتخت»، «دوپینگ» و «همگناه» فعالیت داشتهاست. او تاکنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» شدهاست.
این هنرمند تا به امروز طراحی جلوههای ویژه بصری و تصویرسازی کنسرتهای علیرضا قربانی و ویدیو موزیک «در زلف تو آویزم» این خواننده را طراحی کرده است.
با آنالیز موسیقی به روایت داستان رسیدیم
فرید ناظر فصیحی، در مورد روند تصویرسازی و جلوههای ویژه کنسرت علیرضا قربانی گفت: موسیقی و اشعار در ابتدا پیش از ساخت هر تصویری آنالیز میشوند. بر همین اساس نیز، با آنالیز موسیقی و آهنگسازی، اشعار و صدای علیرضا قربانی به این نتیجه رسیدیم که قطعههای موسیقی علیرضا قربانی آثاری عارفانه هستند که حقیقتجویی و بازگشت به خود در همه آن اشعار دیده میشود. در نهایت در این آنالیز موسیقی به یک سری قصه و داستان کوتاه برای هر قطعه موسیقی رسیدیم.
این طراح گفت: در کنار تصویرسازی کنسرت علیرضا قربانی برای ساخت موزیک ویدیو «در زلف تو آویزم» هم مانند فضاسازی کنسرت از ترکیب هوش مصنوعی و جلوههای بصری استفاده کردیم. در ابتدا اولین تصویرسازی با یک برآورد زمانی ایجاد شد، در نهایت با ترکیب هوش مصنوعی و جلوههای بصری و فضای سهبعدی تصمیم گرفتیم برای مخاطب یک تجربه بصری جدید در حوزه تصویرسازی کنسرت ایجاد کنیم.
هر قطعه موسیقی در یک تنالیته رنگی قرار میگیرد
ناظر فصیحی مطرح کرد: در تصویرسازی کنسرتهای علیرضا قربانی سعی داشتیم با استفاده از رنگهای شارپ در تصاویر کنتراستی ایجاد کنیم و برای هر قطعه موسیقی یک پالت رنگی طراحی کردیم تا هر موسیقی در یک تنالیته رنگی قرار بگیرد.
این هنرمند درباره تاثیر جلوه های بصری بر موسیقی اظهار کرد: در صنعت تصویرسازی ذات جلوههای ویژه بصری به دو بخش کلی تقسیم میشود. این هنر در یک مورد به صورت نامحسوس در آثار استفاده میشود و مخاطب متوجه تکنیکهای کامپیوتری و دیجیتالی نمیشود، در یک مورد دیگر هم مانند موزیک ویدیو «در زلف تو آویزم» به صورت محسوس استفاده میشود.
نمایش احساسات آدمی با عنصر تخیل
ناظر فصیحی در ادامه تاکید کرد: در موزیک ویدیو «در زلف تو آویزم» عواطف و احساسات آدمی در قالب آیکون های مکعب شکل نمایش داده میشود. نمایش احساسات به نوعی کمک میکند تا عنصر تخیل و فانتزی به عالم واقعیت وارد شود. از آنجایی که دنیای واقعی از تخیل و دنیای فانتزی فاصله دارد، جلوههای ویژه بصری در صنعت موسیقی و تصویرسازی موسیقی میتواند بخش های فانتزی و تخیل را در ذهن مخاطب فعال کند.
او افزود: در صنعت موسیقی و ساخت موزیک ویدیو باید در تلاش باشیم تا آثار متفاوتی را با استانداردهای تصویری درست نسبت به آثار جهانی به روز بسازیم.
مایکل جکسون؛ الگویی استاندارد در اجرای صحنهای
فرید ناظر فصیحی درباره صنعت موسیقی در سطح جهانی با اشاره به مایکل جکسون مطرح کرد: مایکل جکسون کسی است که در همه آثار موسیقیاش قدمی رو به جلو با سه عنصر مهم دیده میشود. این خواننده مطرح در ساختار موزیک ویدئوهایش، از الگوهای استاندارد موزیک ویدیو استفاده نمیکرده و تمام آثار این خواننده از خواننده های هم دورهاش یک قدم جلوتر بوده است و برای مخاطب خود هر نوبت یک اتفاق شگفت انگیز رقم میزد. در کنار این عناصر هم باید به اجرای صحنهای خوب این خواننده توجه کرد.
او افزود: با توجه به الگوهای استاندارد، ما هم سعی داشتهایم برای تصویرسازی کنسرت علیرضا قربانی و موزیک ویدیو «در زلف تو آویزم» از الگوهای روز و استاندارد دنیا استفاده کنیم.
رعایت استاندارد در صنعت جلوههای ویژه بصری هزینهبر است
ناظر فصیحی درباره ظرفیت موسیقی پاپ در ایران جهت استفاده جلوههای بصری عنوان کرد: به وضوح مشخص است، جلوههای ویژه بصری در ذهن مخاطب تاثیر ماندگاری میگذارد، اما بیشتر نوع نگاه تهیهکنندگان، کارگردان و آرتیست در فضاسازی و روایت داستان اهمیت دارد. در اینجا اقتصاد حرف اول را میزند. رعایت استانداردها برای ساخت موزیک ویدئو هزینهبر است و اگر در این زمینه رشدی اتفاق نمیافتد هزینههای اقتصادی بزرگ علت این مسئله است.
فرید ناظر فصیحی در پایان تاکید کرد: نگاه تازه برای طراحی جلوههای ویژه بصری مهمترین عنصر این تکنیک است که این طراحی با توجه به فضا و سبک موسیقی و محتوای ترانه و اشعار و خواننده انجام میشود.
سمیرا اسدیان
بیشتر بخوانید:
بهرهگیری از هوش مصنوعی در جلوههای تصویری کنسرت علیرضا قربانی