به گزارش پلاتو هنر، موژان میرزایی هنرآموخته هنرستان عالی موسیقی دختران و کارشناس موسیقی نوازندگی ساز جهانی ویولن با 10 سال تجربه نوازندگی در ارکسترهای گوناگون (ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک تهران و صدا و سیما و…) و اجرای ارکسترال آثار موسیقی کلاسیک را در داخل و خارج ایران دارد.
این هنرمند تاکنون با خواننده های حاضر در صحنه برای اجراهای پاپ نظیر آرمان گرشاسبی، حامیم، فرزاد فرزین، علی زند وکیلی، رضا صادقی، امیرعباس گلاب، سیامک عباسی، مسیح و آرش، ارکستر ناصر چشم آذر و… فعالیت داشته است.
همکاری با ارکستر ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی در فستیوال راونا، ارکستر ایران در روسیه (مسکو و سنت پترزبورگ) و ارمنستان از جمله فعالیت های موژان میرزایی در خارج از ایران است.
به بهانه حضور موژان میرزایی در گروه نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران با این هنرمند گفتگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید.
موژان میرزایی از علاقهاش به موسیقی گفت: من با توجه به اینکه در یک خانواده هنری و موزیسین بزرگ شدم و با وجود حضور پدرم (حسین میرزایی، نوازنده ارکستر سمفونیک تهران، آهنگساز و رهبر ارکستر) به صورت حرفهای مسیر موسیقی را ادامه دادم و به فضای موسیقی ارکسترال و ارکستر سمفونیک نزدیک شدم. در همین راستا سال 1393 پس از اخذ دیپلم دوره علی رهبری به ارکستر سمفونیک تهران پیوستم.
او ادامه داد: از بین نوازنده های اروپایی که از دوران کودکی به آن ها علاقه مند بودم و نوازندگیشان برایم الهامبخش بود، میتوانم آنه سوفی ماتر و پرلمن نوازنده ویولن را نام ببرم.

امکانات موسیقی مطلوب هنرآموختگان نیست
این نوازنده درباره چالشهای نوازندگی و موسیقی توضیح داد: هر حرفهای لزوما چالشها و سختیهای مربوط به خود را دارد. شرکت در مسترکلاس ها، حضور پدرم و آموختن در هنرستان موسیقی به مسیر حرفهای و هنریام کمک بسیار کرد اما تهیه یک ساز خوب با توجه به مشکلات ارزی یکی از بزرگترین چالشهای نوازندگان موسیقی است که معمولا امکانات موسیقی در حد مطلوب برای هنرآموختگان موسیقی فراهم نمیشود.
او تصریح کرد: ما، نوازندگان موسیقی با وجود محدویت امکانات و معضلات اقتصادی به اجبار با سازی فعالیت میکنیم که سطح متوسط و یا حتی پایینی در کیفیت دارند که این موضوع تهیه ساز مطلوب و وسایل جانبی را دشوار میکند.
میرزایی در ادامه گفت: کشورهای متمدن و اروپایی، اکثر سولیستها پس از هر اجرا سیم های ساز خود را تعویض میکنند اما نوازندگان در ایران به علت قیمت بالا و محدودیت امکانات قادر به تعویض مرتب و پیوسته لوازم جانبی سازها( سیم ساز، موی آرشه، …) نیستند.
ذات هنر در نگرش، رفتار اجتماعی و شخصیت آدمی نفوذ میکند
موژان میرزایی مطرح کرد: نوازندگی و یا در کل ذات هنر این توانایی و قابلیت را دارد که بر شخصیت، رفتارهای اجتماعی، مراودات، نگرش و روزمرگی ها تاثیر بگذارد و به روح و قلب آدمی نفوذ کند. باور دارم هنرمندان دقیقتر و ظریفتر مسائل روزمره را درک میکند. من گمان میکنم در اجرای بعضی قطعات روح از تنم جدا میشود و احساس میکنم نوازندگی تاثیر مستقیمی در روح و روان فرد دارد. کسی که عاشق هنر خود و سازش باشد، با تمام وجودش مینوازد.
موسیقی کلاسیک مستلزم تمرین و ممارست است
این نوازنده درباره موسیقی کلاسیک و مدرن توضیح داد: آشنایی من با خانم شهلا میلانی و پسرشان آقای کاوه میرحسینی ارکستر کامه راتا و ارکستر کانتوس به من کمک کرد تا با موسیقی مدرن و مینیمال آشنا شوم. اجرا و نوازندگی موسیقی کلاسیک نسبت به سایر موسیقی ها مسلتزم تمرین و ممارست بیشتری است و نوازندهی موسیقی کلاسیک باید دانش کافی و دخل و تصرفی در اصول و مبانی اجرای موسیقی داشته باشد.

موسیقی مدرن و مینیمال نسبت به موسیقی کلاسیک در ایران دچار خلاء است
او ادامه داد: درست مانند دوره های باروک، کلاسیک، رمانتیک و مدرن و مینیمال که دچار تکامل شدهاند، نوازندگی دورههای قبل مکملی برای دوره های مدرن و مینیمال هستند.
او افزود: در ایران خلا موسیقی مدرن احساس میشود، معمولا قشر ویژه ای به این سبک علاقه مند هستند و احساس میکنم باید توجه ویژه تری به این سبک شود که برای این اتفاق باید پایهگذاری قوی در موسیقیهای باروک، کلاسیک و رمانتیک صورت بگیرد تا به دوره مدرن برسیم. دوره مدرن و مینیمال شاید از نظر نکات اجرایی سادهتر به نظر برسد اما نیاز به نگرشی تازه دارد.
آنالیز قطعه موسیقی کلاسیک، کشف تفکر آهنگساز را به همراه دارد
موژان میرزایی اظهار کرد: از دیدگاه من آنالیز قطعه موسیقی مورد نظر از نظر هارمونی، کشف تفکر و فضای دلخواه آهنگساز، استمرار در شنیده و گوش دادن به آن قطعه لازمه احساس حین نوازندگی است و یک نوازنده میتواند با توجه به ۵ اصل اجرای موسیقی، احساس و تفکر موسیقی را به شنونده القا کند و از دیدگاه و تفکرات خود به عنوان چاشنی اضافه کند تا بتواند نسخه مربوط به خود را به مخاطب ارائه دهد.
این نوازنده درباره حساسیتهای ساز ویولن عنوان کرد: کوک ساز ویولن چالشبرانگیزترین قسمت نوازندگی این ساز است، به این خاطر که ویولن پردهبندی ندارد و حساسیت گوش نوازنده از اهمیت ویژهای برخوردار است. مهمترین عاملی که میتواند در اجرای موسیقی نوازنده ویولن تاثیر بگذارد این است که نوازنده گوش موسیقاییاش را با تمرین، سلفژ به خوبی تربیت کند و یا اینکه به صورت ذاتی و ژنتیکی گوشهایش قابلیت تشخیص نتها را از یکدیگر داشته باشد. به صورت کلی نوازندگی ویولن صبر، حوصله و پشتکار بسیار میخواهد.
موژان میرزایی در پایان درباره تفاوت نوازندگی در ارکستر و تکنوازی گفت: کار گروهی ممکن است در بعضی موارد سختتر از کار فردی باشد. یک سولیست در ابتدا باید شخصیت یک سولونواز را داشته باشد و از نظر روانشناسی، اعتماد به نفس بالا و از نظر فنی درک موسیقایی داشته باشد و موزیکالیته و سونوریته را بشناسد.
از موسیقی کلاسیک بیشتر بخوانید: