پیام آزادی:

سازهای کوبه‌ای در «گوزن‌ های اتوبان» روایتگر فضای شهری هستند

به گزارش پلاتو هنر، فیلم سینمایی «گوزن‌ های اتوبان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل صفاری در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

«گوزن‌ های اتوبان» که در ژانر اجتماعی، به نویسندگی باقر سروش و ابوالفضل صفاری و سرمایه‌گذاری محسن بیابانکی و شرکت لینکیپر فیلم ساخته شده، محصول مشترک ایران و آلمان است.

الناز شاکردوست، نوید پورفرج، صدف اسپهبدی، سامان صفاری، سیامک ادیب، مریم شاه‌ولی با حضور افتخاری بهنوش بختیاری و هنرمندی پیمان قاسم‌خانی بازیگران اصلی فیلم هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «عابس که راننده پیک‌ موتوری است، طی اتفاقی به دنبال ماشین یک بلاگر معروف می‌افتد. بلاگر فکر می‌کند عابس خفت‌گیر است و این در حالی است که گوشی‌اش روی لایو است و‌ همه چیز به سرعت وایرال می‌شود.»

ندا حسینی، مریم شاه ولی، نسیم اسدپور، امیر مقیمی، رز ایزدی، مسعود خانی، امیر علی بیابانکی، تینا اسدی، محمود کیان، مونا سعیدی پور. پرستو ایران، نازنین هاشمی، بهنام داوری، احد شاملو، رضا فرجی، علی رضا گلناری، بهنام عمو خلیلی محمد خوش حساب، مسعود جهانشاهی، الینا رضایی، آناهیتا راستانی سایر بازیگران «گوزن‌ های اتوبان» هستند.

.

گوزن‌های اتوبان
گوزن‌ های اتوبان

«گوزن‌ های اتوبان»؛ حول محور تاثیرات فضای مجازی در روابط خانوادگی

به بهانه حضور موفق این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر با پیام آزادی آهنگساز گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

پیام آزادی گفت: فیلم سینمایی «گوزن‌ های اتوبان» با یک فضای درام اجتماعی قصه‌ای درباره تاثیرات فضای مجازی در روابط زناشویی، خانواده و بلاگری در اینستاگرام دارد. مشکلاتی که برای یک زوج پیرامون اتفاقی پیش می‌آید و با آشنایی با یک بلاگر زندگی آن ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این فیلم چهره ی متفاوتی از زیست، روزمرگی‌ها و تاثیرات بلاگرها را به تصویر می‌کشد.

.

گوزن‌های اتوبان
گوزن‌ های اتوبان

موسیقی خیابانی روایتگر فضای شهری بود

این آهنگساز درباره موسیقی این اثر سینمایی توضیحاتی را ارائه داد: برای ساخت موسیقی «گوزن‌ های اتوبان» چون در یک فضای شهری سپری و روایت می‌شود، از موسیقی خیابانی استفاده کردیم و در این مسیر از تک تک سازهایی که نوازنده ها در بستر خیابان مانند هنگ‌درام، گیتار، کاخن و سازهای کوبه ای می‌نوازند، بهره بردیم. در یک یا دو سکانس فیلم هم نوازنده خانمی که در خیابان هنگ‌درام می‌نوازد، حضور دارد.

او افزود: موسیقی خیابانی برای قصه‌ای که از دل یک شهر حاصل می‌شود با تمام خوب و بدی‌هایش از جمله ترافیک، آلودگی هوا، فضای مجازی و…. بهترین گزینه بود. از طرفی دیگر موسیقی یه حفظ عناصر هنری در این اثر سینمایی کمک کرده است.

.

گوزن‌های اتوبان
گوزن‌ های اتوبان

آزادی درباره وابستگی موسیقی فیلم به محتوای اثر سینمایی تصریح کرد: همیشه موسیقی فیلم باید در خدمت اثر سینمایی و ایده‌ی کارگردان باشد. در واقع جهان فیلم توسط آهنگساز یک اثر سینمایی به موسیقی تبدیل می‌شود. اگر به غیر از این موضوع پیش رود دیگر موسیقی با فیلم هیچ گونه هماهنگی ندارد.

.

گوزن‌های اتوبان
گوزن‌ های اتوبان

پیام آزادی در این دوره از جشنواره فیلم فجر در کنار «گوزن‌ های اتوبان»، ساخت موسیقی فیلم سینمایی «بازی را بکش» را هم بر عهده داشته است.

فیلم سینمایی «بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی و محصول نوآر کارن فیلم در بخش مسابقه چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حاضر بوده است.

«بازی را بکش»؛ پشت صحنه تبانی‌های بازی‌های فوتبال

محسن کیایی، هدی زین‌العابدین، محمد بحرانی، متین حیدری‌نیا، حدیث بیابانگرد، سودابه جعفرزاده، مهرداد بخشی، فرح‌روز دواتگر، بهرام نوری و پوریا رحیمی‌سام در این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده، به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «بازی را بکش» آمده است: «موسی، از پیشکسوتان فوتبال، برادرش را در یک سانحه ورزشی از دست می‌دهد. او در مسیر کشف راز مرگ برادرش با حقایق عجیبی روبه‌رو می‌شود…»

پیام آزادی در مورد این اثر سینمایی عنوان کرد: قصه‌ی فیلم سینمایی «بازی را بکش» در ژانر درام اجتماعی درباره تبانی و شرط بندی با محوریت فوتبال و حاشیه‌هایی است که توسط زد و بندها در پشت صحنه بازی‌های فوتبال اتفاق می‌افتد که در شمال ایران، شهر رشت روایت می‌شود.

تصویرسازی فضای ملتهب توسط سازهای کوبه‌ای

این آهنگساز درباره سازبندی موسیقی «بازی را بکش» گفت: به دلیل فضای ملتهب این فیلم بیشتر از سازهای کوبه ای استفاده کردیم. سازهای دیگر زهی هستند و تقرببا فضای موسیقی به سمت ارکسترال رفته است.

او ادامه داد: در بعضی قسمت‌ها درام قصه با تک نوازی پیانو و بعضی اوقات به صورت ارکسترال حجیم شده به تصویر کشیده شد.

«بازی را بکش»
«بازی را بکش»

نقش موسیقی در القای استیصال و استرس به مخاطب

پیام آزادی تصریح کرد: سکانس های فوتبالی در این فیلم بسیار کم بوده و نیاز به ساخت موسیقی در ارتباط با فوتبال وجود نداشت و بیشتر درام و التهاب قصه و استرسی که مربی فوتبال و خانواده‌اش متحمل شدند توسط موسیقی روایت می‌شوند. برای سکانس های زمین فوتبال بیشتر از صدای تماشاچی و محیط استفاده شده است.

او در پایان گفت: ناگفته نماند در بسیاری از موارد از بوق‌های تماشاچیان در موسیقی استفاده کردم که در مواقع استیصال و استرس زا در فضای فیلم تاثیرگذار بود.

«بازی را بکش»
«بازی را بکش»

بیشتر بخوانید:

 

https://didhonar.ir/?p=84506

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − ۱۶ =