به گزارش پلاتو هنر، به دنبال تحولات اخیر در سازمان سینمایی، تغییرات مدیریتی مهمی شکل گرفته است که میتواند مسیر آینده سینمای ایران را تحت تأثیر قرار دهد. با روی کارآمدن دولت چهاردهم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده را به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی و قادر آَشنا را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی انتصاب کرد.
رائد فریدزاده به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی، فصل تازهای از تغییرات و تحولات را در این نهاد فرهنگی آغاز کرده است.
انتصاب مسعود نجفی به عنوان مشاور رئیس و مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی و منوچهر شاهسواری به عنوان دبیر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، نشانهای از رویکرد تازه این سازمان برای تقویت ارتباطات و ارتقای سطح کیفی جشنوارهها و رویدادهای سینمایی است. همچنین، بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر پس از سه دوره حذف، نویدبخش مشارکت بیشتر مخاطبان و تقویت تعامل میان سینماگران و علاقهمندان سینما است. این اقدامات در راستای تحقق اهداف سینمای ایران و ایجاد فضایی همدلانه و پویاتر صورت گرفته است.
این گزارش به بررسی این تحولات و تأثیرات احتمالی آنها بر آینده سینمای کشور میپردازد.
سیاستهای نوین سازمان سینمایی
یکی از اقدامهای حائز اهمیت و ارزشمند رائد فریدزاده، رئیس جدید سازمان سینمایی در اولین حکمهای دوره ریاست خود، انتخاب و انتصاب مسعود نجفی به عنوان مشاور رئیس و مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی به شمار میآید.
یزدان عشیری مدیرکل پیشین روابط عمومی سازمان سینمایی بوده است.
مسعود نجفی دارای مدرک کارشناسی مدیریت و برنامهریزی امور فرهنگی و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه پیش از این نیز سالهای 1396 تا ۱۴۰۰ عهده دار این مسئولیت بوده است. گفتنی است مسعود نجفی در حرفه خبرنگاری، روزنامه نگاری، سردبیری و مدیر مسئولی، تهیه و کارگردانی چندین فیلم مستند و برنامه تلویزیونی و تالیف چندین جلد کتاب سینمایی فعالیت داشته است.
مدیریت روابط عمومی هفت دوره جشنواره فیلم فجر، ریاست شورای مرکزی صنف مدیران تبلیغات سینمای ایران، دبیری دو دوره جشنواره فیلم های صنعتی، مدیریت پردیسهای سینمایی تماشا و باغ کتاب، مدیریت پخش تصویر شهر، داوری بخش سینمایی پنج دوره جشن سینمای ایران و عضویت در شورای جشنوارههای سازمان سینمایی از جمله سوابق اجرایی و حرفهای این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی محسوب میشود.
با توجه به سابقه و تجارب ارزشمند مسعود نجفی، امید به این است با حضور او به عنوان مشاور رئیس و مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اهداف سینمای ایران با ایجاد فضای همراه با آرامش، پشتکار، امید، صمیمیت و همدلی محقق شود.
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، در حکمی دیگر منوچهر شاهسواری را به عنوان دبیر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر انتصاب کرد.
مجتبی امینی دبیر دوره چهلودومین جشنواره فیلم فجر بوده است. محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی گذشته به مدت چندین ماه دبیری دوره جدید را بر عهده گرفت که با روی کار آمدن دولت چهاردهم با فراهمسازی مقدمات برگزاری دوره ۴۳ جشنواره فیلم فجر این جایگاه را به منوچهر شاهسواری تحویل داد.
در این حکم به تفکیک بخش ملی از بینالملل جشنواره در دوره چهلوسوم اشاره شده است.
شاهسواری علاوه بر تهیهکنندگی فیلمهایی سینمایی نظیر «مزار شریف»، «فصل بارانهای موسمی»، «یک گزارش واقعی»، «مخمصه» و «ماه و خورشید» پستهای اجرایی مهمی هم داشته است. او قائم مقام خانه سینما، عضو شورای اتحادیه تهیهکنندگان و توزیعکنندگان فیلم و رئیس شورای صنفی نمایش بوده و از سال 1395 تا سال ۱۴۰۱ هم به عنوان مدیرعامل خانهسینما فعالیت کرده است.
جشنواره فیلم فجر به عنوان یک رویداد ملی برای آینده حوزه فرهنگ و هنر ایران، اهمیت اساسی دارد. امید به این است که در راستای سیاستهای کلان دولت چهاردهم در حوزه فرهنگ، با حضور منوچهر شاهسواری به عنوان دبیر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر شاهد آثار سینمایی متنوع و قوی باشیم و جشنوارهای موفق و باشکوه در راستای احیای یک رویداد ملی برگزار شود.
پس از گذشت سه دوره از حذف سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر، با انتصاب منوچهر شاهسواری به عنوان دبیر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین مردمی به این دوره از جشنواره بازگشت.
فرآیند نهایی اخذ رای مخاطبان جشنواره فیلم فجر بهزودی توسط کارشناسان (علی آشتیانیپور (مسئول برگزاری آرای مردمی جشنواره و نماینده خانه سینما)، حبیب ایل بیگی (مدیرعامل سینما شهر)، محمدرضا فرجی (مدیر امور سینماهای جشنواره)، میلاد شکرخواه (مدیر فناوری اطلاعات جشنواره) همراه با منوچهر شاهسواری دبیر این دوره) به صاحبان آثار و مخاطبان جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.
سیمرغ مردمی اعتبار و یکی از جوایز ارزشمند جشنواره فیلم فجر است و اهمیت قابل توجهی برای فیلمسازان و مخاطبان سینما دارد. سیمرغ مردمی از شانزدهمین دوره جشنواره به جمع جوایز اضافه شد. این جایزه با هدف جلب مشارکت مردمی و ایجاد ارتباط نزدیکتر میان مخاطبان و سینماگران طراحی شده است و به فیلمی تعلق میگیرد که بیشترین رأی را از تماشاگران جشنواره دریافت کند.
سیمرغ مردمی در دورههای مختلف، جایگاه ویژهای در میان سینماگران و مخاطبان پیدا کرده و به نوعی نماد انتخاب مردمی و حمایت از آثار محبوب سینما محسوب میشود. از دوره چهلم جشنواره فیلم فجر، این جایزه حذف شد که با انتقادهای گستردهای از سوی سینماگران و علاقهمندان مواجه شد.
اکنون، در چهلوسومین دوره جشنواره، تصمیم به بازگشت سیمرغ مردمی گرفته شده است. این بازگشت با هدف ارتقای شفافیت و اعتبار فرآیند رأیگیری همراه است. مسئولان جشنواره اعلام کردهاند که برای صیانت از آرای مخاطبان و بهبود سازوکار رأیگیری، از روشهای جدید و ایمن استفاده خواهند کرد.
این اقدام میتواند ضمن تقویت تعامل سینماگران و مخاطبان، به ارتقای جایگاه جشنواره فیلم فجر به عنوان یک رویداد ملی و مردمی کمک کند.
حضور زنان در هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر/ تقویت سینمای مستقل
طی حکمی از سوی منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره، رعنا آزادیور (بازیگر)، آرش خوشخو (روزنامهنگار و منتقد سینما)، سعید سهیلی (نویسنده، کارگردان و تهیهکننده)، منیر قیدی (نویسنده و کارگردان)، حسین کرمی (مدیر فرهنگی)، محمود گبرلو (کارشناس رسانه و منتقد سینما) و محمدرضا مصباح (تهیهکننده) به عنوان هفت عضو هیئت انتخاب بخش سینمای ایران معرفی شدند.
حضور زنان به عنوان اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر میتواند تأثیرات چشمگیری بر روند انتخاب آثار و همچنین معرفی موضوعات مختلف در سینمای ایران داشته باشد. در سالهای اخیر، حضور زنان در هیئتهای انتخاب و داوری جشنوارهها، به ویژه جشنوارههای معتبر داخلی مانند جشنواره فیلم فجر، موجب تقویت تنوع دیدگاهها و مراجعه به موضوعات اجتماعی و فرهنگی مختلف شده است.
زنانی که در این هیئتها حضور دارند، با توجه به تجارب و نگاههای منحصر به فرد خود، میتوانند به آثار سینمایی توجه بیشتری داشته باشند که موضوعات حقوق زنان، مسائل اجتماعی، روابط انسانی و چالشهای اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهند. این تأثیر نه تنها به سینما کمک میکند تا بازتاب بهتری از جامعه و مسائل آن داشته باشد، بلکه میتواند به ترویج نقش زنان در صنعت سینما و افزایش سهم آنها در فرآیندهای تصمیمگیری در عرصههای مختلف هنری کمک کند.
در مجموع، حضور زنان در هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر میتواند به تنوع بیشتر در انتخاب آثار و تقویت صدای سینمای مستقل و جدید کمک کند و در نهایت به پیشرفت و گسترش سینمای ایران در ابعاد مختلف کمک کند.
طلسم فیلمهای توقیفی شکست؟!
در دولت قبل تعدادی از فیلمهای سینمایی که توسط کارگردانان بزرگ سینمای ایران پیرامون دغدغههای اجتماعی ساخته شد با ممنوعیت در اکران روبهرو شد. فیلمهایی که پرستاره هستند و میتوانند به سینمای کم سوی اجتماعی این روزها رونقی ببخشد. فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمتالله نمونهای از این دسته فیلمها است که چند سال توقیف بود.
اکنون با انتصابهای جدید در دولت چهاردهم، انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان دبیر جشنواره و ترکیبی غیردولتی برای هیئت انتخاب میتوان امیدوار بود «قاتل و وحشی» در بخش رقابتی جشنواره چهل و سوم حضور داشته باشد.
امید به این است در ادامهی این مسیر شاهد این باشیم که مشکلات فیلمهای توقیفی رفع شود و شاهد نمایش تک تک آنها بر پردهی نقرهای باشیم.
بیشتر بخوانید: