‌جلوه‌های صوتی «تام و جری» تعقیب و گریز را نمایش می‌دهد

به گزارش پلاتو هنر، موسیقی مجموعه «تام و جری» به آهنگسازی اسکات برادلی نقش بسیار مهمی را در این مجموعه ایفا می‌کند. موسیقی به نوعی در این مجموعه جای خالی دیالوگ‌ رو پر می‌کند و آنچه را که موش و گربه نمی‌توانند به صورت شفاف بیان‌کنند، توضیح می‌دهد.

موسیقی «تام و جری» در حالت تعقیب و گریزانه است. موسیقی درست در لحظه‌هایی اوج می‌گیرد که تام به دنبال جری می‌دود و عاقبت ناکام می‌ماند. لحظات تعلیق یا زمانی که یکی از دو شخصیت اصلی در حال نقشه و توطئه علیه دیگری است یکی دیگر از موقعیت‌هایی است که موسیقی بسیار پررنگ می‌شود.

اسکات برادلی، مشهورترین آهنگساز انیمیشن جهان قطعه‌های پیچیده‌ای برای این کارتون ساخته است که ترکیبی از موسیقی جاز، کلاسیک و پاپ است. موسیقی متن این کارتون، بار‌ها توسط ارکستر سمفونیک‌های مطرح دنیا اجرا شده است.

خلق‌وخوی تام و جری درتنظیم ملودی و موسیقی

موسیقی از ابتدای شروع هر قصه خلق و خوی تام و جری را با مضمون داستان و زمان‌بندی مشخص نشان می‌دهد. برادلی به عنوان صداگذار در انتخاب بخش ارکستر به ملودی «تام و جری» خلاقیت بخشیده است.

در یکی از قسمت‌ها، تام معجونی شیطانی از مواد شیمیایی سفیدرنگی آماده می‌کند تا با آن جری را که عاشق همیشگی نوشیدن شیر است، از بین ببرد، در این قسمت خانه تاریک و ترسناک است و سایه‌ی تام به طور ترسناکی روی دیوار افتاده است. در این‌جا آهنگساز نمونه‌ای از ترس گوتیک را با شیپور، باس کلارینت و ویولا به وجود می‌آورد.

 

تام و جری
تام و جری

گاهی اوقات هنگامی که جری با خوشحالی و اشتیاق به سمت برجی از پنیرهای اشتهاآور می‌رود، موسیقی هم بانشاط‌تر می‌شود و حرکات شادمانه جری را با نواختن پیانو همراهی می‌کند.

در بعضی از قسمت‌ها، موسیقی‌های نوستالژیک برای بیان مسخره‌بازی و شیطنت‌های تام و جری شنیده می‌شود. به طور مثال موسیقی مشهور فیلم «judy garland» با عنوان «meet me in st louis» در یک قسمت استفاده شد که تام از همه‌جا بی‌خبر یک ماهی به جای  سگ نگهبان را با طناب گیر انداخته است. استفاده از ملودی «anchors aweigh» و «darktown structures bell» نمونه‌ی دیگری از این مورد است.

البته درکنار استفاده از موسیقی از شعر و آواز و زمزمه کردن ملودی نیز به عنوان موسیقی متن در مجموعه «تام و جری» شنیده می‌شود.

گفتنی است تنظیمات ارکستری ملودیک قسمت کنسرت گربه «the cat concerto and johann mouse» در سال 1946 میلادی موفق شد برنده اسکار شود. در این قسمت تام یک نوازنده موقر پیانو است که سعی دارد قطعه موسیقی «second hungarian Rhapsody» را بنوازد و شیوه شگفت‌انگیزی در استفاده از انگشتانش برای نواختن پیانو دارد که با این کار تلاش می‌کند که جری را که سعی می‌کند داخل پیانو بخوابد، عصبانی کند، به همین صورت مبارزه تام و جری آغاز می‌شود.

ارکستر اصلی شامل 16 تا 30 و با تنظیمات خاص نهایت 40 نوازنده می‌شد. تنظیمات ارکستراسیون مجموعه «تام و جری» پیش‌تر تست مدادی کارتون انجام می‌شد و علت اصلی ظرافت در موسیقی «تام و جری»، دقت در تنظیم برگه‌های نمایش زمان‌بندی بوده است. از آنجایی که این کارتون پیش‌تر فریم به فریم طراحی شده بود، سرعت ضرباهنگ موسیقی هم از قبل مشخص شده بود.

برادلی هم می‌توانست با کمک این سرعت ضرباهنگ و ریتم، موسیقی خود را بسازد. تعداد فریم‌ها برای دویدن جری و ظاهرشدن سایه تام روی دیوار می‌توانست توسط میزانی طولانی و آرام ساز زهی ویولا به دست آید.

تام و جری بیشتر از حرکت‌کردن در پس‌زمینه به موسیقی احتیاج داشتند. آن‌ها با موسیقی می‌رقصند، روی یخ اسکی می‌روند، مخصوصا جری که از هر چیزی برای رقص استفاده می‌کند، از منگوله‌ی پرده گرفته تا انگشت تام و پوست موز.

درحقیقت با درک زمان‌بندی فریم‌ها متوجه می‌شوید جری چگونه با چابکی از یک سو به سمت دیگه می‌دود. یک، دو، سه ضربه (سرعت ضرباهنگ و تمپو) از دویدن جری زمان‌بندی فریم‌ها را تشریح می‌کند.

مجموعه «تام و جری» می‌توانند بدون دیالوگ هم دیدنی باشد اما این کارتون بدون جلوه‌های صوتی نمی‌تواند کامل باشد. جنگ و جدال بی‌پایان تام و جری کاملا با بنگ، قیژ، زوزوه‌ها، تاپ تاپ‌ها و دیگر صداها همگی علامت‌گذاری شده‌اند.

تام و جری
تام و جری

بیشتر بخوانید:

 

مروری به آثار شنیدنیِ بامداد افشار/موسیقی متن

https://didhonar.ir/?p=72058