پلاتوهنر

«تنها کنار هم»؛ یک دوراهی اخلاقی در ایست بازرسی

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به نویسندگی و کارگردانی امید میرزایی، در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد.

امید میرزایی، دانش‌آموخته کارگردانی سینما است و علاوه بر نویسندگی، کارگردان فیلم‌‌های کوتاه: «سینماتوگراف»، «دستور پخت یک قتل»، مستند «اینجا طبیعت همسایه من است»، «تاروپود»، «کانتینر 401»، «من آمریکایی هستم»، «چله‌نشین» و تدوین‌گر آثار سینمایی مثل: «کاپیتان»، «توریست» و «یک ماه دوست داشتنی» است. میرزایی به واسطه ساخت تیزر و تریلر آثار سینمایی و مجموعه‌های نمایشی شناخته شده و تا کنون موفق به کسب سه سیمرغ بلورین بهترین آنونس و دو نامزدی در بخش تبلیغات سینمای ایران در جشنواره فجر شده است.

در خلاصه داستان «تنها کنار هم» آمده است: «در نیمه شبی زمستانی، ایست بازرسی بین‌راهی به مسافران یک اتوبوس مشکوک می‌شود. در میان مسافران، پسربچه‌ای که تنها سفر می‌کند؛ توجه پلیس، راننده و مسافران را به خود جلب می‌کند.»

علیرضا ثانی فر، صادق برقعی، پرهام غلاملو، محمد موحدنیا، سبا امیری در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته و پخش بین‌الملل اثر بر عهده سولماز اعتماد است.

به بهانه حضور این فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران، با امید میرزایی، کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تنها کنار هم
تنها کنار هم

«تنها کنار هم»؛ ایست بازرسی و دوراهی اخلاقی

امید میرزایی درباره داستان فیلم کوتاه «تنها کنار هم» گفت: این فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای داستان پسربچه‌ای 8 ساله را روایت می‌کند که در مسیر کرمان به تهران داخل اتوبوس در حال سفر است. در این مسیر ایست بازرسی به تنهابودن این پسر بچه مشکوک می‌شود و پس از تفتیش، همراه او مواد مخدر پیدا می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: جرقه ایده این فیلم کوتاه از دوره دانشگاهی که از کرمان به تهران با اتوبوس رفت‌وآمد می‌کردم، در ذهن من روشن شد. آن موقع در این مسیر ایست‌های بازرسی سخت‌گیری وجود داشت. یک روزی با چنین موضوعی روبه‌رو شدم. افسر ایست از این پسربچه گذشت کرد. پس از آن روز همیشه برایم سوال‌ ایجاد شد که اگر این گذشت اتفاق نمی‌افتاد، چه بر سر پسربچه می‌آمد.

او افزود: برای ساخت این فیلم کوتاه با چالش ویژه‌ای روبه‌رو نشدم به این خاطرکه پیش از فیلمبرداری و در پیش تولید تمام جزییات فیلم به ماکت تبدیل شده بود.

میرزایی درباره جایگاه سینمای کوتاه در جهان عنوان کرد: یکی از منتقدان در یکی از جشنواره‌های خارجی فیلم کوتاه «تنها کنار هم» را منطبق بر سینمای ایران، فیلمی اجتماعی دانست که شخصیت داستان در یک دوراهی اخلاقی قرار می‌گیرد و باید مسیر را درست انتخاب کند که از دیدگاه این منتقد این ویژگی بسیاری از فیلم‌های کوتاه ایرانی است.

تنها کنار هم
تنها کنار هم

امید میرزایی در پایان گفت: فیلم‌های کوتاه ایرانی آن‌قدر در جشنواره‌های متعدد جهانی شرکت کرده‌اندکه ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. از دیدگاه من فیلمساز ایرانی در جهان جایگاه خود را پیدا کرده است و فیلم‌های کوتاه سینمای ایران از طرف منتقدان و فیلمسازان خارجی مورد استقبال و پیگیری قرار می‌گیرند.

گفتنی است در آیین اختتامیه برگ زرین بهترین تدوین به پگاه احمدی برای فیلم کوتاه «تنها کنار هم» اهدا شد.

عوامل «تنها کنار هم» عبارتند از نویسنده و کارگردان: امید میرزایی، تهیه‌کننده: سعید خانی و انجمن سینمای جوانان رفسنجان، مدیر فیلم‌برداری: مهرداد افراسیابی، تدوین: پگاه احمدی، صدابردار: میلاد ملکی، صداگذار: زهره علی‌اکبری، موسیقی: مهدی کرمی، دستیار کارگردان: محمد رشیدی‌فر، میثم میرزایی، مدیر تولید: بهنام روشن، طراح لباس: منیژه عزیزی، طراح صحنه: رامین کرد علی‌وند، طراح چهره‌پردازی: هادی هاشمی، منشی صحنه: مه‌نیا محمودی، عکاس: محمدرضا عبدلی، تیزر: امید میرزایی و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

در ادامه بیننده بخشی از گفتگوی پلاتو هنر با امید میرزایی باشید:

بیشتر بخوانید:

«این خانه و جذام مادرم»؛ روایتی از یک مادر پیر از نسل جذامیان

 

https://didhonar.ir/?p=71455