مهدی سیروس:

«به پهنای گیتی»؛ یک تصویرسازی موسیقیایی از سرگذشت انسان

«به پهنای گیتی» از سرآغاز تا رفتن…

به گزارش پلاتو هنر، مهدی سیروس از جمله هنرمندانی است که در عرصه سازهای کوبه‌ای فعالیت می‌کند.

او متولد ۱۳۶۰ در آستارا است. که یادگیری ساز گارمون را از ۸ سالگی، آشنایی با ساز کمانچه و ردیف میرزا عبدالله را نزد استاد علی‌اکبر شکارچی و دف را نزد استاد مسعود حبیبی فراگرفته است. مهدی سیروس با موسیقی ترکی نزد اساتید ایمران حیدری و نوید مثمر آشنا شده است. این هنرمند با سابقه ۲۰ سال نوازندگی ساز دف، با گروه‌های مختلف در شهرهای مختلف ایران و کشورهای آذربایجان و ترکیه به اجرای کنسرت پرداخته است. تا به امروز آلبوم‌های موسیقی «به پهنای گیتی» و «خلوت» در پلتفرم‌های داخلی و بین‌المللی از این هنرمند منتشر شده است.

آلبوم موسیقی «به پهنای گیتی» تصویرسازی موسیقیایی از سرگذشت انسان است. این آلبوم موسیقی از عدم، وجود و رفتن حکایت می‌کند.

این آلبوم شامل ۴ قطعه موسیقی «سرآغاز»، «مرگ»، «هبوط» و «این سو و آن سو» می‌شود. عواملی که در تولید آلبوم موسیقی «به پهنای گیتی» نقش داشته‌اند، بدین شرح‌اند: آهنگساز و تنظیم‌کننده: مهدی سیروس، فرید فرقانی صدابردار، میکس و مسترینگ: فرید فرقانی.

به بهانه انتشار آلبوم موسیقی «به پهنای گیتی» با مهدی سیروس، آهنگساز و تنظیم‌کننده این آلبوم گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 روایت «به پهنای گیتی» با نواهای سرتاسر جهان

مهدی سیروس توضیح داد: ایده اولیه آلبوم «به پهنای گیتی» سه سال گذشته شکل گرفت. در این آلبوم قصد داشتم ۷ مرحله زندگی انسان (آفرینش، هبوط، زیست روی کره‌ی زمین، عبور و مرور، شکست ها و روزمرگی، مرگ و تناسخ) را به صورت موسیقایی به تصویر بکشم. جدا از بحث‌های مذهبی و ایدئولوژی باید برای ساخت این آلبوم یک خط داستان در نظر می‌گرفتم.

این آهنگساز مطرح کرد: برای ساخت این اثر از اصوات، نغمات و نواهای سرتاسر جهان هستی در کنار دف به عنوان سازی کهن که قدمتی به درازای تاریخ بشریت دارد، استفاده شده است. ریتم و تمپوی پایین می‌تواندبه روایت یک فضای خاکستری و غصه‌دار کمک کند. همچنین استفاده از سازهای ملل مختلف در تعریف معنای «به پهنای گیتی» تاثیر قابل توجهی داشت. برای روایت سرگذشت انسان می‌توان از شیوه‌‌های متنوع و ترکیب سازهای ایرانی و الکترونیک استفاده کرد.

او ادامه داد: برای ساخت این آلبوم موسیقی مطالعات شخصی بسیاری درمورد فلسفه و علوم اجتماعی داشتم و از یک مستندی با موضوع نبوغ اخلاقی انسان بهره گرفتم. البته ساز دف به روایت بحث‌های ایدئولوژی کمک می‌کند.

به پهنای گیتی
به پهنای گیتی

مهدی سیروس گفت: علاقه بسیاری داشتم حال و هوای موسیقی خاورمیانه در قطعه‌های این آلبوم شنیده شود. قطعه اول با موسیقی ایرانی و  قطعه دوم با موسیقی عربی ساخته شده است. نمونه مرگ به صورت تصویری از آخرین نفس‌های انسان با ارگ گام لامینور نواخته شده است که احوال مراسم تدوین و خاکسپاری را تداعی کند و ریتم به نسبت سنگین و روان این روایت را به درستی انجام می‌دهد.

این آهنگساز عنوان کرد: موسیقی یک هنر شنیداری محسوب می‌شود. هنر و موسیقی اگر بدون انتقال مفهوم ساخته شود، عملا صدایی بی‌نتیجه است. هدف من در آلبوم موسیقی «به پهنای گیتی» تصویرسازی در ذهن مخاطب بوده است و در راستای این تصویرسازی از گرافیک و طراحی هم بهره گرفتم.

مهدی سیروس در پایان درباره آلبوم موسیقی «خلوت» گفت: این آلبوم موسیقی در 10 قطعه تک‌نوازی دف منتشر شده است که در آن مفهوم موسیقایی و جنبه‌های مختلف دف را ارائه دادم. در آینده هم قصد دارم یک آلبوم موسیقی دیگر در ادامه‌ی «به پهنای گیتی» بسازم.

شنونده قطعات آلبوم موسیقی «در پهنای گیتی» باشید.

به دلیل نوع موسیقی و میکس و همچنین تنوع صدایی موجود در قطعات، برای دریافت کیفیت مطلوب، استفاده از سیستم پخش استریو و یا هدفون ضرورتی بسیار دارد.

«مرگ»

«هبوط»

«سرآغاز»

«این سو و آن سو»

بیشتر بخوانید:

«به پهنای گیتی» با زبانِ موسیقی

https://didhonar.ir/?p=69634