پلاتوهنر

به یادِ امین تارخ، بازیگری همیشه استاد

به گزارش پلاتو هنر، امین تارخ، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون مسیر هنری و حرفه‌ای خود را به صورت آکادمیک با تحصیل در دانشکده‌ی هنرهای نمایشی دانشگاه تهران آغاز کرد. پایه‌گذاری مدرسه‌ کارگاه آزاد بازیگری به عنوان یکی از پرافتخارترین مدرسه‌ سینمایی کشورمان ازجمله مهم‌ترین اقداماتی بود که این بازیگر فقید علاوه بر بازیگری در مسیر هنری‌اش انجام داد.

«مرگ یزدگرد» نقطه شروع بازیگری امین تارخ در سینما

امین تارخ بازیگری را با تئاتر آغاز کرد. ایفای نقش در تئاتر «مرگ یزدگرد» در نقش سردار به کارگردانی بهرام بیضایی، یکی از مهم‌ترین تجربه‌های صحنه‌ای امین تارخ در تئاتر محسوب می‌شود که پس از آن نقش سردار در نسخه سینمایی «مرگ یزدگرد» هم به امین تارخ رسید.

او با ایفای نقش در آثار سینمایی همچون «پرنده کوچک خوشبختی»، «پاییزان»، «مادر»، «سرب»، «مجسمه»، «سارا»، «دلشدگان» و «ماه و خورشید» که از جمله مهم‌ترین نقش‌های امین تارخ هستند، قدرت بازیگری خود را در دهه شصت و هفتاد نشان داد.

این هنرمند فقید با سریال درام خانوادگی «آپارتمان» در نقشی متفاوت در دهه هفتاد و مجموعه‌های تلویزیونی «معصومیت از دست رفته»، «سفر سبز»، «اغما» و «جراحت» در دهه هشتاد و سه سریال «رهایم نکن»، «گاهی به پشت سر نگاه کن» و «سایه‌بان» در دهه نود آثاری مهم را در رسانه ملی به یادگار گذاشت.

امین تارخ بازیگری است که نقش‌‌ها و دیالوگ‌های تاریخی‌اش در حافظه سینمای ما ثبت شده است.

امروز 21 مرداد ۱۴۰۳ هفتادویکمین زادروز امین تارخ بازیگری همیشه استاد است که 2 مهر سال 1401 در سن 69 سالگی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

سفر به دل تاریخ با گنجینه «سربداران»

امین تارخ پس از انقلاب اسلامی با سریال «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی در نقش شیخ حسن جوری (رهبر سربداران) سال 1362 نقشی جاودانه به یادگار گذاشت. «سربداران» سریالی تاریخی است که براساس قیام سربداران خراسان به رهبری شیخ حسن جوری علیه استیلای مغول بر ایران ساخته شده‌ است.

در بخشی از این سریال که از شبکه دو سیما پخش می‌شد، دیالوگی ماندگار بین امین تارخ و علی نصیریان در نقش «قاضی شارح» ثبت شد که در ادامه آن را می‌خوانیم:

قاضی شارح: «آنچه تاکنون انجام داده‌ام هرگز خیانت به مردم نبوده است. مغولان دوست‌ دارند که بدون محاکمه کشتار کنند. تنها عملی که حقیر انجام داده مهار کشتار آنان با حکمیت و قضاوت است. آیا این جنایت است یا مهار کردن جنایت؟»

شیخ حسن جوری در پاسخ می‌گوید: «محق جلوه دادن جنایت از نفس جنایت، موهن‌تر است.»

علی نصیریان، امین تارخ، سوسن تسلیمی، محمد علی کشاورز، چنگیز وثوقی، محمد علی نجفی، افسانه بایگان، حسین محجوب، فتحعلی اویسی، بهروز بقایی بازیگران اصلی سریال «سربداران» هستند.

امین تارخ، سربداران
امین تارخ، سربداران

«بوعلی سینا» و درخشش امین تارخ در دهه شصت

امین تارخ یک سال پس از «سربداران» با مجموعه تلویزیونی تاریخی و عاشقانه «بوعلی سینا» به کارگردانی کیهان رهگذر سال 1364 به تلویزیون بازگشت. این سریال تلویزیونی روایتگر زندگی ابن سینا، پزشک و دانشمند ایرانی، است. شیوه‌های درمانی بوعلی سینا و هوشمندی او در معاینه‌ی بیمارانش و نتیجه‌گیری او در مورد بیماری آن‌ها مواردی بود که در این سریال به تصویر کشیده شد.

 ابوعلی سینا
ابوعلی سینا

«مادر»، خاطره بازی با شاهکار علی حاتمی

فیلم سینمایی «مادر» به کارگردانی علی حاتمی محصول سال 1368 است. امین تارخ در گفتگویی درباره این اثر گفته است که «مادر» يكی از شيرين‌ترين و خاطره‌انگيز‌ترين دوران بازيگری‌اش بوده است. زنده‌یاد علی حاتمی عاشق ايران و فرهنگ ايرانی بود و به نوعی شاعر سينمای ايران محسوب می‌شد. جذابيت، وزن، آهنگ و ريتم ديالوگ‌هایی كه علی حاتمی برای آثارش می‌نوشت، به دل بازيگران و مخاطبان می‌نشست.

رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، جمشید آریا، اکبر عبدی، حمید جبلی بازیگران دیگر این فیلم سینمایی هستند.

«دل‌شدگان» به دنبال تقدیر از موسیقی ایران

فیلم سینمایی «دل‌شدگان» به کارگردانی علی حاتمی محصول سال 1370، دومین تجربه امین تارخ با علی حاتمی بود. علی حاتمی در «دلشدگان» به دنبال تقدیر و تجلیل از موسیقی ایران و تاریخ موسیقی بود. با وجود محمدرضا شجریان در «دلشدگان» علی حاتمی اصرار داشت که سینک میان صدای خواننده و بازیگر وجود نداشته باشد و لب خوانی توسط بازیگر انجام نشود اما پس از پخش این فیلم منتقدان باور داشتند تارخ نتوانست سینک بخواند، بی‌خبر و ناآگاه از اینکه این عدم سینک صدا آگاهانه و توسط علی حاتمی انتخاب شده بود.

«دل‌شدگان» تنها فیلمی بود که امین تارخ نقش یک خواننده را ایفا کرد و پس از آن دیگر چنین نقشی برای او تکرار نشد.

«دل‌شدگان» ماجرای یک گروه موسیقی است که در زمان قاجار برای پر کردن یک صفحه به خارج از کشور فرستاده می‌شوند اما در میانه‌ی کار پولی که قرار بود از ایران برسد قطع می‌شود و اعضای گروه با هزینه‌های خودشان و به سختی اجرایشان را به اتمام می‌رسانند. خواننده‌ی این گروه، طاهر با بازی امین تارخ است که صدایی دلنشین دارد اما به بیماری سل مبتلا می‌شود…

سعید پورصمیمی، اکبر عبدی، فرامرز صدیقی، لیلا حاتمی دیگر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

دل‌شدگان
دل‌شدگان

امین تارخ در آخرین سال‌های فعالیت هنری خود در دو سریال «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی محصول سال 1399 و «خسوف» به کارگردانی همایون اسعدیان محصول 1401 در شبکه نمایش خانگی به ایفای نقش پرداخت.

در نهایت بیننده بخشی از بازی ماندگار امین تارخ در سریال «بوعلی سینا» باشید:

بیشتر بخوانید:

عزت‌الله انتظامی؛ ستاره‌ای ماندگار در حافظه سینمای ایران

آخرین قاب داوود رشیدی در سینما

https://didhonar.ir/?p=60974