پلاتوهنر

بهترین فیلم‌های کوتاه جهان که باید دید/ پیشنهاد هفته

به گزارش پلاتو هنر، فیلم‌های کوتاه محدودیت ویژه‌ای دارند. فیلم کوتاه باید بتواند با استفاده از عناصر ویژه لباس، صحنه، فیلمبرداری، فیلمنامه و موسیقی در کوتاه‌ترین زمان تمام ایده‌های کارگردان را به تصویر بکشد و موضوع قابل بحثی را به مخاطب ارائه کند.

فیلم کوتاه ایرانی «نجاتم بده» به نویسندگی و کارگردانی محسن نبوی، فیلم کوتاه آمریکایی «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» به کارگردانی وس اندرسون، انیمیشن کوتاه «روزی روزگاری استودیو» به نویسندگی و کارگردانی دن آبراهام و ترنت کوری، فیلم‌های موفقی هستند که در ادامه در ژانر کوتاه به معرفی و جزییات آن‌ها می‌پردازیم.

فیلم کوتاه «نجاتم بده: SAVE ME»

«نجاتم بده» به نویسندگی و کارگردانی محسن نبوی و تهیه‌کنندگی آزاده اکبریان، داستان مادر و دختر کوچکی را روایت می‌کند که در جنگل تحت تعقیب شکارچی قرار می‌گیرند اما ماجرا طور دیگری ادامه پیدا می‌کند…

سیما بابایی، آیشین سلمانی‌ها، حامد ندری و با حضور محمود نظرعلیان بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

فیلم کوتاه «نجاتم بده» محصول ایران 2016 با زبان صامت در ژانر درام و ماجراجویی است.

«نجاتم بده» بدون دیالوگ واقعیت ویرانگر شکار غیرقانونی حیات وحش را به تصویر می‌کشد.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از فیلمبردار: احسان عبدی‌پور، تدوین، اتانولاژ و جلوه‌های بصری: شهاب‌الدین نجفی، صداگذاری و موسیقی: فرامرز ابوالصدق.

مدت پخش «نجاتم بده» 10 دقیقه است.

این فیلم کوتاه تاکنون موفق شده‌است جایزه بهترین فیلم کوتاه درام و بهترین کارگردانی از جشنواره جی‌اس‌اف کن فرانسه (۲۰۱۹)، جایزه بهترین فیلم داستانی بخش اکو از جشنواره فیلم رورال اسپانیا (۲۰۱۸)، جایزه بهترین فیلم کوتاه از دهمین جشنواره بین‌المللی اکوفیلم کوالالامپور مالزی (۲۰۱۷)، جایزه بهترین فیلم کوتاه و بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم اوراسیا روسیه (۲۰۱۷) و… را از آن خود کند.

فیلم کوتاه «نجاتم بده»
فیلم‌های کوتاه، «نجاتم بده»

فیلم کوتاه «The Wonderful Story of Henry Sugar»

«داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» اقتباس تازه‌ وس اندرسون (کارگردان) از آثار رولد دال (نویسنده)، افراطی‌ترین دستاورد تجربی کارنامه‌ این کارگردان آمریکایی است. این فیلم کوتاه داستان مردی را روایت می‌کند که می‌تواند پشت اشیا را ببیند و با کمک کتابی که دزدیده‌است، آینده را پیش‌بینی کند.

بندیکت کامبربچ، رالف فاینز، روپرت فرند، دو پتل و ریچارد آیود بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

فیلم کوتاه «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» محصول 2023 کشور انگلیس و آمریکا در ژانر درام، کمدی و ماجراجویی است.

مدت پخش «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» 41 دقیقه است. امتیاز IMDb این فیلم کوتاه 7.4/10 و امتیاز منتقدان 84 است. این فیلم برنده یک جایزه اسکار شده‌است.

عناصر طراحی صحنه، فیلمبرداری، گریم، صداگذاری، بازیگری و کارگردانی در این فیلم کوتاه دست به دست هم می‌دهند تا فراموش کنیم که شخصیت‌های فیلم، وجود خارجی ندارند و مخاطب را متقاعد می‌کنند تا رویای دیدن اشیا با چشمان بسته واقعی به نظر برسد. 

وس اندرسون مخاطب را با ماهیت ساختگی در تصاویر غرق می‌کند. شوخ‌طبعی ظریف در وصف شخصیت‌های اغراق‌آمیز، ماجراجویی‌ فانتزی، عبور با سرعت از لوکیشن‌های مختلف، در واقع همان «داستان در داستان» عناصری هستند که وس اندرسون در این فیلم کوتاه به‌کار گرفت.

فیلم کوتاه «The Wonderful Story of Henry Sugar»
فیلم‌های کوتاه، «The Wonderful Story of Henry Sugar»

فیلم کوتاه انیمیشن «Once Upon a Studio»

انیمیشن کوتاه «روزی روزگاری استودیو» به نویسندگی و کارگردانی دن آبراهام و ترنت کوری روزی را روایت می‌کند که یک گروه از شخصیت‌های انیمیشن دیزنی که امروزه در میان مردم شناخته شده‌اند، برای یک عکس دسته جمعی به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس دیزنی دور هم جمع می‌شوند.

«روزی روزگاری استودیو» محصول کشور آمریکا 2023 کمپانی والت دیزنی در ژانر کمدی، فانتزی، موزیکال و خانوادگی است.

مدت پخش این انیمیشن کوتاه 9 دقیقه است. امتیاز IMDb این فیلم کوتاه 8.4/10 است.

دیزنی برای جذابیت و گرامیداشت برخی صداپیشگان خود از صداپیشگانی که دیگر در قید حیات نیستند نیز با کمک هوش منصوعی استفاده کرده است. امروزه دیزنی در صد سالگی خود این شخصیت‌ها را به واسطه هوش مصنوعی دوباره زنده کرده‌است.

کریستن بل (آنا)، جودی بنسون ( آریل)، اولی کراوالیو (موانا)، آریانا دبوز (آشا)، بیل فارمر (گوفی)، سانتینو فونتانا (هانس)، جاش گاد (اولاف)، جینیفر گودوین (جودی هاپس)، جاناتان گروف (کریستوف)، جرمی آیرونز (اسکار)، برت ایوان (میکی موس)، دواین جانسون (مائوئی)، ناتان لین (تیمون)، برنی متینسون (خودش)، آیدینا منزل (السا)، پیج اوهارا (بل)، کیتلین رابروک (مینی ماوس)، آنیکا نونی رز (تیانا)، لی سالونگا، آلن تودیک (کلاهدوز دیوانه) صداپیشگان انیمیشن «روزی روزگاری استودیو» هستند.

انیمیشن «روزی روزگاری استودیو»
انیمیشن «روزی روزگاری استودیو»
https://didhonar.ir/?p=58135