پلاتوهنر

به بهانه زادروزِ بازیگری درخشان با صدایی دلنشین

به گزارش پلاتو هنر، داوود رشیدی یکی از بازیگران نسل طلایی است که پیش از انقلاب در دهه پنجاه که فعالیت خود را آغاز کرد و در دهه شصت در کنار محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و علی نصیریان، در عرصه تئاتر و سینما چنان قدرتمند ظاهر شدند که کسی توان مقابله با آن‌ها را نداشت. رشیدی پیش از ورود به سینما در تئاتر درخشید و سپس در سینما و تلویزیون مسیر خود را ادامه داد.

اوج بازیگری داوود رشیدی در سینمای پیش از انقلاب محسوب می‌شد. او با فیلم سینمایی «فرار از تله» مقابل دوربین سینما رفت و با فیلم «کندو» در نقش «آقا حسینی» به چهره ماندگار سینما تبدیل شد.

امروز 25 خرداد 1403 نودویکمین زادروز داوود رشیدی بازیگری درخشان با صدای دلنشین است که 5 شهریور سال 1395 در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.

«فرار از تله»؛ نقطه ورود به سینما

اولین حضور داوود رشیدی پس از سال‌ها درخشش در عرصه نمایش پیش از انقلاب، سال 1351 با فیلم سینمایی «فرار از تله» به کارگردانی جلال مقدم در نقش کریم بود.

زنده‌یاد رشیدی در این فیلم سینمایی در نقش یک ضد قهرمان توانایی بازیگری خود را برای اولین بار در مقابل دوربین سینما به رخ کشید و خود را اثبات کرد. او در این اثر با بهروز وثوق هم‌بازی شد.

داوود رشیدی در گفتگویی با اشاره به همکاری‌اش با بهروز وثوقی در «فرار از تله» گفته‌است: به من می‌گفتند مواظب بهروز باش. او سوپراستار است و نقش تو را می‌خورد و سر تدوین نقش تو را کم و زیاد می‌کند اما برایم عجیب بود. اصلا این‌گونه که می‌گفتند نبود و بسیار رفیق و همراه بود. در اولین روز کارم تفاوت زیاد سینما با تئاتر تو ذوقم زد و تصمیم گرفتم ادامه ندهم اما همان شب صحبت‌های بهروز تأثیر مثبتی در ذهنم گذاشت.

ماجرای «فرار از تله» درباره مردی به اسم مرتضی است که پس از سال‌ها از زندان آزاد می‌شود و می‌فهمد نامزدش برای پرداخت بدهی‌های پدرش مجبور به ازدواج با مردی ثروتمند شده‌است. او برای اینکه بتواند مجددا به او برسد نیاز به ده‌هزار تومان پول دارد. تصمیم به دزدی می‌گیرد اما در این مسیر با مردی به اسم کریم آشنا می‌شود، مردی که زندگی مرفهی دارد و به مرتضی پیشنهاد می‌دهد در صورتی که با او همکاری کند، پول پس گرفتن نامزدش را برایش جور می‌کند. کریم نقشه‌ای می‌کشد و با مرتضی همراه می‌شود اما وقتی به پول‌ها می‌رسند، تصمیم می‌گیرد مرتضی را بکشد و سهم او را تصاحب کند.

به بهانه زادروزِ بازیگری درخشان با صدایی دلنشین- داوود رشیدی
به بهانه زادروزِ بازیگری درخشان با صدایی دلنشین- داوود رشیدی

«کندو» و شخصیت ماندگار آقا حسینی

فیلم سینمایی «کندو» محصول سال 1354 به کارگردانی فریدون گله و شخصیت آقا حسینی یکی از نقش‌های خاطره‌انگیز کارنامه هنری زنده‌یاد داوود رشیدی است. تاحدی که نوجوان‌ها تا مدت‌ها او را آقای حسینی صدا می‌زدند.آقا حسینی یکی از بهترین نقش‌های مکمل داوود رشیدی است که در این فیلم به نمایش گذاشته‌است.

شخصیت آقا حسینی نماینده‌ای از مردان خوشگذران تهران دهه پنجاه است که رنج زندان را تحمل کرده‌است و با رفیق خود به دنبال خوش‌گذرانی است. آقا حسینی به کافه‌ها و رستوران‌های تهران سر می‌زند و شرط می‌گذارد که ابی باید بدون پرداخت پول از کافه‌ها خارج شود.

«کندو» دومین همکاری داوود رشیدی با بهروز وثوق در نقش ابی بوده‌است.

داوود رشیدی
داوود رشیدی

رضاشاهِ «کمال‌الملک»

داوود رشیدی در فیلم سینمایی «کمال‌الملک» به کارگردانی علی حاتمی حضوری ماندگار از خود در سینما به جای گذاشت. این هنرمند فقید در نقش رضاشاه در این فیلم سینمایی با نقشی کوتاه آن‌قدر جذاب حاضر شد که با گذشت سال‌ها هنوز در ذهن مخاطبان مانده‌است. او در نقش رضاشاه می‌توانست در عین بدجنسی، ابهت داشته باشد و قدرتش را به نمایش بگذارد. رشیدی توانست این نقش را بسیار باصلابت و پرقدرت بازی کند. سکانس‌های به قدرت رسیدن رضاشاه و پایان دوره قاجار از اتفاق‌های مهم این اثر سینمایی محسوب می‌شود که رشیدی به خوبی از پس ایفای این نقش برآمده است.

ناگفته نماند دوبلور نقش داوود رشیدی در «کمال‌الملک» ایرج ناظریان بود که بخشی از موفقیت این نقش به صداپیشگی او بازمی‌گشت.

فیلم سینمایی «کمال‌الملک» با هنرنمایی جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، داود رشیدی، محمدعلی کشاورز و پرویز پورحسینی بهمن سال 1363 در سینماهای ایران اکران شد.

داوود رشیدی
داوود رشیدی

داوود رشیدی آثار سینمایی فاخر دیگری نیز در کارنامه هنری خود به جای گذاشته است که می‌توان به «گل‌های داوودی» ساخته رسول صدرعاملی که در دهه شصت گیشه سینما را تسخیر کرد، «گرگ‌ها» ساخته داود میرباقری، «عطر گل یاس» اثر بهمن زرین‌پور، «امام علی» (ع) ساخته داود میرباقری اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین نقش‌های این هنرمند در سریال «هزار دستان» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی و در نقش مفتش شش انگشتی محصول 1358 تا 1366 است که نقشی اثرگذار بود و رشیدی با قدرت تمام آن را از آب درآورد.

داوود رشیدی
داوود رشیدی

آخرین قاب داوود رشیدی در سینما

فیلم سینمایی «اکباتان» به نویسندگی و کارگردانی مهرشاد کارخانی آخرین حضور داوود رشیدی در سینما، سه سال پیش از مرگش است که در تاریخ ۲۵ دی سال ۱۳۹۲ اکران شد. این هنرمند فقید در نقشی کوتاه در این فیلم حضور افتخاری داشته‌است. شاهد احمدلو، مزدک میرعابدینی، سحر قریشی، سروش صحت، مانی حیدری، پوراندخت مهین در «اکباتان» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

و در پایان بیننده آخرین مصاحبه تصویری زنده‌یاد داوود رشیدی باشید:

بیشتر بخوانید:

عزت‌الله انتظامی؛ ستاره‌ای ماندگار در حافظه سینمای ایران

https://didhonar.ir/?p=57862