پلاتوهنر

در گفت‌وگو با روزبه رئوفی مطرح شد

تحقیق با چراغ خاموش در پاتوق‌‌های سیروس قایقران

به گزارش پلاتو هنر، روزبه رئوفی در نقش سیروس قایقران در فیلم سینمایی «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی به ایفای نقش پرداخته‌ است. این هنرمند تاکنون در آثاری دیگری چون فیلم‌ «ضد» و سریال‌های «حیثیت گمشده»، «سوران» به عنوان بازیگر حضور داشته‌ است.

«پرویز خان» در چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی خود به سراغ مقطعی از زندگی معلم اخلاق فوتبال، پرویز دهداری رفت و با گریم متفاوتی که روی سعید پورصمیمی نشسته است، درباره این مربی فوتبال فیلمش را جلوی دوربین برد.

این اثر سینمایی در ژانر داستانی، فوتبالی و تاریخی پس از حضور در چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر از 21 اسفند 1402 اکران شده‌است. اکنون با فروش  33,828,345,000 ریال در مدت سه ماه در پلتفرم فیلم‌نت به اکران آنلاین رسیده‌است.

پرویز خان

۱۷ کیلو وزن کم کردم

به بهانه اکران «پرویز خان» با روزبه رئوفی بازیگر نقش سرویس قایقران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

این بازیگر جوان درباره چالش‌های نقش سیروس قایقران مطرح کرد: در ابتدا چالش‌های بسیاری با این نقش داشتم، یکی از این چالش‌ها وزنم بود که تقریبا برای رسیدن به شخصیت سیروس قایقران نزدیک به 17 کیلو اضافه وزن داشتم و تنها 40 روز در مرحله پیش تولید فرصت داشتم این وزن را کم کنم تا بتوانم به آمادگی جسمانی و استایل مورد نظرم برسم.

او ادامه داد: دومین چالش من بازی فوتبال بود و به خاطر اینکه تا به امروز به صورت جدی فوتبال بازی نکرده بودم به تمرینات سنگینی برای فوتبال نیاز داشتم، به همین دلیل هم تقریبا هر روز تحت نظر مصطفی ایمان‌وند در تمرینات فوتبالی که پروژه برای‌مان در نظر گرفته بود، شرکت می‌کردم در کنار تمرینات پروژه به صورت شخصی هم تمریناتی را انجام می‌دادم.

هیچ مستندی درباره سیروس قایقران در دسترس نبود

رئوفی گفت: از طرفی دیگر با وجود اینکه روی شخصیت سیروس قایقران در انزلی تعصب زیادی وجود دارد، اطلاعات زیادی در موردش نیست، مصاحبه و مستند چندان مناسبی هم در موردش در دسترس نیست و تنها دو کتاب در مورد شخصیت او موجود است که در مورد شخصیت این فوتبالیست برای ایفای نقش او نتوانست مطلبی به من اضافه کند. به همین واسطه مجبور بودم به انزلی رفت و آمد داشته باشم تا بتوانم در مورد شخصیت این فوتبالیست تحقیق کنم.

او ادامه داد: در این رفت و آمدها توانستم پاتوق‌های این فوتبالیست را پیدا کنم و با رفیق‌های قدیمی او مراوده داشته باشم تا بتوانم به نکاتی که مورد نظرم بود برسم.

پرویزخان

خاطرات قایقران در شکل‌گیری شخصیت او به من کمک کرد

این بازیگر عنوان کرد: در این اثر سینمایی ما دنبال این بودیم که استایل سیروس قایقران را در زمین فوتبال در بیاوریم. سیروس قایقران در زمین فوتبال ایست‌ها، حرکت دوپایی، پاس بلند، چرخش سر، نگاه‌های منحصر به فردی داشت که به تصویر کشیدن این ویژگی‌ها هدف اصلی من بود.

رئوفی با اشاره به چالش‌های تمرینات فوتبال گفت: همیشه سعی می‌کنم از همه تجربیاتم لذت ببرم اما رسیدن به نقطه ایده‌آلم برای سیرس قایقران در فیلم سینمایی «پرویز خان» سختی‌های فیزیکی را نیز برای من به همراه داشت. تمرینات ورزشی فشرده روزانه، رژیم‌‌های غذایی و ساعاتی که برای کاهش وزن می‌دویدم، از جمله سختی‌های رسیدن به این نقش بود اما چون هدف مشخصی پیش رو داشتم، تمام فشارهای فیزیکی و تمرینات برایم لذت‌بخش بود.

این هنرمند تصریح کرد: برای نزدیک‌‌شدن به شخصیت سیروس قایقران نیاز بود به خانواده، دوستان و آشنایان او ارتباط نزدیک داشته باشم اما بنا به دلایلی با خانواده‌ او موفق نشدم چندان در ارتباط باشم، چراکه نمی‌خواستیم درباره ساختن این اثر سینمایی خبری رسانه‌ای شود، به همین دلیل هم نمی‌توانستم جریان تحقیقاتم را کامل توضیح بدهم و پرس‌وجو‌هایم در غالب شخصی بود که به سیروس قایقران علاقه داشت و قصد داشت مقاله‌ای بنویسد، برای همین همکاری‌ها جدی شکل نمی‌گرفت.

او ادامه داد: سیروس قایقران پاتوقی در انزلی داشت که هنوز دوست‌های قدیمی‌اش به آن‌جا می‌رفتند. چند جلسه دیدار با دوستانش داشتم که در ابتدا به من زیاد اعتماد نمی‌کردند اما در ادامه به مرور از خاطرات، تمرینات ساحلی، تفریحات، سبک رفتار با دوستانش و لفظ‌هایی که در روزمرگی استفاده می‌کرد، برای من تعریف کردند. همین خاطره‌ها در شکل‌گیری این شخصیت به من بسیار کمک کرد. این برداشت‌‌ها را با کارگردان چکش‌کاری کردیم و در نهایت آنچه برای فیلم مورد استفاده بود را پر و بال دادیم.

پرویزخان

گریم در باورپذیری نقش سیروس قایقران تاثیر بسیاری داشت

رئوفی در توصیف شخصیت سیروس قایقران اظهار کرد: من نمی‌توانم این شخصیت را توصیف کنم، بیشتر سعی کردم برداشتم از شخصیت این هنرمند را درونی و اجرا کنم. دوست ندارم چیزی را به این شخصیت اضافه کنم و بیشتر ترجیح می‌دهم مخاطب با دیدن فیلم به آن‌‎ها پی ببرد.

او افزود: بیش‌ترین ویژگی که از رفتار او سعی می‌کنم یاد بگیرم، این است که او با توجه به اینکه کاپیتان تیم ملی بود اما هیچوقت مغرور نمی‌شد و با وجود اینکه موقعیت‌های بسیاری داشت اما با معرفتی که داشت در انزلی و در کنار هم محله‌ای‌های خود ماند تا بازی کند.

این هنرمند درباره نحوه ورودش به این پروژه سینمایی گفت: طبق روال عادی توسط دستیار کارگردان به این پروژه دعوت شدم، از نظر ظاهری شباهت چندانی به سیروس قایقران نداشتم و به همین خاطر گریم در باورپذیری این نقش بسیار تاثیرگذار بود. از نظر فیزیکی هم با ورزش سعی کردیم به ورزیدگی سیروس قایقران برسیم.

روزبه رئوفی در پایان درباره بازخورد مخاطبان نسبت به نقش سیروس قایقران «پرویزخان» اظهار کرد: بازخورد و واکنش مخاطبان نسبت به این نقش خیلی خوب بود. زمانی که در کنار مردم، خانواده سیروس قایقران و تیم ملوان «پرویز خان» را دیدم بهترین فیدبکم را از این فیلم گرفتم که مردم با دیدن شخصیت سیروس قایقران تا چه میزان به وجد می‌آیند.

پرویزخان

سمیرا اسدیان

 

https://didhonar.ir/?p=53793