پلاتوهنر

معرفی تازه‌های موسیقی/ از خیام تا فاضل نظری

به گزارش پلاتو هنر، آلبوم «صفحه سی‌وپنج» به آهنگسازی سام اصفهانی و با صدای عماد عامری، آلبوم موسیقی بی‌کلام «هَمِستِگان» اثری از پیمان فخاریان، آلبوم صوتی «لغزش» با صدای فاضل نظری و آهنگسازی فریدون شهبازیان، جدیدترین آثار موسیقی هستند که به تازگی منتشر شده‌اند.

در ادامه به جزییات این آثار موسیقی می‌پردازیم:

«صفحه سی‌وپنج» با آهنگسازی سام اصفهانی

آلبوم «صفحه سی‌وپنج» به آهنگسازی و تهیه‌کننگی سام اصفهانی، توسط نشر «جوان»، براساس اشعار حکیم عمرخیام منتشر شده‌است.

خواننده: عماد عامری، طراحی صدا، تنظیم الکترونیک و میکس و مسترینگ: کاوه عابدین، نوازنده پیانو: سام اصفهانی، ضبط صدا: قاسم عابدین و مرجان معصومی عوامل تشکیل‌دهنده این گروه موسیقی هستند.

سام اصفهانی در صفحه مجازی خود توضیحاتی را ارائه داد‌ است: «نگارش اولین قطعه‌ از «صفحه‌ سی‌وپنج» به تابستان سال هزار و چهارصد برمی‌گردد؛ قرابت دیرینه‌ام با رباعیات خیام، نگاه اگزیستانسیالیستی موجود، کُنه معنایی و بیان مینیمال این اشعار، بر آنم داشت که اولین مجموعه‌ باکلامم بر این متون سحرآمیز شکل بگیرد.

در کُمپوُزیسیون، همچون آثار گذشته‌ام پیوند به ریشه‌های موسیقی ایرانی را لحاظ داشته‌ام، به‌طوری که قطعات «نه تو» و «نه من» به‌ترتیب مستقیما از متعلقات دستگاه نوا و بیات ترک و قطعه‌ «مانی» غیرمستقیم وام دار ایده‌های تماتیکِ موسیقی ایرانی است.

با توانایی که از دوست و هم‌کلاسی روزهای قدیم عماد عامری عزیز سراغ داشتم، از اولین نت خط آوازی، برای صدای او نوشته شد. قریحه و مهارت کاوه عابدین عزیز که بی‌شک بدون حضورش این مجموعه شکل نمی‌گرفت، فضای الکترونیک و افکتیو حاصله را به وجود آورد و «صفحه‌ی سی‌وپنج» شد آنچه که می‌شنوید.»

سام اصفهانی از جمله آهنگسازان فعال موسیقی کشورمان است که سال گذشته نیز آلبوم کوارتت زهی «سوترا» را با همراهی تعدادی از نوازندگان شناخته شده موسیقی از جمله پدرام فریوسفی، بهنام ابوالقاسم، دانیال جورابچی، پیمان ابوالحسنی و مهدی عبدی منتشر کرده بود.

«هَمِستِگان» ساخته پیمان فخاریان 

آلبوم موسیقی بی‌کلام «هَمِستِگان» یا «برزخ»، جدیدترین آلبوم موسیقی پیمان فخاریان است که به‌صورت تک‌نوازی گیتار الکتریک منتشر شده‌است.

«صدایی در رویا»، «به رسم تنهایی»، «به صراحت عبور»، «به تعبیر بی‌خوابی»، «در بیداری رویا»، «همیشه»، «هراس نامه»، «در میان نجواها»، «مرگواره»، «برزخ»، «راویانه»، «سایناس»، «آفتابی»، «صدایی که همواره تو را می خواند» قطعات این آلبوم موسیقی هستند.

پیمان فخاریان تاکنون آلبوم‌های «تولد تلخ»، «مرثیه‌ای برای یک فرشته»، «گیومه»، «آینه‌ای برای تاریکی»، «گلایه»، «دونوازی گیتار کلاسیک» و «پیام بدون مرز» را در کارنامه هنری خود دارد.

این هنرمند مدرس دانشگاه هنر است. او علاوه‌بر تدریس و آهنگسازی، دو کتاب «پنج قطعه برای گیتار کلاسیک» (1386) و «26 دونوازی گیتار کلاسیک» (1388) را نیز منتشر کرده‌است.

در ادامه شنونده قطعه «برزخ» باشید:

«لغزش» با صدای فاضل نظری

«لغزش»، بازخوانی ١٨ غزل از «گریه‌های‌ امپراتور» تاکنون منتشر شد. این مجموعه صوتی غزل با آهنگسازی فریدون شهبازیان، ساخته‌ شده‌است.

کتاب صوتی «لغزش» یک مجموعه شعر معاصر را دربر گرفته‌است. شعر‌های این کتاب صوتی از شش مجموعه شعر قبلی این شاعر انتخاب شده‌اند. از این شاعر معاصر بیش از پنج مجموعه شعر منتشر شده‌است که عنوان آن‌ها عبارت است از «گریه‌های امپراتور» (زمستان ۱۳۸۲)، «اقلیت» (بهار ۱۳۸۵)، «آن‌ها» (بهار ۱۳۸۸)، «ضد» (بهار ۱۳۹۲)، «کتاب» (بهار ۱۳۹۵)، «اکنون» (اسفند ۱۳۹۷) و «وجود» (اردیبهشت ۱۴۰۱).

حضور شعر در همه عرصه‌ها از رزم و بزم گرفته تا مدرسه و مسجد و خانقاه و مجلس وعظ، همه و همه گویای این مطلب است که شعر، بی‌محابا، زمان، مکان و جغرافیا را درنوردیده است و در هفت‌اقلیم جان و جهان به دلبری پرداخته است.

آمیختگی شعر با فرهنگ مردم و اندیشه‌های اجتماعی، این هنر را زبان گویای جوامع بشری ساخته است؛ به این گونه که هیچ جامعه‌ای از این زبان بارز، برای انتقال اندیشه‌هایش بی‌نیاز نبوده‌است. گاهی شعری انقلابی به پا کرده‌است و گاه انقلابی، شعری پویا را سامان داده‌است.

شعر نو فارسی با وانهادن قالب‌های شعر کلاسیک در قرن ۱۴ هجری به‌وجود آمده‌است. این گونه از شعر فارسی آزادی بسیاری را در فرم و محتوا به شاعر می‌دهد. شعر نو به لحاظ محتوا و جریان‌های اصلی ادبی حاکم بر آن کاملاً با شعر کلاسیک فارسی متفاوت است و به‌لحاظ فرم و تکنیک ممکن است همانند شعر کلاسیک موزون باشد یا نباشد یا وزن آن عروضی کامل باشد یا ناقص. استفاده از قافیه نیز در شعر نو آزاد است.

معمولاً شعر نو فارسی را به ۳ دسته اصلی شعر نیمایی، شعر سپید و موج نو تقسیم می‌کنند و پدر شعر نوی ایران را نیما یوشیج (علی اسفندیاری) می‌دانند. احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج (سایه)، نادر نادرپور، فریدون مشیری و محمدرضا شفیعی کدکنی بعضی از شاعران مشهور ایرانی هستند که در قالب شعر نو می‌سروده‌اند.

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=52158