پلاتوهنر

وطن‌پرستی و ایران‌شناسی ویژگی‌ جشنواره اقوام ایرانی است

به گزارش پلاتو هنر، موسسه فرهنگی هنری «فصل هنر» با استناد به مطالعات و تحقیقات کاربردی و هدفمند در حوزه‌ی اقوام ایرانی و نیازسنجی در راستای برگزاری یک جشنواره فیلم با موضوعیت جایگاه اقوام در سینمای ایران، مراحل پژوهش و امکان‌سنجی اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرد و پس از مطالعات گسترده و رایزنی‌های مختلف و تشکیل کارگروه‌های تخصصی با استادان دانشگاه، نخبگان فرهنگی و سیاسی و فعالان حوزه سینما، با صدور موافقت‌نامه اصولی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری این جشنواره را در گستره ملی اجرایی کرد.

نخستین دوره این جشنواره با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی کشور از ۲۶ الی ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار شد.

اولین دوره از جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شامل بخش‌هایی از جمله فیلم سینمایی، فیلم کوتاه داستانی، مستند، نماهنگ و انیمیشن بود.

در راستای برگزاری اولین دوره از جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با حامد علیزاده، کارگردان فیلم سینمایی «مسخ نرگس» و مژگان بیات، کارگردان فیلم سینمایی «شوماه» گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

«مسخ نرگس»، اقتباسی از تابلوی سالوادور دالی 

فیلم سینمایی «مسخ نرگس» از جمله شرکت‌کنندگان بخش فیلم سینمایی این دوره از جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی بود.

حامد علیزاده، کارگردان فیلم سینمایی «مسخ نرگس» درباره این فیلم سینمایی گفت: داستان «مسخ نرگس» همان‌طور که از اسمش مشخص است، عنوان و داستان این اثر سینمایی از تابلوی «مسخ نرگس» سالوادور دالی الهام گرفته شده‌است. داستان این فیلم روایتگر دختری است که کنار دریا افتاده‌است و توسط یک ناخدای بوشهری که در کارگاه لنج‌سازی خود مشغول به کار است، پیدا می‌شود. پس از آن، ناخدا به دنبال خانواده، اسم و رسم دختر می‌گردد.

علیزاده همچنین درباره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی اظهار کرد: اعتبار این جشنواره‌ها به دوام آن‌ها است. این روزها متاسفانه اکثر فیلم‌ها به یکدیگر شبیه شده‌اند و حالت آپارتمانی پیدا کردند. در حقیقت ما از اقوام و قومیت‌های خود غافل شده‌ایم. در اقوام ایرانی می‌توانید داستان‌های یونیک و خاص پیدا کنید که می‌توان از آن‌ها در نوشتن فیلمنامه‌ها استفاده کرد. به همین علت وجود همچین جشنواره‌هایی نظیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی ضروری است.

او در پایان از علاقه خود برای ساخت چنین فیلم‌هایی درباره اقوام ایرانی در آینده عنوان کرد: نگاه من به سینما نگاهی زیبایی‌شناسی است. قطعا پس از آشنایی نسبت به اقوام ایرانی سعی می‌کنید داستان‌هایی مرتبط با این فضا بسازید.

در فیلم سینمایی «مسخ نرگس» جمشید هاشم‌پور از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون به ایفای نقش می‌پردازد و جایزه ویژه هیئت داوران یک عمر فعالیت در عرصه بازیگری به این هنرمند تعلق گرفت.

«شوماه»، روایت ملودرامی عاشقانه در بستر جنگ

فیلم سینمایی «شوماه» به کارگردانی مژگان بیات دیگر فیلم حاضر در این جشنواره، است.

مژگان بیات درباره فیلم خود توضیح داد: داستان فیلم درباره همسر یکی از شهدای غواص است که سی سال منتظر رسیدن جسد همسرش مانده‌است. این فیلم یک ملودرام عاشقانه است که در بستر جنگ روایت می‌شود.

بیات از دلیل خود برای شرکت در این جشنواره گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره ملی اقوام، وطن‌پرستی و ایران‌شناسی است که در این فیلم به خوبی نشان داده شده‌است. یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره این است که اقوام مختلف ایران مانند کرد، ترک، لر و… همه برای حفظ خاک ایران به میدان جنگ رفته‌اند و زمان وقوع هر نوع اتفاقی، همه اقوام برای دفاع از کشور متحد می‌شوند.

کارگردان فیلم «شوماه» در نقد اولین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: اگر این نوع جشنواره‌ها به درستی مدیریت شوند، می‌توانند در ارتباط با ایران‌شناسی بسیار مفید واقع شوند. متاسفانه اولین دوره از جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با کم و کاستی‌هایی از نظر مدیریت و نظم اکران فیلم‌ها روبه‌رو بود. ضعف کیفیت پخش تصویر و صدای فیلم‌ها به فیلم و داستان اثر ضربه می‌زند. همچنین در مورد مراسم افتتاحیه گمان می‌کردم بسیار باشکوه‌تر برگزار شود و اقوام ایرانی به صورت کامل‌تر معرفی شوند اما متاسفانه این‌گونه نبود.

آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، شب‌ گذشته یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار شد.

سمیرا اسدیان، فرشید حاجیان

 

https://didhonar.ir/?p=51766