پلاتوهنر

آغاز هفتادوهفتمین دوره جشنواره کن با یک افتتاحیه زنانه

به گزارش پلاتو هنر، شامگاه سه‌شنبه 14 می برابر با 25 اردیبهشت، هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن آغاز شد، جشنواره‌ای که به طور واضح کم ستاره‌تر از دوره پیش به نظر می‌رسد.

دوره‌ای که از چند روز پیش تحت تاثیر جنبش #من_هم قرار گرفت و این تاثیر روز افتتاحیه را تحت الشعاع قرار داد. در هفته‌های گذشته رسانه‌های دنیا خبری منتشر کردند، مبنی براینکه احتمالا فهرستی محرمانه از ۱۰ کارگردان و بازیگر مرد متعرض در صنعت سینما در جریان این دوره جشنواره فاش شود که ممکن است برنامه‌های فستیوال را هم به هم بریزد.

شب گذشته پیش از مراسم افتتاحیه، هیئت داوران فستیوال نیز زمانی از کنفرانس مطبوعاتی خود را حول مسئله جنبش #من_هم اختصاص دادند. گرتا گرویگ رییس هیئت داوران این دوره و کارگردان فیلم «باربی» رو به خبرنگاران حاضر در فستیوال گفت: «جنبش #من_هم تغییرات کلانی در صنعت سینما به‌وجود آورد و موجب بهتر شدن این صنعت شد.»

این کارگردان در ادامه تاکید کرد: «من هم شاهد تغییرات اساسی در جامعه سینمای کشور آمریکا بوده‌ام و فکر می‌کنم مهم است که به گسترش این بحث در سینما ادامه دهیم.»

عمر سی بازیگر فرانسوی و یکی از اعضای هیئت داوران نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته درباره این جنبش و تاثیرش گفت: «اتفاق خوبی است که زنان به طور فزاینده‌ای شجاعت صحبت کردن را پیدا کرده‌اند و همین اتفاق موجب شده‌است، جنبش در حال رشد باشد.»

تجلیل از بانوی آهنین

در مراسم افتتاحیه این دوره از مریل استریپ، بازیگر نامدار آمریکایی، برنده سه جایزه اسکار نیز تجلیل شد. جایزه نخل طلای افتخاری مریل استریپ را یکی از شمایل‌های زن سینمای فرانسه یعنی ژولیت بینوش به او اهدا کرد. بینوش خطاب به استریپ گفت: «شما جایگاهی محو نشدنی در تاریخ سینما برای خود دست و پا کرده‌اید، شما یک گنجینه بین‌المللی هستید.»

بینوش در ستایش استریپ افزود: «شما نگاه ما را به زنان در دنیای سینما تغییر دادید، همین‌طور به ما کمک کردید که به خودمان به گونه‌ای متفاوت نگاه کنیم.»

مریل استریپ ستاره سینمای آمریکا نیز در هنگام دریافت جایزه اولین باری را که به فستیوال کن آمده بود به خاطر آورد و گفت: «سی‌و‌پنج سال پیش که برای اولین بار اینجا آمدم، مادر سه فرزند بودم و در نزدیک به 40 سالگی عمرم به سر می بردم و فکر می‌کردم که حرفه‌ام به پایان رسیده‌است و این طرز فکر نگاه غیرواقعی برای بازیگران زن در آن زمان نبود (حرفه جدی بازیگران زن در سینمای آن عصر اغلب از چهل سال بیشتر نمی‌شد) اما مادرم که معمولا در همه چیز حق داشت، به من گفت: مریل، عزیزم، خواهی دید همه چیز خیلی سریع پیش می‌رود. خیلی سریع و همینطور هم شد به جز سخنرانی من که البته طولانی است.»

از حاشیه‌های مراسم فرش قرمز افتتاحیه شب گذشته می‌توان به حضور مسی سگ فیلم «آناتومی یک سقوط»، فیلم برنده نخل طلای کن دوره گذشته اشاره کرد. این سگ چند ماه پیش با حضورش در مراسم اسکار نیز توجهات را به خود جلب کرده بود.

فیلم افتتاحیه جشنواره

جشنواره این دوره با فیلم کمدی فرانسوی «پرده دوم» به کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین و نویسندگی کانتن دوپیو افتتاح شد. «پرده دوم» 3 دقیقه و 30 ثانیه با تشویق ایستاده تماشاگران که به نوعی یک رسم در جشنواره کن است، مواجه شد.

«پرده دوم» داستان کاراکتری به نام فلورانس است که می‌خواهد دیوید را که دیوانه‌وار عاشقش است به پدرش گیوم معرفی کند اما دیوید شیفته فلورانس نیست و می‌خواهد با صمیمی‌کردن فلورانس با دوستش ویلی از شر این دختر خلاص شود.

فیلم داستان این چهار شخصیت را در رستورانی در میانه ناکجاآباد روایت می‌کند. پیتر بردشاو منتقد سرشناس انگلیسی با اعطای سه ستاره از پنج ستاره به فیلم نوشت: دوپیو با کمک یک مجموعه بازیگر درجه یک، شیطنت‌های معمول خود در سینما را به داستانی دوست‌داشتنی از موضوع خیانت بدل کرده‌است.

جشنواره کن که شب گذشته آغاز شد تا روز 25 می برابر با 5 خرداد ادامه دارد. در این دوره سینماگرهای برجسته‌ای چون یورگوس لانتیموس، کیریل سربرنیکوف، میشل آزاناویسیوس، پل شریدر، پائولو سورنتینو، دیوید کراننبرگ، ژاک اودیار، علی عباسی، محمد رسول اف، کریم عینوز و فرانسیس فورد کوپولا برای دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره در بخش مسابقه اصلی با هم رقابت می‌کنند.

جشنواره کن
.
https://didhonar.ir/?p=51214