پلاتوهنر

در گفت‌وگو با آتیه جاوید مطرح شد؛

فیلمنامه خوب باعث حضورم در سینمای کوتاه می‌شود

به گزارش پلاتو هنر، آتیه جاوید، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، فیلمنامه خوب را دلیل پذیرش پیشنهاد حضور در مقابل دوربین فیلمسازان سینمای کوتاه می‌داند.

آتیه جاوید، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است که تجربه حضور مقابل دوربین فیلمسازان سینمای کوتاه را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

این هنرمند با بیان اینکه فیلم کوتاه به اندازه فیلم بلند برایش ارزشمند است، گفت: بزرگترین دغدغه من فیلمنامه است. اگر فیلمنامه خوب و نقش پیشنهادی قابل بحث و تامل باشد، هیچ مشکلی برای ایفای نقش در فیلم کوتاه ندارم و پیشنهاد بازی در این عرصه را با آغوش باز می‌پذیرم.

او با اشاره به اینکه فیلم کوتاه مدیوم خاصی است که آن را با همراهی هنرمندان جوان و پیشکسوت تجربه کرده است، ادامه داد: در بحث همکاری با کارگردانان جوان، توانایی‌های نسبی برای هدایت بازیگر و کارگردانی کار وجود داشته باشد، کافی است.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون افزود: در همکاری با کارگردان‌هایی که حضور اول آن‌ها را در این زمینه تجربه می کنند، گاهی اوقات بازیگر از داشته‌ها و خلاقیت‌های ذاتی‌اش بهره می‌برد و گاهی کارگردان ایده‌هایی دارد. داشتن ایده برای کارگردان‌های به اصطلاح کار اولی نیز در قبول پیشنهاد همکاری برای من قابل اهمیت است.

جاوید درباره علت عدم حضور بعضی از بازیگران سینما و تلویزیون در سینمای کوتاه گفت: شرایط اقتصادی و همچنین ترس از مواجه‌شدن با یک گروه غیرحرفه‌ای، شاید از دلایلی باشد که باعث دورماندن بسیاری از همکاران از سینمای کوتاه می‌شود اما نکته قابل اهمیت این است که همه ما از شرایط مالی سینمای کوتاه مطلع هستیم و بیشترین دلیل عدم همکاری، نبود رفتار حرفه‌ای و ناآگاهی از شرایط فیلمسازی است.

او با اشاره به سطح کیفی آثار عنوان کرد: مسئله کیفیت یک بحث نسبی است. نمی‌توان گفت صد درصد آثار تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند و یا برعکس. بحث کیفیت به اینکه گروه، چندمین تجربه خود را پشت سر می‌گذارد، مرتبط نیست. گاهی از یک گروه آماتور با تجربه کم کاری با کیفیت می‌بینیم و گاهی هم نتیجه مطلوبی از خروجی کار یک گروه حرفه‌ای به دست نمی‌آوریم.

این بازیگر اظهار کرد: متاسفانه در شرایط سختی برای تولید و حمایت از آثار قرار داریم. ما با هنرمندان جوان و خوش ذوقی روبرو هستیم که به دلیل مشکلات مالی امکان فعالیت برایشان مهیا نیست.

بازیگر سریال «روزگار قریب» با بیان اینکه باید به این سینما به صورت حرفه‌ای نگاه کرد، گفت: فیلمسازان این عرصه مانند اهالی تئاتر بسار مظلوم هستند و باید از آنها حمایت کرد تا سینمای کوتاه سکوی پرتابی باشد برای رسیدن آن‌‌ها به آنچه در نظر دارند، خواه فعالیت در سینمای کوتاه باشد، خواه حضور در سینمای بلند. در هر حال سازندگان فیلم کوتاه آیندگان سینمای بلند و تلویزیون ما هستند.

او با اشاره به اینکه هنر همیشه مظلوم است، گفت: امیدوارم اتفاقات بهتری برای سینمای کوتاه ایران در جشنواره‌ها بیافتد و تنها جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان اصلی‌ترین پایگاه و محل دیده‌شدن این آثار در نظر گرفته نشود، بلکه ما بتوانیم در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم جدی‌تر به این آثار نگاه داشته باشیم. عشقی که باعث فعالیت این هنرمندان می‌شود بسیار باارزش است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

این هنرمند با اشاره به نگاه جامعه جهانی به سینمای کوتاه ایران اظهار کرد: ما در سینمای دنیا حرف برای گفتن داریم و تاکنون شاهد نگاه خوب جامعه جهانی به تولیدات سینمایی‌مان چه در عرصه فیلم بلند و چه فیلم کوتاه بوده‌ایم اما به نظر من زمانی که برای فیلم کوتاه در کشور خودمان که خانه آن است، اتفاق خوبی رقم بخورد، در دنیا نیز شاهد درخشش‌ بیشتر خواهیم بود.

بازیگر فیلم سینمایی «دارکوب» افزود: اگر ما سینمای کوتاه را از سینمای بلند جدا نکنیم و به همان اندازه برایش ارزش و اعتبار در نظر داشته باشیم، روز به روز شاهد اتفاقات بهتر خواهیم بود.

آتیه جاوید در پایان گفت: پشت هر کاری باید عشق وجود داشته باشد. با عشق به سرزمینی راه پیدا می‌کنی که پر از افکار، ایده و اتفاقات خوب است. اتفاقاتی که باعث می‌شود کار به نتیجه مطلوب برسد و این عشق در تولیدات سینمای کوتاه جاری است.

اکران آنلاین فیلم کوتاه «احساسات غیرقابل بازیافت» به کارگردانی فائقه اصلانی و تهیه‌کنندگی هومن سیدی با بازی این هنرمند از پنجم اردیبهشت در فیلم‌نت در حال انجام است.

https://didhonar.ir/?p=49557