پلاتوهنر

با اسپاتیفای، ریمیکس بسازید

به گزارش پلاتوهنر، میکس صدا فرآیندی است در آن خطوط مختلف صدا با یکدیگر ترکیب می‌شوند. در این فرایند حجم صدای منبع صوتی، محتوای فرکانسی آن دچار تغییر شده و کیفیت آن ارتقا می‌یابد. همچنین افکت‌های مختلف صوتی به این ترکیب اضافه می‌شود.

در فرآید میکس، زمانی‌که صدای همه لاین‌ها با یکدیگر پخش شود، یک صدای شلوغ با حجم زیادی از صدای غیرقابل تفکیک ایجاد می‌شود. شخصی که میکس یک اثر موسیقی را انجام می‌دهد، با وجود قوانین لازم، لاین‌های صدا را از نظر کیفیت، اندازه صدا و افکت‌ها با نرم‌افزارهای موسیقی کنترل می‌کند.

لاین‌ها پس از مرحله‌ی ضبط شدن فایل‌های صوتی، بسیار نامنظم و غیرداینامیک هستند. در بخش بعد عمق، با استفاده از ابزارهایی می‌توانیم جلو یا عقب بودن صداها را تنظیم کنیم، همچنین داینامیک صدا که تفاوت بین بلندترین و آرام‌ترین نقطه‌ی صدا است، کنترل و تنظیم می‌شود که در این مرحله با حجم صدا (Volume) سر و کار داریم.

با استفاده از کنترل داینامیک می‌توانیم لاین‌ها را در هر قسمت از عمقی که می‌خواهیم، قرار دهیم. به عنوان مثال صدای وکال (خواننده) می‌تواند جلوتر قرار گیرد و یا می‌توانیم صدای خواننده یا هر لاین صوتی دیگری را با استفاده از پردازشگرهای داینامیک به عقب‌تر ببریم.

بعد ارتفاع صدا، شامل صداهای بم پایین و صداهای زیر، در بالاترین لاین قرار می‌گیرند. با فرآیند اکولایز کردن می‌توانیم فرکانس لاین‌ها را تقویت و ارتفاع صدا را به تعادل برسانیم.

کنترل عرض صدا آخرین قدم ما برای کنرل صدا است. معمولا دو اسپیکر در سمت چپ و راست در حال پخش صدا هستند. صدا به صورت طیفی گسترده‌ای از اسپیکر چپ به راست پخش می‌شود. اکنون ما با کنترل عرض صدا، تعیین می‌کنیم که هرکدام از لاین‌ها در کجای این طیف قرار بگیرند.

در نهایت میکس فایل‌های صوتی کنارهم باید به طوری انجام شود که هرکدام به صورت مستقل به خوبی شنیده شوند.

نرم‌افزار Adobe Audition ویژه ویرایش فایل‌های صوتی توسط کمپانی ادوبی طراحی شده‌است. این نرم‌افزار میکس فایل‌های صوتی، تبدیل فرمت‌ها و اعمال افکت‌های صوتی را امکان‌پذیر می‌کند.

اسپاتیفای، بزرگ‌ترین سرویس ارائه‌دهنده خدمات پخش موسیقی، پادکست و ویدئو قصد دارد روی ابزارهایی برای ساخت ریمیکس کار کند. ساخت ریمیکس به صورت مستقیم توسط قابلیت جدید اسپاتیفای یک امتیاز برای کاربر این سرویس محسوب می‌شود.

ابزارهای ریمیکس سرویس اسپاتیفای احتمالاً توسط اشتراک پریمیوم به نام Music Pro به کاربران ارائه می‌شود. البته استفاده از این ابزار هنوز قطعی نشده و مراحل فنی خود را طی می‌کند.

ابزار ساخت ریمیکس اسپاتیفای به کاربران اجازه می‌دهد تا محدوده‌ی سرعت (تمپو) میکس را تنظیم کنند و براساس ژانر، سلیقه و سبک فعالیت و حتی داستان موزیک از فیلتر و افکت‌های گوناگون استفاده کنند. برای مثال این ویژگی یک آهنگ آرام را می‌تواند به یک موزیک پرانرژی با ریتم تند تبدیل کند.

آنچه درباره قابلیت جدید این سرویس موسیقی حائز اهمیت است، ایجاد کسب درآمد برای کاربرانی است که از این قابلیت استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید، کاربران با ساخت و به اشتراک گذاشتن ویدئو در پلتفرم سرویس اشتراک ویدئو یوتیوب و کسب امتیاز می‌توانند درآمد قابل توجهی داشته‌باشند.

اکنون کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت ساخت ریمیکس از اسپاتیفای نیز به درآمد برسند.

درحال‌حاضر مشخص نیست قابلیت ساخت ریمیکس دقیقاً چه زمانی به اسپاتیفای اضافه خواهد شد؛ اما انتظار می‌رود به‌زودی جزئیات بیشتری از این ویژگی دردسترس کاربران قرار گیرد.

درباره اسپاتیفای چه ‌می‌دانید؟

سرویس اسپاتیفای، سال 2006 میلادی توسط دو فرد سوئدی، دنیل اک (Daniel Ek) و مارتین لورنتزون (Martin Lorentzon) جهت توسعه صنعت موسیقی و جلوگیری از دانلود غیرقانونی موسیقی راه‌اندازی شد. چرا که دانلود غیرقانونی موزیک می‌توانست هر سال ضرر هنگفتی به صنعت موسیقی در سراسر دنیا وارد کند.

اسپاتیفای شامل آرشیو عظیمی از موزیک‌های مختلف از جمله موسیقی‌های ایرانی است. برای استفاده از این مولتی‌پلتفرم کاربران باید یک حساب کاربری در این سرویس بسازند و به صورت رایگان از پخش موسیقی آن استفاده کنند، اما برای دسترسی به امکانات ویژه باید اشتراک پریمیوم تهیه شود.

با وجود اینکه سرویس اسپاتیفای، به روزهای اوج خود رسیده است، اما دسترسی به این سرویس در ایران بامشکلاتی روبه‌ر است.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

با میکس و مسترینگ آشنا شوید

https://didhonar.ir/?p=47346