پلاتوهنر

ماجرای برگزیده شدن عکاس ایرانی در جشنواره بریتانیا

به گزارش پلاتو هنر، مسعود امین‌ناجی بازیگر، نویسنده و عکاس چندی پیش با عکس‌های خود در مسابقه عکاسی مستند خبری که توسط سازمان مستند بریتانیا برگزار می‌شود، برگزیده شد.

این هنرمند به مناسبت این اتفاق در گفتگو با پلاتو هنر درباره این رویداد توضیح داد: درباره این رویداد یا جشنواره باید بگویم که تاریخ برگزاری آن 1 آگوست سال 2023 بود که نتایج داوری و اعلام برگزیدگان در تاریخ 15 یا 16 ژانویه 2024 (11مرداد 1402) بود. اعلام نتایج قطعی نیز تا اوایل بهمن 1402 طول کشید.

او درباره دلیل طولانی شدن پروسه اعلام نتایج توضیح داد: عکس‌ها وقتی تحویل داده می‌شوند تا زمان اعلام نتایج چند مرحله داوری می‌شوند تا به فینال برسند. این رویداد یکی از مهمترین رویدادهای جهان است که به موضوع عکاسی مستند خبری می‌پردازد و در بریتانیا زیرنظر سازمان مستند بریتانیا برگزار می‌شود. جوایزی هم دارد که البته مالی نیستند. در این جشنواره عکس‌ها و موضوعات آن‌ها شناخته می‌شوند و بعد عکس‌ها در گالری‌های متعدد به نمایش گذاشته می‌شوند و درآمد فروش حاصل از آن به هنرمند عکاس پرداخت می‌شود.

مسعود امین ناجی

این هنرمند بیان کرد: تا به امروز عکس‌های زیادی گرفته‌ام اما جوایزی که از عکاسی دریافت کردم برای جشنواره loseenart ایتالیا بود با موضوع کلوزآپ که جایزه آن حضور در گالری بود. جایزه دومی که گرفتم مربوط به حضور عکسم در مسابقه اسمیت سون آمریکا بود. عکس من با موضوع طبیعت در آنجا اول شد و روی جلد مجله خود شرکت اسمیت سون و گالری آنلاین و گالری های معتبر رفت.

این نویسنده تصریح کرد: کتابی نوشتم به اسم «بچه های زیبا» که از طرف سازمان جهانی یونیسف تقدیر شد. در کار بازیگری سینما در فیلم «داروگ» و «مسیر معکوس» استاد ابوالفضل جلیلی بازی کردم. با فیلم «مسیر معکوس» در فستیوال شانگهای کاندید شدم و البته همان سال بازیگر اول فیلم و کارگردان جایزه بردند.

مسعود امین ناجی

او بیان کرد: در همه این کارهایی که کردم با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودم اما حواشی کار عکاسی برای من خیلی زیاد بوده است به طور مثال وقتی در فستیوال loosenart در ایتالیا برنده شدم برای من و همراهانم دعوتنامه‌ای فرستاده شد. بعد از چند ماه پیگیری‌های مکرر از سفارت ایتالیا برای دریافت ویزا هیچ‌گونه کمکی به ما نشد. از طرفی تمام هزینه‌ای هم که برای ویزا کردم، برنگرداندند. کلی در این زمینه ضرر کردم چون فستیوال از من خواسته بود که در ایتالیا حساب بانکی باز کنم تا با فروش عکس‌ها پول به حساب من بریزند. امیدوارم برای سفر احتمالی به بریتانیا با این موضوعات روبه‌رو نشوم.

مسعود امین ناجی

مسعود امین‌ناجی که سال‌هاست با موضوع کودکان کار عکاسی می‌کند، درباره چالش‌های این حوزه گفت: برای عکاسی از کودکان گاهی باید جاهایی بروم که بسیار دردناک و غیرقابل توصیف هستند و نمی‌شود گفت چون دل هر انسانی را به درد می‌آورد اما اگر ازم بپرسید آیا با تمام این چالش ها بازهم عکاسی می‌کنید؟ قطعا می‌گویم «آری» چون کودکان همه چیز من هستند و دوست ندارم هیچ کودکی مجبور به کار سخت شود. امیدوارم تمام کودکان کودکی کنند و لذت ببرند.

https://didhonar.ir/?p=42817