پلاتوهنر

هادی شریعتی در گفتگو با پلاتو هنر؛

سینمای مستند بزرگ‌تر ندارد/ حضور در فجر چهل و دوم با «ستار الکلاسیکو»

به گزارش پلاتو هنر، هادی شریعتی کارگردان مستند «ستار الکلاسیکو» که در بخش سینمای مستند چهل و دومین جشنواره فیلم مستند حضور دارد در گفت‌وگو با پلاتو هنر درباره این فیلم گفت: این مستند داستان یک اسب سوار به نام ستار مهرانی است که به دلیل مهارتش در این رشته ورزشی به «ستار الکلاسیکو» شهرت دارد. همچنین در کنار این اسب‌سوار به اقلیم و فرهنگ مردم ایران در آن منطقه که با اسب‌سواری عجین شده‌ است، روبه‌رو می‌شویم.

او درباره جایگاه سینمای مستند در سینمای ایران بیان کرد: احساس می‌کنم در سال‌های اخیر، باتوجه به اتفاقات اجتماعی‌ای که رخ داد و بسیاری از آن‌ها برای ما تجربه نشده و جدید بود، خیلی از دوستان فیلمساز تصمیم به مشارکت نداشتن در سینما گرفتند و این تصمیم باعث شد که ما در سینمای مستند، بزرگ‌تری نداشته باشیم و مستند کم کم از فضای سابق خود به نوعی، به بیرون رانده شد.

او درباره حضور مستندها در جشنواره فجر 42 مطرح کرد: شایعاتی درباره فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره فیلم فجر وجود دارد، مثل اینکه تنها منتقدان به دیدن آن‌ها بنشینند یا سیمرغ بهترین مستند در افتتاحیه به کارگردان اهدا شود، یعنی جشنواره‌ای پیش از شروع، آن بخش را به پایان ببرد که امیدوارم اینگونه نباشد. این مسائل باعث می‌شود که موضوع مستند از اهمیت خارج شود درصورتی که همه‌ می‌دانیم، اهمیت سینمای مستند، اگر بیشتر از سینمای داستانی نباشد، کم‌تر هم نیست. حداقل من که به‌عنوان یک فیلمساز در بخش‌های بین‌الملل حضور داشته‌ام، این را به خوبی درک می‌کنم که فیلم‌های مستند در جهان بسیار جدی گرفته می‌شوند، اینکه ما در ایران در این حد به این بخش اهمیت ندهیم و جشنواره را صرفا به سینمای داستانی اختصاص دهیم، برای یک فیلمساز مستند اذیت‌کننده‌ است.

شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چیزی که اذیت می‌کند، این است که تمام اخبار و پروپاگاندایی که در سینمای ایران رخ می‌دهد، از جشنواره فیلم فجر شروع می‌شود و بی اهمیتی رسانه‌ای به سینمای مستند از همین جشنواره آغاز می‌شود. نپرداختن رسانه‌ها به سینمای مستند در جشنواره فجر یک خلاء به وجود می‌آورد و باعث می‌شود که برای سینمای مستند به دنبال مخاطب نباشیم و این پیکر نحیف را با مخاطب خاص خود رها کنیم درصورتی که می‌طلبد خیلی جدی‌تر این سینما را حداقل به مردم خودمان معرفی کنیم و مخاطبان بیشتری را به دیدن فیلم مستند تشویق کنیم. جشنواره فجر یکی از محفل‌هایی‌ست که این اتفاق می‌تواند در آن رخ دهد اما در حال حاضر آن را به شکل عقیم‌شده‌ای می‌بینیم.

عوامل «ستار الکلاسیکو» عبارتند از کارگردان: هادی شریعتی، تصویربردار: سعید زرآبادی‌پور، حامد بقاییان، هادی شریعتی، صدابردار: ولی اسماعیل‌زاده، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، تدوینگر: عماد خدابخش، نویسنده گفتار متن: محمدصادق دهقانی، گوینده گفتار متن: الیاس حاجبی، ستار مهرانی، تهیه‌کننده: هادی شریعتی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

این فیلم مستند در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران مستند بلند بخش بین‌الملل شد.

https://didhonar.ir/?p=41682