پلاتوهنر

بررسی تاثیر بلیت‌های شناور سینما بر گیشه و مخاطبان

به گزارش پلاتو هنر، در تاریخ چهارم دی ماه 1402 بود که روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی بیان کرد که علاوه بر روزهای سه شنبه، در روزهای دوشنبه نیز بلیت های سینما به صورت نیم بها عرضه خواهد شد و قرار شد این طرح از ۱۱ دی ماه عملی شود. باتوجه به دو روز شدن نیم بها بودن بلیت ها، ماجرای بلیت‌های شناور سینما نیز مطرح شد.

به همین منظور در تاریخ 16 دی ماه 1402 گفتگویی با محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران داشتیم و از او درباره این ماجرای بلیت‌های شناور سینما سوال کردیم.

محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران کشور در گفتگو با پلاتو هنر درباره بلیت‌های شناور سینما گفت: بنابردرخواست مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی آقای روح الله سهرابی، قرار بر این شد که علاوه بر سه شنبه، دوشنبه‌ها نیز بلیت‌های سینما به صورت نیم بها عرضه شود.

صابری ادامه داد: به این ترتیب در کنار دوشنبه و سه شنبه که بلیت‌ها نیم بها خواهند بود، در روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه بلیت‌ها مانند قبل و باتوجه به درجه سینما به قیمت‌های ۴۵ و ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

محمدرضا صابری در پایان بیان کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه و متناسب با موقعیت جغرافیایی سینما و تصمیم و تشخیص مدیرسینما مبنی بر ساعت اوج و شلوغی، قیمت بلیت‌ها تغییر پیدا می‌کنند و سینماهای درجه یک ۴۵ هزار تومان، ممتاز ۶۰ هزار تومان و مدرن ۸۰ هزار تومان خواهند بود. در همین روزها و پیش از ساعت اوج و شلوغی هم قیمت‌ها مانند روزهای معمولی خواهد بود.

طی سال های گذشته هر بار که گیشه و بحث فروش در سینمای ایران رو به ضعف پیش می رفت و حضور کم رنگ مخاطبان به چشم می آمد، ایده های متعددی برای جذب مردم به سینما رفتن پیشنهاد و مطرح می شد؛ مانند پیشنهاد ایجاد یک روز ثابت در سال با نام «سلام سینما» که در بهمن ماه 92 اجرا و با استقبال مردم در یک روز هم مواجه شد. اما از طرف دیگر یکی از بحث هایی که دفعات مختلفی مطرح شده است، شناورسازی بلیت های سینما بوده است.

بحث شناورسازی بلیت های سینما و برخی سیاست های دیگر از چند سال پیش مطرح شده است و در بزنگاه هایی هم عملیاتی شده است. مثلا در روز 13 شهریور 1396 بود که سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد که به مناسب روز ملی سینما، بلیت‌های تمام سینماهای کشور از 19 شهریور تا پایان هفته دفاع مقدس یعنی 7 مهر به صورت نیم بها محاسبه می شود.

در اردیبهشت ماه 1399 نیز سعید طباطبایی مدیر پردیس سینمایی باغ کتاب در گفتگوی خود با صبا بیان کرد که «با توجه به کشش سینما، منطقه قرارگیری آن، کیفیت سالن‌ها و عوامل دیگر می‌شود قیمت بلیت سینماها را شناور تعریف کرد. زمانی ممکن است از قیمت نیم‌بها کمتر شود و زمانی مانند پنجشنبه‌شب‌ها در بعضی سانس‌های پرمخاطب، ممکن است قیمت از قیمت کنونی بالاتر هم برود. همچنین سانس‌های صبح می‌تواند قیمت بلیت کمتری داشته باشد. ثابت بودن قیمت بلیت، دست سینماها را می‌بندد.»

همچنین در سیزدهمین جلسه شورای راهبردی اکران که با محوریت بازنگری قیمت بلیت سینماها، صیانت از فیلم‌ها و برخورد جدی‌تر با قاچاق فیلم و موضوع پخش فوتبال جام جهانی در سالن‌های سینما در تاریخ 8 شهریور 1401 برگزار شد، مصوب شد که «بنابر پیشنهاد شورای صنفی نمایش و تایید شورای راهبردی اکران، مجوز شناور کردن قیمت بلیت سینماها با هدف کمک به رونق بیشتر و تقویت اقتصاد سینماها به مدت ۳ ماه صادر شد. بدیهی است سینماها و دفاتر پخش فیلم برحسب هماهنگی می‌توانند نسبت به شناور کردن قیمت بلیت سینما با توجه به موقعیت جغرافیایی و رعایت سقف قیمت بلیت اعلام شده اقدام نمایند.»

در گزارشی که 11 دی ماه منتشر شد (اینجا بخوانید) در یک هفته گذشته و تا زمان تنظیم گزارش (۱۱ دی ماه) هر سانس از سینماهای سراسر کشور میانگین ۳۹ مخاطب داشته است و طبق اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران (سمفا) در این بازه زمانی یک هفته ای تعداد کل مخاطبان سینماهای سراسر کشور ۸۲۰,۴۶۸ نفر بوده است که این تعداد در ۲۰,۶۸۰ سانس به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود نشسته‌اند که این نشان دهنده این است که میانگین مخاطبان سالن‌های سینما ۳۹ نفر بوده است. همچنین میزان فروش در این هفته ۳۳۱,۵۰۵,۹۷۵,۰۱۵ ریال بوده است.

اما تا زمان تنظیم این گزارش (26 دی ماه) و در یک هفته گذشته 907,154 نفر در 19,628 سانس به تماشای فیلم های مورد علاقه خود نشسته اند که این عدد بیانگر این است که میانگین هر سانس 46 نفر شده است و در این بازه زمانی 406,891,435,000 ریال بلیت فروش رفته است.

درست است که آمار و ارقام نشان از یک رشد کم و با شیب ملایم دارد و شاید در طولانی مدت بتوان از این سیاست به نفع اقتصاد سینما و جذب مخاطب بهره برد ولی چیزی که مشخص است، این است که این سیاست به تنهایی نمی تواند مثمر ثمر باشد. از طرف دیگر اکران آنلاین فیلم ها نیز مقوله ای بوده است که در بزنگاه های مختلفی عملی شده است و در بعضی موارد نتیجه داده و در بسیاری از موارد هم فایده چندانی نداشته است.

همچنین فروش و جذب مخاطب یک فیلم را نمی توان به کل سینما تعمیم داد و باید یک سبد متنوع و رنگارنگ با کیفیت بالا و خوب برای نمایش در نظر گرفت و در کنار آن با استفاده از سیاست هایی مانند شناورسازی بلیت و نیم بها کردن و… به رشد مخاطب و افزایش فروش کمک کرد.

https://didhonar.ir/?p=40095