پلاتوهنر

ارغوان بروجنی در گفتگو با پلاتو هنر:

ضیافتی برپاست که ما از جزئیات آن خبر نداریم

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه آثار نقاشی ارغوان بروجنی (مرضیه قاسمپور بروجنی) با عنوان «دومین ضیافت» تا سوم بهمن در گالری شیرین در معرض تماشا قرار دارد.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار پلاتو هنر درباره ایده اولیه این مجموعه توضیح داد: من نوعی ذهنیت کلی و جهان‌بینی نسبت به دنیا و جهان پیرامون دارم که در سال‌های مختلف زندگی‌ام شکل گرفته است. یکسری سوالات در ذهن من وجود دارد که به عقیده من هیچ موقع به آن‌ها پاسخ داده نمی‌شود ازجمله اینکه ما انسان‌ها از کجا آمده‌ایم؟ چرا آمد‌ه‌ایم؟ به کجا می‌رویم؟ این جهان چگونه ساخته شده است؟ چه کسی این جهان را ساخته است؟ و…

نمایشگاه دومین ضیافت

ضیافتی برپاست…

او ادامه داد: من این سوالات را در نقاشی‌هایم به شکل یک ضیافتی نشان داده‌ام. در این آثار ضیافتی برپاست که مشخص نیست چه کسی آن را برپا کرده است، مهمانان چه کسانی هستند، چرا آدم‌ها در این مهمانی حضور ندارند و فقط رده‌پایی از آن‌ها وجود دارد. تمام این سوالات و نقاط ابهام در نقاشی‌های من دیده می‌شوند یعنی فقط یکی ضیافتی برپاست که ما نیز دعوت شده‌ایم و درباره چگونگی و جزئیات آن اطلاعی نداریم.

ارغوان بروجنی تصریح کرد: این مضامین در آثار پیشین من نیز وجود داشت اما اکنون به پختگی بیشتری رسیده است. این پرسش‎‌ها در همه کارهای من وجود دارد و من هم نخواسته‌ام که به آن‌ها پاسخ دهم و دوست دارم که در همه آثارم پرده ابهامی وجود داشته باشد.

نمایشگاه دومین ضیافت

استفاده نمادین از عناصر

او درباره استفاده نمادین از عناصر در نقاشی‌هایش توضیح داد: همه المان‌ها در آثار من به صورت نمادین به کار رفته‌اند. من سعی کرده‌ام در کارهایم از المان‌هایی استفاده کنم که ذهنیت من را به خوبی نشان دهند. به طور مثال یکی از المان‌های موجود در آثار من پینوکیو است. پینوکیو را به چند دلیل انتخاب کرده‌ام؛ یکی اینکه عروسک و ابزار بازی است و ابزار بازی برای من نمادی از بازی بودن این جهان است. دوم اینکه مشخص نیست ماهیت پینوکیو واقعی است یا مصنوعی و او یک عروسک است یا آدمیزاد. این موضوع که تفاوت میان واقعیت و خیال را نمی‌توان تشخیص داد، برای من مساله قابل توجهی است.

این هنرمند افزود: یکی دیگر از المان‌هایی که در این نقاشی‌ها بسیار دیده می‌شود، توپ است. توپ و خط‌هایی که به شکل سیال در کنارش وجود دارند به نوعی نمادی از همان بازیچه بودن جهان است و از طرفی چرخش دنیا و سیارات را نشان می‌دهد.

نمایشگاه دومین ضیافت

قلم اکسپرسیونیستی، بیان سورئال

ارغوان بروجنی درباره سبک کار خود در این مجموعه تصریح کرد: شاید بتوان گفت سبک این آثار تلفیقی هستند زیرا امروزه سبک هنری به آن معنایی که در تاریخ هنر وجود داشت، دیگر نیست. به نوعی قلم اکسپرسیونیستی در این آثار دیده می‌شود و اغراق دارد و خطوط رها هستند. به لحاظ بیان و مفهوم کار اما این مجموعه کاملا سوررئال است یعنی موجودات به لحاظ ابعاد یا به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت واقعی نیستند.

این هنرمند در پایان درباره تکنیک خلق این آثار گفت: این آثار با تکنیک اکرلیک روی بوم نقاشی شده‌اند. من در نقاشی با کاردک در ابعاد مختلف خیلی کار می‌کنم و قلمو کمتر در کارهای من استفاده می‌شود.

نمایشگاه دومین ضیافت

گالری شیرین در نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک پنج واقع شده است و همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ میزبان مخاطبان است.

ندا زنگینه

 

بیشتر بخوانید:

چند پیشنهاد برای گالری‌گردی این هفته

بیگانگی انسان معاصر با خودش سوژه آثار من است

 

https://didhonar.ir/?p=40023