پلاتوهنر

انیمیشن سینمایی «روح»؛

معلمی که با زبان موسیقی سخن می‌گفت

24 1... 2.... 3.... 4.... 5.... 6... 6.. 7.... 9... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
24
1...
2....
3....
4....
5....
6...
6..
7....
9...
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

به گزارش پلاتو هنر، انیمیشن سینمایی «روح»، داستان جو گاردنر، معلم موسیقی مدرسه راهنمایی است که رویای اجرای روی صحنه را در سر دارد.

جو گاردنر با اشتیاق فراوانی که به موسیقی به ویژه موسیقی جاز دارد، می‌خواهد نوازندگی و موسیقی، شغل دائمی او باشد. از نظر او موسیقی تنها چیزی است که از صبح که بیدار می‌شود تا لحظه‌ای که شب به خواب می‌رود به آن فکر می‌کند اما در یک حادثه غیرمنتظره، روح او از بدنش جدا می‌شود که باعث می‌شود با ماجراجویی‌های بسیاری برای بازگشت دوباره روح به بدنش رو به رو شود.

پیش از حادثه، این نوازنده مدام دنبال مسیری بود که خود را به عنوان نوازنده جاز روی صحنه نشان دهد. او به هنگام نوازندگی انگار از این دنیا فاصله می‌گرفت، درست مانند رویایی که روح و روانش را با طعمی از خیال نوازش می‌کند اما درست زمانی‌که یک قدم با آرزوهایش فاصله داشت، با یک حادثه ناگوار مواجه می‌شود.

گاردنر تازه با گروه 4 نفره دورویتا ویلیامز آشنا شده بود، آن‌ها می‌خواستند با اجرا در کلوب جاز هاف‌نت یک تور موسیقی را آغاز کنند اما این بار مرگ بین این نوازنده و علاقه‌اش به اجرای موسیقی جاز، فاصله ایجاد کرده بود. جو گاردنر ترس داشت از دنیا رود و زندگی‌اش به پوچی گذشته باشد. او می‌خواست به هر قیمتی و هرطوری که شده روی صحنه رود.

در نهایت به هر صورتی که شده، خود را به این اجرا می‌رساند. پس از اجرا روی صحنه، پس از یک عمر انتظار برای قرار گرفتن در این موقعیت کاری، گمان می‌کرد احساس متفاوت‌تری باید داشته باشد. اما این‌بار با احساس متفاوتی روبه رو شد. گاردنر پس از این حادثه و تجربه اجرا روی صحنه، به درک تازه‌ای از زندگی و موسیقی رسیده است. اکنون او تصمیم گرفته است از تک‌تک لحظات زندگی‌اش تنها لذت کافی را ببرد. به همین دلیل هم برای زیستن، فرصت دوباره به او داده می‌شود.

انیمیشن «روح» یکی از تماشایی‌ترین های انیمیشن‌هایی است که نگاهی عمیق به سوال‌های بنیادی دارد و پیکسار با خلق تصاویری لبریز از جزییات، اقدام به تولید اثری بی‌بدیل کرده است. در حقیقت این انیمیشن به نوعی جزئیات یک نوازنده را به نمایش بگذارد و تمام احساسش به موسیقی و روند معمولی زندگی‌اش را توصیف می‌کند.

البته ناگفته نماند این نمایش در کنار اینکه به جزئیات ظریف دنیای موسیقی می‌پردازد، نوعی فیلم انگیزشی هم به شمار می‌آید.

انیمیشن سینمایی «روح» در ژانر ماجراجویی کمدی به کارگردانی پیت داکتر و کمپ پاورز و تهیه‌کنندگی پیت داکتر و دانا موری است که توسط تیلور پیت داکتر، مایک جونز و کمپ پاورز نوشته شده است. در این انیمیشن جیمی فاکس، تینا فی، جان راتزنبرگر، داوید دیگز به عنوان صداپیشه هنرنمایی کرده‌اند. موسیقی این انیمیشمن سینمایی توسط جاناتان باتیست، ترنت رزنر و آتیکوس راس ساخته شده است. مت آسپبری و ایان مگیبن فیلم‌برداران این مجموعه هستند. تدوین این انیمیشن به عهده کوین نولتینگ  بوده است.

این انیمیشن سینمایی به مدت یک ساعت و 39 دقیقه محصول سال 2020 آمریکا است که در MIDB امتیاز 8/10 و توسط منتقدان 95 درصد امتیاز کسب کرده‌ است.

«روح»، تولید شرکت بزرگ انیمیشن سازی دیزنی، با حضور در جشنواره های بین المللی موفق شده نامزد دریافت 23 جایزه شود و نهایتا 5 جایزه از جمله بهترین انیمیشن سال و بهترین صداگذاری را با خود به خانه ببرد. گفتنی است پیت داکتر کارگردان انیمیشن های مشهور و به یادماندنی دیگری همچون «Monsters, Inc» ،«Up» و «Inside Out» نیز  است.

سکانس جذاب:

این انیمیشن با سکانس‌ دیدنی بازیگوشی شاگردان جو گاردنر در کلاس موسیقی شروع می‌شود. در بخشی از این سکانس،  زمانی‌که دانش‌آموزان به یکی از شاگردان کلاس که در حس و حال نوازندگی غرق شده است، می‌خندند. گاردنر هم در پاسخ به این رفتار خاطره‌ای تعریف می‌کند: «زمانی که به همراه پدرم به کلوب جاز رفته‌بودم، مردی را دیدم که آکوردها را با یک چهارم می‌نواخت، سپس با صدای زیر، صداهای درونی را می‌نواخت، انگار که فردی در حال آواز خواندن است. تنها چیزی که متوجه شدم، انگار این آدم پشت صحنه روی هوا شناور بود، خودش را غرق آهنگ کرده و ما را هم مجذوب کرده بود. دلم می‌خواست یاد بگیرم که چطور می‌توانم با زبان موسیقی حرف بزنم. همان‌جا بود که متوجه شدم من برای نوازندگی به این دنیا آمدم.»

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

نوازنده نابینایی که به ستاره موسیقی تبدیل شد

«پیانوی بزرگ»، قصه‌ای آمیخته با ترس و موسیقی

https://didhonar.ir/?p=39855