پلاتوهنر

پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر

به گزارش پلاتو هنر، با نگاهی اجمالی به لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر متوجه می شویم احتمال موفقیت آثاری که در ژانر طنز ساخته می شوند نسبت به سایر ژانرها بیشتر است. برای غالب مردم، سینما همچنان صرفا یک سرگرمی به حساب می آید و طبیعی است که انتخاب فیلمی طنز برای خندیدن و فراموش کردن مشکلات و دغدغه های زندگی برای لحظات کوتاهی هم که شده در اولویت باشد.

به همین بهانه در ادامه به بررسی «پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر» خواهیم پرداخت و پرفروش ترین فیلم های کمدی هر سال را بیان خواهیم کرد.

پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر

پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر
پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر

1-«فسیل» 1402

«فسیل» فیلمی به کارگردانی کریم امینی و تهیه کنندگی مسعود اطیابی است. «فسیل» با استقبال خارق العاده ای از جانب مخاطبان سینما روبرو شد و تا زمان تنظیم این گزارش (18 دی ماه 1402) با عبور از رقم 300 میلیارد تومان به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بدل شده است. با گذشت بیش از 10 ماه از آغاز اکران «فسیل» و همچنین تلاش هایی برای پایان دادن به اکران این فیلم و حواشی گوناگون، اما این فیلم همچنان مخاطب قابل توجهی را به سینما می کشاند و براساس آمار و اطلاعات سامانه مدیریت و فروش و اکران سینما (سمفا)، فسیل در یک هفته اخیر با اختصاص دادن 54,545 بلیت، 22,790,965,000 ریال فروش داشته است.

در خلاصه داستان «فسیل» آمده است که اسماعیل، سعید و صفا که عضو گروه موسیقی بلک داگز هستند، برای معروفیت و موفقیت تلاش دارند. اسماعیل (با نام خوانندگی اسی) دنبال اجرا جلوی شاه است. اما صفا گرایش چپ دارد و با سرودن ترانه‌های اعتراضی سعی می‌کند محبوبیتی بین مردم کسب کند ولی به زندان می‌افتند. اسی قرار بود برای شاه بخواند اما طی تصادفی به کما می‌رود و ۱۰ سال بعد…

در این فیلم بازیگرانی چون بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الناز حبیبی، الهه حصاری، بابک کریمی، سیدجواد هاشمی و… حضور دارند.

پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر
پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر

2-«انفرادی» 1401

«انفرادی» فیلمی به کارگردانی مسعود اطیابی، تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی است که در سال ۱۳۹۸ تولید شد اما اکران عمومی این فیلم از تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سینماهای سراسر کشور آغاز شد. «انفرادی» سیزدهمین کار سینمایی اطیابی به حساب می آید.

«انفرادی» با ثبت عدد ۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در گیشه موفق شد که عنوان پر فروش ترین فیلم سینمای ایران در سال 1401 را به خود اختصاص دهد.

داستان فیلم «انفرادی» درباره یک مرد به نام امیر است که بدهی سنگینی دارد و تصمیم می‌گیرد با همکاری دوست دوران جوانی خود به نام حسین، اقدام به سرقت کنند تا بتوانند بدهی‌هایشان را پرداخت کنند.

در این فیلم بازیگرانی همچون: مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی، علیرضا مهران، امید روحانی و… به ایفای نقش پرداخته اند.

پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر
پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر

3-«دینامیت» 1400

«دینامیت» دوازدهمین فیلم سینمایی ساخته شده توسط مسعود اطیابی و تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی و شیما محمدبیگی محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم پس از سه سال توقیف و با انجام اصلاحاتی بالاخره اکران عمومی خود را از ده تیرماه 1400 آغاز کرد. «دینامیت» در دوره همه گیری ویروس کوید 19 با استقبال ویژه ای از سوی مخاطبین سینما روبرو شد به طوری که این فیلم با عبور از عدد 58 میلیارد تومان توانست به رکورد پر فروش ترین فیلم سینمایی سال 1400 دست یابد.

در خلاصه داستان ««دینامیت» آمده: دو طلبه جوان و هم‌ درس به نام ‌های هادی و محمد حسین که در جست‌وجوی خانه‌ای برای سکونت در تهران هستند، پس از مدتی موفق به اجاره آپارتمانی در شمال شهر می‌شوند؛ آپارتمانی که در آن همسایگانی ساکن‌ اند که سبک زندگی و عقایدشان به‌کلی با این دو طلبه در تعارض است و…

در این فیلم احمد مهرانفر، پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی، محسن کیایی، زیبا کرمعلی، نادر سلیمانی، امید روحانی و… به ایفای نقش پرداخته اند.

پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر
پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر

4-«خوب بد جلف- ارتش سری» 1399

«خوب بد جلف- ارتش سری» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پیمان قاسم‌خانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی محصول سال ۱۳۹۸ است و دومین قسمت از فیلم خوب، بد، جلف (ساخته 1394) به حساب می آید. این فیلم برای اولین بار در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد. «خوب بد جلف- ارتش سری» اکران خود را در نوروز 1399 آغاز کرد اما کمتر از یک هفته پس از آغاز اکران به علت شیوع ویروس کوید 19 و تحت تاثیر قرار دادن شرایط سینماهای کشور، ناگزیر به اکران خود پایان داد. درنهایت سازندگان فیلم تصمیم به اکران آنلاین این فیلم از تاریخ هشت مرداد 1399 گرفتند. «خوب بد جلف- ارتش سری» در مجموع اکران آنلاین و آفلاین به رقم 14941000000 تومان دست یافت و بعد از فیلم های «شنای پروانه» و «خروج» عنوان سومین فیلم پرفروش سینمای ایران در سال 1399 را به خود اختصاص داد.

در خلاصه داستان «خوب بد جلف- ارتش سری» آمده: یک گروه تروریستی آمریکایی برای نفوذ به تأسیسات امنیتی در قالب تیم فیلم ‌سازی وارد ایران می ‌شوند و از سام درخشانی و پژمان جمشیدی به عنوان بازیگر جهت پوشش خود استفاده می‌کند و…

در این فیلم بازیگرانی همچون: پژمان جمشیدی، سام درخشانی، مارال فرجاد، حامد کمیلی، فرهاد آئیش و… به ایفای نقش پرداخته اند.

5-«مطرب» 1398

«مطرب» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم هفتمین اثر سینمایی کیایی است که اکران خود را از 10 آذرماه 1398 آغاز کرد.

«مطرب» با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و مسائل و حواشی فراوانی حول محور موضوع این فیلم شکل گرفت. درنهایت «مطرب» با فروش بیش از ۳۷ میلیارد تومان در گیشه و با شکستن رکورد فروش فیلم «هزارپا» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 1398 دست یافت.

داستان این فیلم درباره یک خواننده کاباره‌ای به نام ابراهیم خوش‌لحن (خوش‌سینه) است که پیش از اوج گرفتن با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ همچون این طیف خواننده‌ها از صحنه کنار می‌رود اما چون به اندازه کافی از شهرت و اقبال نیز برخوردار نبوده‌است، نمی‌تواند خواننده لس آنجلسی شود و در نهایت به خواننده مراسم تبدیل می‌شود و…

در این فیلم بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، محسن کیایی، الناز شاکردوست، مهران احمدی و عایشه‌گل جوشکن و…حضور دارند.

6-«هزارپا» 1397

«هزارپا» فیلمی به کارگردانی ابوالحسن داوودی، تهیه‌کنندگی رضا رخشان و نویسندگی امیر برادران، پیمان جزینی و مصطفی زندی است که در سال ۱۳۹۷ منتشر شد. این فیلم سیزدهمین ساخته سینمایی داوودی است که اکران خود را از 13 تیرماه 1397 آغاز کرد و با استقبال فوق العاده ای در آن روزها مواجه شد.

«هزارپا» در پنجمین هفته اکرانش توانست عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در آن مقطع را به دست آورد. فروش این فیلم در کمتر از دو ماه از ۳۰ میلیارد تومان گذشت و نخستین فیلم ۳۰ میلیاردی سینمای ایران لقب گرفت. همچنین در ۴۵ روز نخست اکران با شکستن رکورد «شهر موش ها2» به پرمخاطب‌ترین فیلم دهه ۹۰ با بیش از ۴ میلیون تماشاگر تبدیل شد و با فروشی بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان، به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا آن مقطع تبدیل شد.

در خلاصه داستان «هزارپا» آمده: رضا نیازی و دوستش منصور کیف‌قاپ هستند. رضا نیازی از طریق مادر منصور متوجه می‌شود که الهام دختر صاحب کارش که فردی پولدار است، نذر کرده که با یک جانباز ازدواج کند و…

در این فیلم بازیگرانی همچون: رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مازیار (شهره) لرستانی، مهران احمدی و… به ایفای نقش پرداخته اند.

پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر
پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر

7-«نهنگ عنبر2» 1396

«نهنگ عنبر2» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سامان مقدم ساخته سال ۱۳۹۵ است. این فیلم هشتمین ساخته سینمایی مقدم به شمار می آید که دنباله فیلم نهنگ عنبر(1393) محسوب می‌شود. «نهنگ عنبر2» در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران خود را آغاز کرد و با فروشی بالغ بر ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، و جذب ۱۱۲ هزار تماشاگر تنها در ۳ روز اولیه اکران، شروعی طوفانی داشت. درنهایت «نهنگ عنبر2» با فروشی 20 میلیاردی در گیشه در صدر پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران در سال 1396 قرار گرفت.

در خلاصه داستان «نهنگ عنبر2» که ادامه قسمت اول آن است آمده: ارژنگ صنوبر بعد از چهل سال انتظار بالاخره رؤیا را به دست آورده و برای برگزاری عروسی با او راهی شمال می‌شود. در جریان سفر به شمال شاهد خاطره بازی‌ها و یادآوری‌های وقایع زندگی گذشته این دو در دهه شصت هستیم و…

در این فیلم بازیگرانی همچون: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، رضا ناجی، حسام الدین نواب صفوی و… به ایفای نقش پرداخته اند.

8-«من سالوادور نیستم» 1395

«من سالوادور نیستم» فیلمی به کارگردانی منوچهر هادی، نویسندگی رضا مقصودی و تهیه کنندگی مشترک سید امیر پروین‌حسینی و منصور سهراب‌پوراست. این فیلم دومین اثر سینمایی کارنامه منوچهر هادی است که اکران خود را از نوروز سال 1395 در سینماهای ایران آغاز کرد و در پایان با فروش ۱۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان دومین فیلم پرفروش سال 1395 لقب گرفت.

در خلاصه داستان «من سالوادور نیستم» آمده: ناصر و خانواده‌اش به واسطه آژانس تعطیلات رویایی برای سفری سیاحتی به برزیل دعوت می‌شوند، آنجل دختری برزیلی، او را با نامزد سابق خود اشتباه گرفته است و…

در این فیلم بازیگرانی همچون: رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، کارول ویدونی و… به ایفای نقش پرداخته اند.

9-«ایران برگر»1394

مسعود جعفری جوزانی، از پیشتازان سینمای پس از انقلاب است که با ساخت اولین فیلم سینمایی خود با نام «جاده‌های سرد»، سینمای ایران بعد از انقلاب را به جشنواره‌های جهانی معرفی نمود. او در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ با حضور در بیش از ۱۹ جشنواره جهانی به عنوان پل ارتباطی سینمای شرق و غرب شناخته شد.

«ایران برگر» تنها اثر طنز کارنامه مسعود جعفری جوزانی به حساب می آید. جوزانی به همراه محمدهادی کریمی نویسندگی این اثر را بر عهده داشته اند و فتح ‌الله جعفری‌جوزانی تهیه‌کنندگی «ایران برگر» را انجام داده است. این فیلم اکران خود را از 20 اسفندماه 1393 آغاز کرد و توانست در گیشه فروشی معادل ۵ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان کسب کند و به دومین فیلم پر فروش سال 1394 بدل گردد.

خلاصه داستان ایران برگر درباره: داستان امرالله خان و فتح‌الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند و ماجراهایی پیش می آید.

در این فیلم بازیگرانی همچون: علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری جوزانی، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، احمد مهرانفر، مازیار لرستانی، گوهر خیراندیش و… به ایفای نقش پرداخته اند.

10-«طبقه حساس» 1393

«طبقه هساث» یا «طبقه حساس» فیلمی کمدی به کارگردانی کمال تبریزی، فیلمنامه‌نویسی پیمان قاسم‌خانی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است.

اکران این فیلم از تاریخ ۱۵ اسفند ۹۲ آغاز شد و تا ۱۰ فروردین ۹۳ بدون هیچ تبلیغاتی در تلویزیون توانست به فروش قابل توجه یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون تومان در تهران دست یابد. تا پایان فروردین ۹۳ فروش «طبقه حساس» به رقم قابل توجه ۴ میلیارد تومان رسید. درنهایت رضا عطاران برای بازی در «طبقه حساس» سیمرغ بلورین نقش اول مرد را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و این فیلم با فروشی معادل 42.930.316.000 ریال به دومین فیلم پر فروش در سال 1393 تبدیل شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: آقای کمالی (رضا عطاران) که مردی متعصب و به ظاهر متدین است، بعد از مرگ همسرش، او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند. سپس برای تقویت روحیه به سفر چین می‌رود اما پس از بازگشت می‌فهمد که فروشنده قبر کلاه‌بردار بوده و…

در این فیلم بازیگرانی همچون: رضا عطاران، محمدرضا فروتن، پانته‌آ بهرام، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی، هوتن شکیبا، بهرام ابراهیمی، رضا بهبودی و… به ایفای نقش پرداخته اند.

 

بیشتر بخوانید:

ماجرای بلیت‌های شناور سینما چیست؟

 

محمدرضا عادی زاده

https://didhonar.ir/?p=39515