پلاتوهنر

اکبر رضوانیان مدیر دومین جشنواره تئاتر عروسکی خلاق:

باید از رویدادهای فرهنگی برای تقویت جاذبه گردشگری استفاده کرد

اکبر رضوانیان مدیر مجموعه بوم‌گردی خانه نقلی کاشان و مدیر دومین دوره جشنواره تئاتر خلاق عروسکی کاشان در گفتگو با پلاتوهنر با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: من و آقای فرشید قلی‌پور دبیر این جشنواره قصد داریم در موضوع گردشگری که هدف اصلی خانه نقلی کاشان است فعالیت داشته باشیم. قصد داریم در رابطه با بحث گردشگری فرهنگ‌سازی کنیم.

او ادامه داد: گردشگری امروز باید به عنوان یک مسئله مهم بررسی شود به همین دلیل مجموعه بوم‌گردی خانه نقلی این موضوع را یکی از برنامه‌های اساسی خود قرار داده است.

مدیر دومین دوره جشنواره تئاتر عروسکی خلاق کاشان عنوان کرد: هر ساله چندین رویداد در مجموعه بوم‌گردی خانه نقلی برگزار می‎‌شود. جشنواره عروسکی خلاق با در نظر گرفتن شیوه‌های خلاقانه در نوشتار و اجرای تئاتر عروسکی اجرا خواهد شد.

رضوانیان ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری دومین دوره جشنواره تئاتر خلاق عروسکی کاشان گفت: در همه جشنواره‌هایی که به عنوان برگزارکننده حضور دارم، از یک متخصص برای دبیری جشنواره دعوت می‌کنم در جشنواره تئاتر خلاق عروسکی نیز از آقای فرشید قلی‌پور دعوت کردیم که نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر است.

او ادامه داد: دومین دوره جشنواره تئاتر عروسکی خلاق کاشان از 16 تا 23 دی برگزار می‌شود. تمام جشنواره‌هایی که خانه نقلی برگزار می‌کند بخشی از آن در تماشاخانه نصر خانه نقلی هست و بخش دیگر در فضای شهری و مدارس اجرا خواهند شد.

مدیر دومین دوره جشنواره تئاتر عروسکی خلاق کاشان در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای دولتی حمایتی از این جشنواره کرده‌اند عنوان کرد: در خانه نقلی تاکید و تصور ما برای حفظ استقلال این است که فقط از حمایت بخش خصوصی استفاده کنیم اما اگر نهاد یا ارگانی علاقمند به شرکت در این رویداد باشد، استقبال می‌کنیم. ما نه در دوره اول این جشنواره و نه در دوره دوم آن اصلا حمایتی از دولت نگرفتیم.

رضوانیان با اشاره به هدف از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در شهر کاشان گفت: زمانی که در مکانی مانند باغ فین یا خانه بروجردی‌ها یا یک فضای تاریخی که کمتر به آن پرداخته شده نمایش عروسکی روی صحنه می‌بریم از آن جاذبه برای معرفی یک بنای تاریخی استفاده می‌کنیم.

او ادامه داد: باید با استفاده از رویدادهای فرهنگی گردشگری شهرهای ایران را تقویت کنیم. فعالان بخش خصوصی عرصه گردشگری اگر می‌خواهند مسائل مربوط به بحث میراث فرهنگی، کالاها و محصولات صنایع دستی و جاذبه های گردشگری را بیشتر کنند باید در فصل‌هایی که کاشان گردشگر کمتری دارد رویدادهای فرهنگی جذاب برگزار کنند. به عنوان مثال اگر جشنواره گل و گلاب در کاشان برگزار نمی‌شد بسیاری از مسائل گردشگری رخ نمی‌داد.

رضوانیان با اشاره به راه‌های جذب گردشگر خارجی عنوان کرد: جذب گردشگر خارجی قصه‌های عجیبی ازجمله صدور ویزا دارد که باید حل شود. همچنین اینکه سفارت‌خانه‌های ما در کشورهای خارجی برای بخش گردشگری چه کارهایی انجام می‌دهند باید مورد بررسی قرار بگیرد.

قابل ذکر است؛ دومین جشنواره تئاتر عروسکی خلاق با هدف ایجاد پیوند میان گردشگری و تئاتر برای جذب مخاطب، از ۱۶ تا ۲۳ دی ماه در تماشاخانه نصر کاشان برگزار می‌شود.

https://didhonar.ir/?p=38912