پلاتوهنر

مصطفی صبوری در گفتگو با پلاتو هنر؛

امید «اقرار» به تاثیر بر تغییر زندگی کارتن‌خواب‌ها و معتادان

به گزارش پلاتو هنر، مصطفی صبوری کارگردان مستند «اقرار» که در هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل‌گیری ایده این مستند توضیح داد: مساله کاهش‌ آسیب که سرفصلی گمشده است، بسیار جدی و مهم‌تر از آن چیزی است که ما به آن فکر می‌کنیم. متاسفانه انگیزه‌سازی صورت نمی‌گیرد و دوستان می‌خواهند به زور معتادان را ترک بدهند. درحالی که مقام‌ معظم رهبری بر استفاده از گروه‌های مردمی در این مسیر تاکید دارند اما عده‌ای گروه‌های مردمی را هم زمین زده‌اند.

مستند اقرار مصطفی صبوری

امید «اقرار» به تاثیر بر تغییر زندگی کارتن‌خواب‌ها و معتادان

او افزود: این مستند داستان مردی است که در روزگار جوانی دچار خطایی می شود و همه چیز خود را از دست می دهد و از عزت به ذلت کشیده می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که آرزوی مرگ میکند. یک روز اراده می کند و بلند میشود و الان دست کسانی که مثل خودش به صفر رسیده بودند هم گرفته و به آنها کمک میکند. ما این مستند را به این امید ساختیم که بر تغییر مسیر زندگی قشر کارتن خواب و معتادان اثر بگذارد و همچنین نگاه جامعه را به این سمت جلب کند که کارتن‌خواب، به مثابه یک آشغال دور انداختنی نیست، بلکه او می‌تواند خود را بازیابی کند و به عنصر مهمی در جامعه تبدیل شود. زاویه نگاه رو به زندگی یکی از ویژگی های مهم مستند «اقرار» است که به عقیده من آن را از سایر فیلم های تولید شده با این موضوع متمایز می کند.

صبوری درباره پروسه تولید این مستند گفت: ما حدود ۲ ماه پژوهش و پیش تولید داشتیم و پس از ۲۰ روز فیلمبرداری حدود ۱ ماه هم برای مراحل پس تولید زمان صرف شد.

مستند اقرار مصطفی صبوری

«سینماحقیقت» ویترین سینمای مستند ایران

مصطفی صبوری درباره لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: جشنواره «سینماحقیقت» ویترین سینمای مستند ایران بوده که آثاری با موضوعات متنوع که طی یک سال تولید شده‌اند، با شرکت در آن خود را در معرض قضاوت مخاطبان حرفه‌ای مستند قرار می‌دهند. در واقع در زمان برگزاری جشنواره «سینما حقیقت»، اصحاب فرهنگ و هنر، مستندسازها و فیلمسازها هم در این رویداد حضور پیدا می‌کنند و شرایط خوبی برای دیده شدن آثار و توجه هرچه بیشتر به سینمای مستند ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید گفت که این جشنواره برای فیلمسازها از اهمیت خاصی برخوردار است.

مسئولان باید به سینمای مستند به چشم یک گوی جادویی نگاه کنند

کارگردان مستند «اقرار» درباره وضعیت کنونی سینمای مستند گفت: ایده آل‌ترین شکل ممکن این است که مستند فقط برای تماشاگران جشنواره ساخته نشود. خوب نیست که فقط عده‌ای بیایند بنشینند، مستند را ببینند، بلکه مسئولان باید به سینمای مستند، به‌خصوص مستند اجتماعی به چشم یک گوی جادویی نگاه کنند که می‌توانند به وسیله آن تمام جامعه را رصد کنند و از آن بهره ببرند. همچنین سینمای مستند ایران باید تلاش کند تا جایگاه ممتازی در سینمای جهان پیدا کند. مشکلاتی در این عرصه وجود دارد که باید توسط مدیریت کلان و همفکری مستندسازان رفع شود.

مصطفی صبوری در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: در حال حاظر نیز در حال تولید مجموعه مستند روایت زندگی شخصیت‌هایی که در مسجد تربیت شده‌اند و هم اکنون در جامعه کار ویژه‌ای انجام می‌دهند، هستیم.

عوامل مستند «اقرار» عبارتند از تهیه کننده: امین دلخسته، کارگردان: مصطفی صبوری، تصویربرداران: محمدرضا تازه و علیرضا غفورزاده، تدوین: محمدرضا تازه، صدابردار: محمد صابر علی نیا، صداگذاری: ابوالفضل طاهریان، گرافیک: محمد مهدی صبوری، پژوهش: مهدی ایزانلو.

بیشتر بخوانید:

«ققنوس» از مهاجرت می‌گوید/ لزوم حمایت از انیمیشن‌های سینمایی و سریالی

 

https://didhonar.ir/?p=38153