پلاتوهنر

فیلم کوتاه تهران در آینه پلاتو هنر-7؛

سونیا فردی‌پور: «یادگاری» داستان پسری که شرایط واقعی زندگی خود را نمی‌پذیرد

به گزارش پلاتو هنر، سونیا فردی پور کارگردان فیلم کوتاه «یادگاری» که در بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره شکل گیری و پروسه تولید این فیلم کوتاه و کارهای آینده خود توضیح داد.

سونیا فردی پور کارگردان فیلم کوتاه «یادگاری» در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل گیری ایده این فیلم کوتاه توضیح داد: این ایده به زمان کودکی خودم برمی‌گردد که در چنین شرایطی زندگی می‌کردم و رفتارهای اشتباه سعید داستان را داشتم. در بزرگسالی به خطرهایی که ممکن بود برایم اتفاق بیفتد، فکر کردم و آن خطرها را در قالب داستان نوشتم.

سونیا فردی پور کارگردان فیلم کوتاه «یادگاری»

فردی پور درباره پروسه تولید این فیلم کوتاه بیان کرد: سال گذشته در محیط جشنواره فیلم کوتاه تهران متوجه شدم که انجمن سینمای جوانان ایران پیچینگی برای افرادی که تا به‌حال فیلم نساخته‌اند، برگزار می‌کند که باید فیلمنامه خود را برایشان بفرستیم و من هم در این پیچینگ شرکت کردم و خوشبختانه فیلمنامه من پذیرفته شد. فرآیند پیش تولید برای من خیلی سخت بود چون هیچ اطلاع و شناختی از فیلمسازی حرفه‌ای نداشتم. چندین بار خواستم کار را کلید بزنم و هر بار مشکلی پیش می‌آمد. در آخر با همکاری گروه و عوامل، فیلم را در 3 روز ساختیم و همین مشکلات در پس تولید هم تکرار شد ولی با تحقیق و صبر و راهنمایی استادانم، بالاخره تولید و پس تولید به اتمام رسید.

کارگردان «یادگاری» درباره قصه این فیلم کوتاه گفت: قصه فیلم «یادگاری» درباره سعید پسری 8 ساله است که شرایط واقعی زندگی خود و خانواده‌اش را نمی‌پذیرد و خودش را به دوستانش ثروتمند جلوه می‌دهد و یک روز به‌خاطر همین دروغ گویی‌هایش به دردسر می‌افتد.

فردی پور درباره حضور در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و در بخش «استعداد نو» توضیح داد: بعد از تمام شدن مراحل پس تولید فیلم را در قسمت جشنواره فیلم کوتاه تهران ثبت نام کردیم و خوشبختانه در بخش «استعداد نو» پذیرفته شد. برای من تجربه حضور در جشنواره تهران بسیار با ارزش و آموزنده است.

سونیا فردی پور در پایان درباره خود و کارهای آینده‌اش بیان کرد: قبل از سال 97 حدود 5 سال به‌عنوان گرافیست و سپس انیماتور سریال‌های انیمیشنی فعالیت داشتم و از سال 97 وارد عرصه سینما و تئاتر شدم. چند سال اول را مشغول آموزش در زمینه‌های مختلف سینما بودم و در این مدت بازیگری را در سینما و تئاتر تجربه کردم. سپس با کارگردانی تئاتر وارد عرصه کارگردانی شدم و در انتها با ساخت فیلم کوتاه «یادگاری» ساخت فیلم را تجربه کردم. تلاش می‌کنم در کنار ادامه آموزش‌های بیشتر، فیلمنامه‌های جدیدی را در قسمت پیچینگ نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای انجمن سینمای جوان شرکت دهم و فیلم‌های نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای بسازم و به امید خدا در آینده که مهارت کافی پیدا کردم، به سراغ ساخت فیلم بلند بروم.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سعید پسری ده ساله است که یک روز به‌خاطر دروغ‌گویی به دردسر بزرگی می‌افتد…

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: سونیا فردی پور، مدیر فیلمبرداری: سعید خراسانی، دستیار یک: محمد نصیری ، دستیاران: حسین جعفری، محسن آزادی، آریا یزدی، مهیار افضلی، صدابردار: بابک نیازی، دستیار صدا: ابوالفضل محمدی، مدیر تولید: مهدی عباسی پور، مشاور کارگردان: سعید خراسانی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: مجید نجاتی و با تشکر از محمد رحمانی، منشی صحنه: نیلوفر اقبالی، طراح صحنه و لباس: شقایق منوچهری، دستیار صحنه و لباس: مینا عباده، طراح و مجری گریم: مهرداد قاسمی، دستیار مجری گریم: شادی حشمتی، مدیر تدارکات: مهدی ناصح، احمد عباسی پور، دستیار تدارکات: دانیال غلامیان، خدمات: بهنام طرهمی، حمل و نقل: علی مهدی زاده، سینه موبیل: محمود بیابانی، عکاس: فاطمه مهدوی، مشاور رسانه: علیرضا نیاکان، بازیگران: محمود نظرعلیان، رهام حیدرعلی، کیان زارعی، مهدی رضاییان، سمیرا خیری، دلسا ورزدار، تدوینگر: پریسا ناهید پور، دستیار: علی پور اسد، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا سبک دست، جلوه های ویژه بصری: حمید رضا شماخی، موسیقی: بهنود یخچالی، ناظر ضبط: میلاد صالحی نیا، میکس و مستر: کیوان رحیمی استودیو خورشید و تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان ایران.

 

بیشتر بخوانید:

مریم جمالی: «مه لقا» از دردهای کاخ ناصرالدین شاه می‌گوید

محمدرضا مرادی: «افسانه کوه ننوک» برگرفته از یک افسانه ژاپنی

سهیلا پورمحمدی: روایت رابطه پدر و دختر چوپان در «دَدَ چوپان»

اسماعیل عظیمی: «صوراحیل» اتفاقی که منجر به کشفی بزرگ می‌شود

زهره صباغیان: «اذان صبح به افق یزد» قصه پیرمردی تنها که با همسرش قهر کرده است

کیارش دادگر: «استیک» تولدی که با یک اتفاق وحشتناک دگرگون می‌شود

 

محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=32630