پلاتوهنر

امین میری در گفتگو با پلاتو هنر:

اکثر مردم نمایش‌های دینی را پس می‌زنند

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی آرش دهقان‌شاد که از ۱۶ شهریور در تماشاخانه ملک روی صحنه رفته است، به هفته پایانی اجرای خود رسید. بازیگران این نمایش امین میری، آیه کیاپور، علی‌پویا قاسمی و دنیا فتحی هستند.

«خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» درباره یک سورچی و یک سرکنسول است که هر ۲ نفر اعتقادات مختلفی دارند ولی هر ۲ پدر یک فرزند معلول هستند. قانع کردن سرکنسول درباره شفادهی امام رضا (ع) توسط زنی به نام نجمه که در اصل نام او فتانه است، توسط زن و فرزند بزرگ سورچی سبب درگیری‌ها و تضاد اعتقادی در داستان این نمایشنامه می‌شود.

امین میری بازیگر شخصیت «حبیب‌الله»، با اشاره به نقش خود در نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» گفت: حبیب‌الله یک کاراکتر ساده دل و گاهی ساده لوح است و به آن چیزی که از نیاکانش به او رسیده معتقد است. دین همه انسان‌ها از سمت پدرهایشان به آنها می‌رسد. در دنیا کسانی که خودشان مذهبشان را انتخاب می‌کنند، انگشت شمارند.

این بازیگر ادامه داد: حبیب‌الله آدمی بسیار ساده‌ و گاهی هم ظاهربین است. ظاهربینی به این معنا که انقدر صاف و ذلال است که انسان‌ها را همانطوری که هستند، باور می‌کند. همانطور که درمورد زنی مثل نجمه می‌گوید که او زنی نجیب با صورتی نورانی است. چیزی که در جامعه معاصر ما نیز وجود دارد. در همین جامعه هم می‌بینم که درمورد کسی فکرهای مثبتی می‌شود اما در نهایت هزاران عیب از آنها در می‌آید.

او افزود: در نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» اصلا قصد خنداندن مخاطبان را نداشتم اما انقدر شخصیت حبیب‌الله شیرین است، گاهی حرف زدنش یا رفتارش کمدی می‌شود.

میری در ادامه با اشاره به موضوع نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» عنوان کرد: در جریان این نمایش اتفاقی عجیب برای حبیب‌الله می‌افتد. یک دروغ باعث می‌شود که او تمام اعتقادات خود را از دست بدهد.

بازیگر نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» با اشاره به زمانی که برای تمرین این تئاتر صرف شده است، گفت: دو ماه زمان کمی برای تمرین بود، مثلا خود من مشغول پروژه‌های دیگری بودم. مجموع تمرین ما حتی 60 جلسه هم نمی‌شد اما چون بچه‌ها حرفه‌ای بودند و آرش دهقان‌شاد کارگردان این نمایش، به متن اشراف داشت، کار ما جلو رفت.

میری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نحوه پیوستن خود به این نمایش توضیح داد: آرش و حمید آذرنگ از دوستان قدیمی من هستند و چند سالی هست که آنها را می‌شناسم. زمانی که به من پیشنهاد حضور داد، چون اجرای خود حمید را در سال 90 دیده بودم و آن را دوست داشتم کار را پذیرفتم. بعد از این که متن را دو بار خواندم فهمیدم حرفی که می‌زند، درست است. «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» در ظاهر مذهبی است. اما تئاتر مذهبی در شکل و شمایل سفارشی نیست و حرفی که می‌زند برایم جذاب است. این کار برای من چالش برانگیز بود و ادبیات خاصی داشت و اول فهم آن باید اتفاق می‌افتاد تا بتوانیم دیالوگ‌ها را منتقل کنیم.

این بازیگر ادامه داد: همانطور که تا امروز چندین بار گفته‌ایم، «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» درمورد مذهب است، مذهبی نیست. اتفاقی که درمورد کارهای مذهبی افتاده درست نیست. زیرا نمایش‌های مذهبی معمولا سفارشی هستند و به مسائلی که دیگران دوست داشتند، پرداخته‌اند. هیچوقت این اجازه به افراد داده نشده تا درمورد مذهب صحبت کنند. در تیوال دیدم که بعضی‌ها کامنت‌های خنده‌داری گذاشته‌ بودند، مثلا گفته شده بود چون در نمایش ما چند کلمه مانند «حاجت» یا «استغاثه» استفاده می‌شود، پس این تئاتر مذهبی است.

میری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در این نمایش مذهب و دین دستمایه شیادی قرار می‌گیرند. یک عده با نام امام رضا (ع) از اعتماد دیگران سواستفاده می‌کنند تا به پول برسند. به نظرم موضوع نمایش «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی» با جامعه امروز ما همسو است، دلیل اینکه مخاطب کار مذهبی را پس می‌زند هم همین است. در جامعه ما بعضی‌ها با دروغ و سواستفاده از مذهب هرکاری دلشان خواست کردند و حالا مردم حتی نمایش‌های دینی را پس می‌زنند.

این نمایش تا 21 مهرماه هر شب ساعت 19:30 در تماشاخانه ملک روی صحنه خواهد رفت.

نرگس ذکایی

بیشتر بخوانید:

گزارش تصویری «خداحافظی نکردی با نجمه، سورچی»

این نمایش مذهبی نیست، بلکه درباره مذهب است

https://didhonar.ir/?p=32408