پلاتوهنر

بنفشه ریاضی در گفتگو با پلاتو هنر:

تئاتر اپیزودی کارم را راحت کرد/ «مرثیه‌ای برای گودو» و نسبتش با جامعه امروز

به گزارش پلاتو هنر، تئاتر «مرثیه‌ای برای گودو» به کارگردانی بنفشه ریاضی، این روزها در تماشاخانه ملک روی صحنه است. این نمایش اولین تجربه کارگردانی ریاضی محسوب می‌شود. این کارگردان تجربه بازی در تئاترهای «حرفه‌ای»، «مثال نقض»، «هر آنچه که دوست داری از دست خواهی داد» و… را در کارنامه هنری خود دارد. همچنین در چندین فیلم کوتاه چون «کبود» و «بیست و یک هفته بعد» نیز نقش آفرینی کرده است.

بنفشه ریاضی کارگردان تئاتر «مرثیه‌ای برای گودو» در گفتگو با خبرنگار پلاتو هنر با اشاره به نحوه شکل گیری این نمایش گفت: چند سالی است که دستیار وحید جلیلوند هستم و در کلاس‌های او با هنرجویان تمرین بدن و بیان می‌کنم. هنرجویان بعد از پایان دوره‌هایشان همیشه رها می‌شدند و اصلا بازیگری را ادامه نمی‌دادند. آقای جلیلوند از من خواسته بود که نمایشی روی صحنه ببرم و از این ظرفیت استفاده کنم. یک سال پیش بعد از اینکه کلاس‌های این بچه‌ها تمام شد تمرین را با آنها شروع کردم. آن اوایل چون تجربه حضور روی صحنه نداشتند با آنها به صورت کارگاهی اتود می‌زدیم و روی بازی آنها کار می‌کردم تا تجربه روی صحنه بودن را به آنها یاد بدهم. بعد از مدتی امیر نجفی به عنوان نویسنده به جمع ما اضافه شد و نمایشنامه این کار را آماده کرد ما هم بر اساس متن کار تمرین نمایش را شروع کردیم.

ریاضی که برای اولین بار کارگردانی را تجربه کرده است با اشاره به موضوع این نمایش توضیح داد: ما در زندگی روزمره دائما همدیگر را مورد سوال و جواب و بازجویی قرار می‌دهیم. در این نمایش این بازجویی را به شکل‌های متفاوتی در محیط مدرسه، خانه و حتی دانشگاه نشان می‌دهیم. درنهایت بازجوی واقعی روی صحنه می‌آید و از تماشاچیان بازجویی می‌کند.

او افزود: «مرثیه‌ای برا گودو» موضوعی است که همه انسان‌ها آن را در زندگی لمس می‌کنند، برای همین قطعا برای همه قابل درک و همزادپنداری است.

با مخاطبان ارتباط مستقیم برقرار کردیم

او تصریح کرد: زمانی که انسان‌ها همدیگر را بازجویی می‌کنند، در اصل گفتگویی شکل نمی‌‎گیرد. ما فقط همدیگر را سوال و جواب می‌کنیم و اصلا به حرف هم گوش نمی‌دهیم. این مسئله‌ در زندگی همه ما وجود دارد. دوست داشتم در این نمایش با مخاطبان ارتباط مستقیم برقرار شود و تماشاچیان هم وارد این پروسه سوال و جواب شوند.

ایراد جدی از نمایش گرفته نشد

این کارگردان با اشاره به بازخوردی که این نمایش از مخاطبان و منتقدان گرفته است، توضیح داد: «مرثیه‌ای برای گودو» تجربه اول بازیگران من بود، به همین دلیل منتقدان یا حتی دوستان هنرمندی که به سالن آمده بودند از ما ایراد خیلی جدی نگرفتند و اکثرا کار را دوست داشتند.

پایان بندی کار را خیلی دوست دارم

او ادامه داد: بیشتر تماشاچیان پایان‌بندی کار ما را خیلی دوست داشتند، زیرا همه در نمایش دخیل می‌شوند. حتی خودم هم پایان بندی کار را خیلی دوست دارم. زمانی که از پشت صحنه همهمه سالن را می‌بینم که کم کم زیاد می‌شود و در یک لحظه قطع می‌شود، تاثیر جالبی دارد.

مجبور بودیم منظور را مستقیم برسانیم

ریاضی در پاسخ به این سوال که چرا نمایش «مرثیه‌ای برای گودو» به رک‌ترین شکل ممکن منظور خود را می‌رساند و جایی برای تفکر مخاطب باقی نمی‌گذارد، گفت: قطعا دوست دارم مخاطب بیشتر برای کشف حرف داستان تلاش کند، اما چون در نمایش‌های اپیزودی زمان محدود است، نویسنده مجبور می‌شود طوری متن را آماده کند که منظور را مستقیم برساند.

او ادامه داد: نوشتن متنی که در آن 14 بازیگر دخیل باشند، سخت است. از نمایشنامه‌های معروف و آماده همیشه اجراهای خوبی روی صحنه رفته است اما دلخواه من این بود که مخاطب متن را نخوانده باشد و اصلا آن را جایی ندیده باشد تا برایش جذابیت و تازگی داشته باشد. تئاتر اپیزودی کار را برای من به عنوان کارگردان و همچنین برای بازیگرانم راحت‌تر کرد.

نمایشمان به این روزها بی‌ربط نیست

این کارگردان با اشاره به سختی‌های تئاتر روی صحنه بردن در یک سال گذشته و در شرایط پرالتهاب جامعه تصریح کرد: در یک سال گذشته حتی تمرین کردن هم سخت بود اما ما ترجیح دادیم که کار کنیم. فکر می‌کنم نمایشمان نسبت به این روزهایی که می‌گذرانیم بی ربط نیست. یک سال ماندن 14 نفر در کنار هم واقعا کار سختی است.

به تمدید کردن اجرا فکر می‌کنم

او با اشاره به کسانی که برای روی صحنه آمدن «مرثیه‌ای برای گودو» با او همکاری کرده‌اند گفت: خوشبختانه مشاور کار من سعید زارعی بود و خیلی به منم کمک کرد و ما حتی برای اجاره سالن هم دچار مشکل نشدیم. من بازیگرم و خیلی تجربه کارگردانی نداشتم. سجاد افشاریان تهیه کننده این کار واقعا کمک زیادی برای من بود. چون آدم‌های خیلی خوبی در کنارم داشتم مشکل خیلی جدی نداشتم، برای همین به تمدید کردن این اجرا در سالن‌های دیگر هم فکر می‌کنم.

نمایش «مرثیه‌ای برای گودو» به نویسندگی امیر نجفی و تهیه کنندگی سجاد افشاریان تا7 مهرماه در تماشاخانه ملک روی صحنه خواهد بود.

نرگس ذکایی

زندگی انسان تحت‌الشعاع تکنولوژی قرار گرفته است/ کم‌ترین قیمت بلیت را در نظر گرفتم

سالن‌های دولتی دیواری بلند بین ما و خودشان کشیده‌اند/ تئاتر دیگر مخاطب خاص ندارد

https://didhonar.ir/?p=30618