پلاتوهنر

بهمن زارعیان در گفتگو با پلاتو هنر:

مدرسان هنر راه و روش خودشان را تکثیر می‌کنند

به گزارش پلاتو هنر، بهمن زارعیان هنرمند نقاش، طراح، گرافیست و مدرس دانشگاه متولد 1333 در تهران است.

او در ابتدا درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: این روزها بیشتر در شمال کشور مشغول نقاشی هستم تا دانشگاه‌ها باز شوند و سر کلاس برویم.

این هنرمند درباره وضعیت آموزش هنر در کشور عنوان کرد: اکنون یکی از دلایل مشکلات ما و وضعیت بلاتکلیف و سردرگمی که هنرمندان دارند، ناشی از آموزش‌های بدشان است. ما در کشور مشکل آموزش هنر داریم و در مراکز آموزشی ما از دانشگاه گرفته تا آموزشگاه های خصوصی هنوز هم هرکسی می‌خواهد خودش را آموزش دهد.

هنرجویان استاد خود را تقلید می‌کنند

این مدرس دانشگاه با اشاره به الزام دانش آکادمیک برای تدریس گفت: آموزش شرایطی دارد؛ شما باید در هر رشته‌ای اصول و مبانی آن را به خوبی بلد باشی و بتوانی از نظر آکادمیک آن‌ها را خوب آموزش دهی. متاسفانه افراد در فضای آموزش ما خودشان را پرورش می‌دهند یعنی مشابه‌سازی می‌کنند. مثلا یک هنرمندی نقاشی آبستره کار کرده و بسیار در این سبک شاخص است. او دانش و هنر خودش را به هنرجو آموزش می‌دهد و درنتیجه خودش را تکثیر می‌کند. این موضوع ضرر بزرگی به هنر ما می‌زند. بازتاب این اتفاق را در گالری و نمایشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم که همه یکدست شده‌اند و در آنجا کاملا متوجه می شوی که فلانی شاگرد فلان هنرمند است و راه استاد می روند.

او ادامه داد: این کپی کردن از استاد الزاما از روی کار و اثر هنری نیست و از آن مهم‌تر کپی کردن افکار است که مدرسان به نوعی افکارشان را به هنرجو و دانشجو القا می‌کنند و آن‌ها را مانند خودشان تربیت می‌کنند. این خطر چندین سال در محافل هنری ما وجود داشته و ادامه دارد.

دانش اندک خود را اشاعه می‌دهند

مدرس بازنشسته دانشگاه فرهنگیان شهید شرافت تصریح کرد: برخی مدرسان اندوخته‌های اندیکی دارند و علم کم خودشان را اشاعه می‌دهند. اگر من به عنوان معلم اندوخته‌ای نداشته باشم تنها اطلاعات پراکنده و سطحی در اختیار هنرجویان قرار می‌دهم و این مانند وقتی است که پول خرد به بچه می‌دهی و خوشحال است که پول‌های زیادی دارد اما آن پول‌ها حتی ارزش یک اسکناس را ندارند.

زارعیان در پایان با اشاره به انجمن معلمان هنر که سال 99 تشکیل شد، بیان کرد: این انجمن هنوز پابرجاست البته من کمتر در آن حضور دارم اما استاد همتی اکنون مدیریت آنجا را برعهده دارند. انجمن بودجه می‌خواهد و چون وابسته به نهادی مانند آموزش و پرورش است و پول زیادی ندارند. تنها کاری که در انجمن انجام می‌دهیم این است که گاهی آموزش‌های ضمن خدمت برای اعضا برگزار می‌کنیم.

https://didhonar.ir/?p=30506