پلاتوهنر

مهدی چیت‌سازها در گفتگو با پلاتو هنر:

شهر و مدرنیته دغدغه ذهنی من است

نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود
نمایشگاه ظهر کبود

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مهدی چیت‌سازها با عنوان «ظهر کبود» تا 31 شهریورماه در گالری سرای برپا است.

این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر درباره اینکه چرا فضای شهری را سوژه آثار خود قرار داده است، توضیح داد: من در همین کوچه‌ها بزرگ شده‌ام و با این فضا آشنایی دارم و نسبت به سوژه‌های دیگر حس قوی‌تر داشتم تا فضای شهر و کوچه‌ها را به تصویر بکشم. در ابتدای کار، خود کوچه خیلی برایم مطرح نبود و اتمسفر موجود در اثر مانند یک ظهر تابستانی گرم اهمیت داشت اما به تدریج حس کردم که کوچه و فضای شهری از منظر نقاشی هم سوژه جذابی است زیرا سطوح و خط هایی دارد که پایه و اساس کار نقاشی است.

او ادامه داد: درواقع این بازی میان فرم نقاشانه و بازنمایی فضای ذهنی خودم که از کودکی در حافظه داشتم، برایم جذاب بود. شروع کردم به سروکله زدن با سوژه و در دوره‌های مختلف، کارها تغییراتی داشتند مثلا گاهی فیگور حذف می‌شد و گاهی دوباره در نقاشی وجود داشت.

این هنرمند درباره محتوای موردنظر خود در این آثار توضیح داد: این کوچه ها معمولا در جنوب شهر دیده می‌شوند و وضعیت برزخی و بینابینی دارند یعنی چیزی از گذشته است و چیزی از عناصر شهرسازی مدرن و بافت بهم ریخته نیز در آن مشاهده می‌شود که به نوعی می تواند وضعیت مدرنیته ما را نشان دهد. شاید بیشتر این کانسپت در مجموعه موردنظر من بوده است اما در نقاشی به عناصر به صورت نمادین و هویتی نگاه نکردم.

چیت‌سازها تصریح کرد: کوچه‌ها و خانه‌ها برای من فرم نقاشانه دارند اما وجه شهرسازی و تضادهایی که در مدرنیته ایرانی وجود دارد، برای من پررنگ است و درکل شهر و قضیه مدرنیته دغدغه ذهنی من بوده است.

او درباره حضور انسان در مجموعه «ظهر کبود» توضیح داد: عناصری که در نقاشی هستند به دوره های فکری آدم بستگی دارند. در مجموعه قبلی من خبری از فیگور نبود و فقدان فیگور فضای تنهایی و خلوت را بیشتر نشان می داد. درواقع وقتی فیگور داخل تصویر می‌آید لاجرم داستان‌پردازی اثر بیشتر می شود و این وجه برای من جذاب بود.

چیت‌سازها در پایان بیان کرد: در کار قبلی من نیز انسان در آن نقاشی ها وجود داشت اما نقش انسان در عناصر شهری و معماری بیشتر دیده می شد تا حضور خودش اما در این مجموعه حضور خود انسان پررنگ تر شده است.

گالری سرای در نشانی ماهشهر، خیابان پتروشیمی شیراز،‌ روبه‌روی باشگاه پاکروان، ساختمان ندا، طبقه سوم واقع شده است.

https://didhonar.ir/?p=29937