پلاتوهنر

چه خبر از گالری‌ها؟

به گزارش پلاتو هنر، با شروع یک هفته دیگر طبق روال مروری خواهیم داشت بر نمایشگاه‌‌هایی که میزبان آثار هنرمندان هستند.

جمعه 17 شهریور ماه چند نمایشگاه هنرهای تجسمی در تهران و شهرهای دیگر افتتاح شد. اگر شما هم به هنر و آثار هنری علاقه دارید، می‌توانید گزارش زیر را مطالعه و گالری مورد توجه خود را برای بازدید انتخاب کنید.

پلاتو هنر در این هفته به چند نمایشگاه هنرهای تجسمی سر زده و با هنرمندان گفتگویی خواهد داشت. در این رابطه با ما همراه باشد و صحبت‌های هنرمندان را درباره آثارشان مطالعه کنید.

سارا سلیمانی قشقایینمایشگاه انفرادی سارا سلیمانی قشقایی تا 31 شهریور در مجموعه پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک پنج برپا است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «سارا سلیمانی قشقایی در سایه چادرهای عشایری بزرگ شده، دور از مناظر شهری و غرق در رنگ و ذوق. خاطرات دوران کودکی او پر از ماجراجویی و بازیگوشی، مثل چرخ و فلکی ذهنی در جستجوی زیبایی و شادی شکل گرفته است.

سبک زندگی عشایری که هنرمند در کودکی شاهد آن بود، دیگر وجود ندارد و کم رونقی و فروپاشی این فرهنگ، آثار عمیقی در روح و روان هنرمند بر جای گذاشته. در واکنش او با مطالعه تصاویر هنری و میراث مرتبط با عشایر ایرانی، در کنار حرفه آکادمیک خود، مسیر اکتشافی را آغاز کرده که تحصیل در رشته حفاظت از آثار تاریخی و مرمت در دانشگاه باهنر کرمان و کارشناسی ارشد هنرهای زیبا از دانشگاه آزاد تهران، بخشی از این نقشه راه بوده اند.

او چندین پروژه تحقیقاتی از جمله مطالعات میدانی طولانی مدت و گسترده در عشایر فارس و کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال بختیاری را انجام داده است. الگوها و ترکیبب‌ندی‌های بافته های عشایری قبایل مختلف را مطالعه، ترسیم، حفظ و بازسازی کرده است، بخصوص قبایل قشقایی، بختیاری و بلوچی.

هنرمند سوزن، نخ و پارچه را انتخاب می کند و با انتقال طراحی های خود روی پارچه و با استفاده از تکنیک های پته دوزی استان کرمان روایتهای شخصی خود را به تصویر می کشد. او قصه های خود را بر بستر غنی این تکنیک که توسط بانوان صنعت گر استان کرمان زنده نگه داشته شده درهم می‌آمیزد. با در کنار هم قرار دادن قدیم و جدید، هنرمند نگرانی ها، ترس ها و امیدهای خود را نشان می دهد.»

نمایشگاه اتاق روشننمایشگاه آثار نقاشی‌ دلناز طاهری با عنوان «اتاق روشن» با کیوریتوری عیسی جباری تا ۲۸ شهریور در گالری ثالث به نشانی خیابان کریمخان‌زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ برپاست.

نمایشگاه اعترافات رنگنمایشگاه آثار نقاشی منیر زنده با عنوان «اعترافات رنگ» تا ۲۷ شهریور به صورت آنلاین در گالری آرتیبیشن به نشانی http://arthibition.net/fa/gallery/exhibition/۶۵۵ برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «اتفاق‌های بصری گوناگون، تنوع در رفتار با ابزارهای کار و به‌کارگیری رنگ‌های شفاف آثار منیر زنده را از حرکت و جنبش مملو می‌کند؛ جنبشی که گاه یادآور نقاشان انتزاعی مکتب نیویورک است و گاه نشان از رفتار اکسپرسیونیستی هنرمند و در نهایت خودش در زمان و وضع خلق اثر است.

اما فارغ از انتصاب هنرمند به جریانی خاص در هنر انتزاعی، او با تصویر کردن مربع‌هایی کوچک، نه فقط انگار پالت رنگی تابلو را به شکل خلاصه در بخشی از اثر می‌گنجاند که در عین‌حال برخلاف رفتار اکسپرسیو، با تومأنینه این گوشه‌ها را نقاشی می‌کند. از سوی دیگر ما را در جهانی دو تکه میان واقعیت پیش رو و زندگی مجازی و دنیای دیجیتال قرار می‌دهد. همین برخوردهای مختلف است که بیان هنری او را گسترش داده و چشم بیننده را در پی کشفی تازه در تابلو می‌گرداند.

منیر زنده با این بازی‌های متعدد بصری فضایی نو را پیش روی ما می‌گذارد و ما را به لذت و مکاشفه‌‌ی پی در پی از تنوع دعوت می‌کند.
منیر زنده سمبلی از نقاشان انتزاعی اخیر است که درون خود را از طریق رنگ‌ها فریاد زده و به دنبال تاکید بر مفاهیم اجتماعی به خصوصی نیست بلکه بیشتر در صدد ابراز خود و آنچه که هست و آنچه که از پیرامون دریافت کرده و از درون خود عبور داده است.

هر بار رنگی از هنرمند حرفی به میان آورده و به سمت‌های مختلفی از بستر بوم نشانده اما هر رنگ راه خود را پیدا کرده و گویی این است راه هنرمند. از این روی نقاشی انتزاعی آن هم با رنگ‌هایی مطمئن از منیر زنده را می‌توان اعتراف رنگ‌ها خواند.»

نمایشگاه زماننمایشگاه انفرادی آثار حمیده عظیمی با عنوان «زمان» ۱۷ شهریور در گالری دوست به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره چهار افتتاح شد و تا ۱۸ مهر برپاست.

نمایشگاه تداخلنمایشگاه گروهی مجسمه «تداخل» با آثاری از رامین جمشیدی، سارا تهرانی نیا، پیمان بخشی، پریسا تقی پور، مهسا کریمی، لیلا شوقی، نسرین شاهپوری، بهاره خدائی انارکی، الهام خاکپاش، فاطمه صفری و بهاره امیری با گردآوری کامبیز صبری تا ۳۱ شهریور در نگارخانه شمیس به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان دانیالی، شماره هشت برقرار است.

نمایشگاه بازیابینمایشگاه گروهی «بازیابی/ سری چهارم» تا 31 شهریور ماه در گالری نیان به نشانی تهران، میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن بست ابهری، پلاک ۵ برپا است.

 

https://didhonar.ir/?p=29561