پلاتوهنر

آیین، سنت و سرمایه ملی شعار جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

به گزارش پلاتو هنر، آیین رونمایی از پوستر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی و تبادل تفاهمنامه استان‌های مشارکت کننده در این رویداد فرهنگی روز یکشنبه 5 شهریور ماه 1402 ساعت 16 در سالن کنفرانس معاونت هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم احمد جولایی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: از فرصتی که فراهم شده تا بتوانم گام‌ کوچکی برای پیشبرد اهداف جشنواره بردارم سپاسگزارم. قبل از ما بزرگان زیادی در این جایگاه بودند و زحمات زیادی کشیده‌اند. قطعا اگر تلاش مدیران استانی نبود ما هم امروز اینجا نبودیم.

او ادامه داد: در بیست و یکمین دوره این جشنواره هزار و ده نفر مهمان خارجی و داخلی خواهیم داشت که بالغ بر دویست نفر از کشورهای خارجی متقاضی حضور در جشنواره بودند.

او یادآور شد: در این دوره از جشنواره بخش‌هایی چهار استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، گلستان و استان مرکزی میزبان خواهند بود، همچنین هر کدام اجرای بخشی از بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را بر عهده دارند. در استان گلستان شاهد نمایش‌های صحنه‌ای خواهیم بود و تعدادی از گروه‌ها در بخش‌های آزاد و ویژه مشارکت خواهند داشت. در استان مرکزی هم تمام تعزیه‌ها اجرا می‌شوند و به پیشبرد برنامه‌ها کمک می‌کنند.

جولایی خاطرنشان کرد: از اقای نظری خواهش کردم که هر استان یک‌ دبیر داشته باشد تا با استفاده از اختیاراتی که دارند جشنواره را هدایت کنند.

در بخش دیگری از این برنامه کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: مطمئنم جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی امسال می‌درخشد و به بهترین شکل برگزار خواهد شد. این جشنواره یکی از مهمترین رویدادها محسوب می‌شود که مستقیما با هویت ما ارتباط دارد. بسیاری از مراکز بین‌المللی به این جشنواره نگاه ویژه دارند و تئاتر کشور ما را به کشورهای دیگر معرفی می‌کنند.

او ادامه داد: امسال جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود به همین دلیل با اداره میراث فرهنگی مذاکره کردیم و قرار است ما را در این راه یاری کنند. آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به ما قول این را داده که در محیط‌های گردشگری فضای برگزاری جشنواره‌ ایجاد شود تا بتوانیم بهترین بازخورد را بگیریم. این رویداد با مبعث رسول اکرم (ص) همزمان شده که می‌تواند فرصتی برای همدلی و افزایی باشد. ما باید از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشیم‌ به طوری که جشنواره‌های آیینی سنتی ما به ثبت برسد.

در پایان این مراسم تفاهمنامه‌ای میان استان‌های مشارکت‌کننده امضا شد و از پوستر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی رونمایی شد.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از ششم تا یازدهم مهرماه 1402 برگزار خواهد شد.

https://didhonar.ir/?p=28481