پلاتوهنر

معرفی مستند «زندگی میان پرچم‌ های جنگی»

معرفی مستند «زندگی میان پرچم‌ های جنگی»

«زندگی میان پرچم‌ های جنگی» به کارگردانی محسن اسلام زاده یک مستند ۶۸ دقیقه‌ای است که علاوه بر طالبان، حضور داعش در افغانستان بحران زده را نیز به تصویر کشیده است. اسلام زاده که یک دهه پژوهش و فیلمسازی درباره افغانستان را در کارنامه خود دارد، در خلال این مستند، به حضور و نقش آفرینی گروه ‌ها و نحله‌های فکری مختلفی می‌پردازد که در افغانستان پرچم‌ برافراشته‌اند.

مستند «زندگی میان پرچم‌ های جنگی» در جشنواره های مختلفی حضور داشته است که ازجمله آن ها می توان به سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند و هشتمین دوره جشنواره «فیلم‌های آسیایی» بارسلونا اسپانیا اشاره کرد.

محسن اسلام زاده پیش از این مستند، «تنها میان طالبان» را در سال ۱۳۹۳ ساخته است و «زندگی میان پرچم های جنگی» دومین مستند او با سویه روشنگری درباره ماجرای طالبان در افغانستان به شمار می‌رود.

عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: محسن اسلام زاده، پژوهشگر: سید حسام رضوی، نویسنده: فرید دغاغله، تصویربرداران: مهدی خوش ‌نژاد و محسن اسلام زاده، تدوینگر: فرید دغاغله، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، گوینده: فرید دغاغله، مجری طرح: مرکز فرهنگی میثاق.

«زندگی میان پرچم‌ های جنگی»

اسلام زاده کارگردان «زندگی میان پرچم‌ های جنگی» درباره این فیلم توضیح داد: تقریبا دو سال درگیر این کار بودم و ۵۲ روز در دو مرحله در افغانستان فیلمبرداری داشتیم. ۲ سال زمزمه حضور داعش در افغانستان بود. در سوریه و عراق این اتفاق رو به کنترل شدن می‌رفت اما اخباری که در افغانستان به گوش می‌رسید با توجه به وجود مرز مستقیم ایران با افغانستان و محل خوب برای نفوذ داعش، نگران کننده بود. ابتدا تصمیم داشتم چند فیلم در افغانستان بسازم اما با توجه به شرایط ارزی کشور با یک فیلم کار خود را در آن جا پایان دادم.

اسلام زاده افزود: این فیلم ۶۸ دقیقه‌ای در شمال غرب افغانستان و در استان‌هایی مثل فاریاب، سرپل و… فیلمبرداری شد و در آن به دنبال داعش بودیم. در سفر افغانستان با گروه‌های مختلفی مواجه بودیم که هر کدام با پرچمی در حال جنگ با هم بودند. در این فیلم جنگ را از چند زاویه روایت کردیم؛ جنگ با نیروهای دولتی، داعش، طالبان و همچنین تلاش کردیم نیم نگاهی هم به مردم داشته باشیم که در میان این جنگ‌ها در حال زندگی هستند. وضعیت سختی در افغانستان وجود داشت و از نظر امنیتی، اقلیمی و بهداشتی در شرایط خیلی بدی بودیم و بعد از برگشت به ایران دچار تب دنگی شدیم و مدتی با بیماری دست و پنجه نرم می‌کردیم.

محمدکاظم کاظمی شاعر و نویسنده نیز در یادداشتی درباره این مستند نوشته است: «مستند «زندگی در میان پرچم‌ های جنگی» به نظر من قطعه‌ای از پازل هزار تکه مسائل افغانستان است. قطعه‌ای که به ارتباط خصمانه میان طالبان و داعش مربوط می‌شود. اسلام‌ زاده در اینجا می‌کوشد که روایتی از جنگجویان اسیر شده داعش در جنگ با طالبان به دست دهد و تمرکز او بر خصومت میان این دو گروه است. از این جهت البته کارش قابل تحسین است به خصوص با توجه به دشواری‌ها و خطراتی که این کار برایش داشته است.»

 

بیشتر بخوانید:

معرفی مستند «حرمان»

https://didhonar.ir/?p=26100