پلاتوهنر

معرفی فیلم کوتاه «نحسی»

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه یکی از مهم ترین بسترهای بصری و جریان‌ساز در دنیا به حساب می آید که در عین موجز بودن می‌توان تاثیرگذاری بسیاری داشته باشد و به دلیل همین تاثیرگذاری که دارد نمی‌توان تولیدات این حوزه را نادیده گرفت. به همین دلیل در پلاتو هنر به معرفی برخی از فیلم های کوتاه خواهیم پرداخت.

معرفی فیلم کوتاه «نحسی»

فیلم کوتاه «نحسی» داستان پسری است که به دلیل تصور دیگران درباره بدیمنی‌اش، مورد عتاب و سرزنش اطرافیان قرار می‌گیرد و خانواده و دوستان برای آنکه شر او را از عروسی خواهرش دور کنند، آدرس محل برگزاری مراسم را به او نداده‌اند تا نحسی او خللی در روند برگزاری جشن ایجاد نکند.

«نحسی» اولین تجربه پارسا امیری‌ زاد در حوزه فیلم‌سازی و محصول سال 1401 است که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت.

امیری زاد درباره نحوه شکل گیری ایده تولید چنین فیلمی توضیح داده است که در سال 1398 مجید فرهنگ فیلمنامه این کار را نوشته است. ایده اولیه آن هم از شنیدن قطعه‌ای از جواد یساری در ماشین کلید خورد که در ابتدای فیلم هم همین قطعه را می‌شنویم. جرقه این ایده از همان سال 98 و شنیدن آن آهنگ شکل گرفت و تبدیل به یک فیلمنامه شد، ولی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا ساخت این فیلم به تعویق افتاد.

در نهایت این فیلم در ۶ لوکیشن مختلف واقع در تهران و ۸ روز فیلمبرداری ضبط شد.

در بحث فیلمنامه نیز سکانس پایانی چیزی شبیه به یک رویا برای کاراکتر اصلی است که به فیلمنامه اضافه شده است. در ابتدا پایان‌بندی «نحسی» به گونه دیگری بوده است اما در همان مراحل پیش‌ تولید تغییراتی در پایان‌ بندی لحاظ شده و تبدیل به نسخه فعلی شده است.

امیری زاد در گفتگوی خود با خبرگزاری مهر درباره این سکانس گفته است: «این پایانی است بر تلاش‌های آدمی که در نهایت پشت در مانده و تنها راه خلاصی‌اش از آن موقعیت، گویی رویاپردازی است. تمام انگیزه وحید از ابتدا عبور از دری بود که در انتها به رویش بسته می‌شود و در این موقعیت او تنها از طریق رویاپردازی می‌تواند خودش را در کنار خواهرش ببیند.»

برخی معتقد هستند که اساس ساخت یک فیلم کمدی بیش از آنکه متکی به فیلمنامه و کارگردانی باشد، وابسته به شخص کمدین است. به همین دلیل فیلمسازان فیلم‌های کوتاه و بلند، همچنان به کمدی موقعیت توجه ویژه‌ای دارند.

فیلم کوتاه «نحسی» با بهره‌ گرفتن از همین متد و با الهام از فضای شاد عروسی، سعی می‌کند با خلق فضایی پرهیجان، باتوجه به حسن استفاده از توان کمدی بازیگران خود، داستان پسری را روایت کند که به دلیل نحسی و بدیمنی که در ذات دارد، مورد سرزنش اطرافیان است و خانواده و دوستان برای آنکه او را از عروسی خواهرش دور کنند، آدرس محل برگزاری مراسم را به او نداده‌اند تا نحسی او خللی در روند برگزاری جشن ایجاد نکند.

اما شاید نکته مهم مغفول‌ در این فیلم کوتاه تمرکز بر ایده اصلی و ناتوانی و یا فراموشی بسط صحیح ایده مرکزی در طول داستان و در نتیجه از دست رفتن فیلم است.

فیلم کوتاه «نحسی» در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال نیز حضور داشت که در بخش پوستر نیز هیئت داوران دیپلم افتخار را به محمد روح‌الامین برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» اهدا کردند و جایزه اصلی این بخش نیز به مهرداد کریمی برای فیلم «نحسی» تعلق گرفت.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از کارگردان: پارسا امیری زاد، تهیه کننده: علیرضا هژیرپور، نویسنده: مجید فرهنگ بافتانی، مدیر فیلمبرداری: حامد بقائیان، مدیر صدابرداری: میثم معتمدی، بازیگران: وحید منتظری، علی استادی، علی باقری، سینا خوانساری، مرصاد فیضی، نصیر ساکی، مجید فرهنگ بافتانی، مهدی مختاری، هانیه لشکر بلوکی، تدوین: مهدی مختاری، طراحی و تدوین صدا: حسن مهدوی، طراحی پوستر: مهرداد کریمی.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی فیلم کوتاه «جاده موج می‌زند»

https://didhonar.ir/?p=23748