پلاتوهنر

5 هنرمندی که درباره آنها فیلم ساخته شد

پیشنهاد فیلم به مناسبت روز جهانی هنر 

15 آپریل در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال 2019 روز جهانی هنر اعلام شده است. نامگذاری این روز به افتخار تولد لئوناردو داوینچی و به عنوان نماد صلح جهانی، آزادی بیان، برادری، ملل و فرهنگ های مختلف و همچنین اهمیت هنر در زندگی انسان می باشد. به مناسبت این روز ما در اینجا به معرفی آثار سینمایی با موضوع بیوگرافی چهره های  هنری پرداخته ایم.

 

1. وینسنت بامحبت

بازیگران:  داگلاس بوث، جروم فلین، سیرشا رونان، هلن مک‌کروری، کریس اودوود، جان سشنز، النور تاملینسون و ایدن ترنر.

کارگردان : دوروتا کوبیلا و هیو ولچمن، فیلم نامه نویس: دوروتا کوبیلا و هیو ولچمن و یاتسک دهنل، تدوین : اندرو ویزبلوم، فیلم بردار : تریستان الیور، موسیقی: کلینت منسل ، تهیه کننده : هیو ولچمن، ایوان مکتگارت و شان بابیت، شرکت توزیع‌کننده: گود دید انترتینمنت ، شرکت تولید کننده: بریک‌ثرو پروداکشنز و تریدمارک فیلمز.

سال تولید : 2017

محصول : لهستان و انگلیس

زمان : 91 دقیقه

 

درباره فیلم :

فیلمی درام و زندگی‌نامه‌ای است که درباره زندگی ونسان ون گوگ هنرمند هلندی است. در داستانی که در انیمیشن نقاشی شده با رنگ روغن به تصویر کشیده شده، مرد جوانی به آخرین زادگاه نقاش ونسان ون گوگ می‌آید تا آخرین نامه‌ی هنرمند آشفته را تحویل دهد و در نهایت به بررسی روزهای پایانی او در آنجا می‌پردازد.

حضور بی‌نظیر نقاشی‌ها با جزئیات و خلاقیت فوق‌العاده‌ای است که در آن وجود دارد. یکی از تلاش‌های هیجان‌انگیز فیلم، طرح آن از بازیگران واقعی است که آنها را فوراً روی پرده قابل تشخیص می‌کند و بازی آنها را وارد هنر می‌کند. اگرچه چشمان ما به نقاشی ها دوخته شده است، اما موسیقی کلینت منسل نیز در طول فیلم فضایی اشک آور است که غم و اندوه و همچنین شادی ون گوگ را به تصویر می کشد.

مورد رابطه نزدیک او با برادرش تئو است. چیزی که در مورد این فیلم شگفت انگیز می توان یافت، این است که چگونه گروهی از هنرمندان توانستند صحنه‌ها را «نقاشی» کنند و نقاشی‌های عالی را در یک داستان واقعاً زیبا با در مرت طولانی فیلم بگنجانند. آنقدر جزئیات فاش می کند این بیان تماشایی از دنیای نقاش است که از طریق نقاشی های او در معرض دید ما قرار گرفته است. خیلی زود اثر را رها نکنید زیرا آیتم های عالی تا پایان فیلم وجود دارد که نباید از دست داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.پرتره نهایی

بازیگران:  جفری راش، آرمی همر، کلمانس پوزی، تونی شلهوب، جیمز فاکنر و سیلوی تستود.

کارگردان: استنلی توچی، فیلم نامه نویس: استنلی توچی، تدوین: کامیلا تونیولو، فیلم بردار: دنی کوهن، موسیقی: ایوان لوری، تهیه کننده: نیک باور، گیل ایگان و ایلان ژیرارد.

سال تولید : 2017

محصول : آمریکا

زمان : 90 دقیقه

 

درباره فیلم :

این فیلم داستان زندگی نقاش و مجسمه‌ساز سوئیسی یعنی آلبرتو جاکومتی را به تصویر می‌کشد. داستانی ساده و زیبا از یک هنرمند و نیاز او به خلق و کامل کردن آن اثر به شکل دلخواهش.

ویژگی این فیلم این است که کاگردان واقعیت زندگی را دراماتیک نمی کند. او همه چیز را همانطور که در آن اتفاق می افتد نشان می دهد. یک داستان خوب و خوب در مورد عشق واقعی هنرمندان به هنر خود. داستانی که آنقدر درباره هنرمند نیست، بلکه درباره هنرمندی است که به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و با نیازهایش روبرو می شود.

این فیلم قطعا برای همه مناسب نیست، به عنوان یک دانشجوی هنر، دیدن روند ساخت یک نقاشی توسط هنرمندان بسیار جالب بود. خود فیلم نسبتاً کوچک است، حول یک رویداد خاص متمرکز شده است. من آن را به هنرمندان و افرادی که علاقه مند به فرآیند خلاقانه ساخت یک اثر هنری هستند توصیه می کنم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. ری

بازیگران : جیمی فاکس، کری واشینگتن، کلیفتون پاول، هری لنیکس، ترنس هاوارد، لارنز تیت، ریچارد شیف، رجینا کینگ، بوکیم وودبین، آنجانو الیس، دیوید کرامهولتز، ریک گومز، وارویک دیویس، پاتریک باوچو، رابرت ویسدم، کرت فولر، کورتیس آرمسترانگ، میک پنیوسکی و وندل پیرس.

کارگردان: تیلور هاکفورد، فیلمنامه نویس: جیمی ویت ، فیلمبردار : پاوئو ادلمن، تدوین : پال هرش موسیقی : کریگ آرمسترانگ، تهیه کننده : کارن دایان بالدوین.

سال تولید : 2004

محصول: آمریکا

زمان: 152 دقیقه

 

درباره  فیلم :

«ری» این فیلم داستان زندگی حرفه ای موسیقیدان فراموش نشدنی و ماندگار، ری چارلز را روایت می کند. ری قبل از این که به ۵ سالگی برسد، نواختن پیانو را آغاز کرد. او مدتی پس از غرق شدن برادر کوچک تر خود، بینایی اش را از دست داد. «ری» با کاوش در زندگی ری چارلز، زندگی افسرده او را نشان می دهد که در پس موسیقی عالی او پنهان شده است.

«ری»  فیلمی است پر از شور و اشتیاق است. موسیقی در فیلم مسری است و به طرز خارق العاده ای در فیلم کار شده است. کارگردانی ظریف از تیلور هاکفورد واقعاً نتیجه می دهد زیرا او به موسیقی و بازیگران اجازه می دهد تا واقعاً به نحو احسن در این فیلم بدرخشند.

باید اعتراف کرد که لازم نیست حتما موسیقی این فیلم را دوست داشته باشید. این فیلم یک شاهکار است و تماشای آن را حتما توصیه می کنم.

در کنار این ویژگی های عالی، «ری» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین صداگذاری، جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین صداگذاری، جایزه گلدن گلوب  برای بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب نموده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.گناه

بازیگران: آلبرتو تستون، جولیا ویسوتسکایا، ماسیمو دی فرانکوویچ، اورسو ماریا گورینی، آنتونیو گارگیولو، یاکوب دیهل و نیکولا ادوباتی.

کارگردان: آندری کونچالوفسکی، فیلم نامه نویس: آندری کونچالوفسکی و

النا کیسلوا، تدوین: اندرو ویزبلوم، فیلم بردار: الکساندر سیمونوف، موسیقی: ادوارد آرتمیف، تهیه کننده: الدا فری، اولسیا جیدرات، آندری کونچالوفسکی و علیشیر بورخانوویچ عثمانوف.

سال تولید : 2019

محصول : روسیه و ایتالیا

زمان : 134 دقیقه

درباره فیلم :

فیلم «گناه» در مورد زندگی مجسمه ساز و نقاش مشهور رنسانس، میکل آنژ بووناروتی از فلورانس، در اوایل قرن شانزدهم می گوید.

نکته اصلی که می خواهم به آن اشاره کنم این است که تک تک صحنه های فیلم «گناه» مانند یک نقاشی زیبا بود که مستقیماً از یک موزه ایتالیایی بیرون آمده بود. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه هنرمندان سوژه‌های زمانی هستند که در آن زندگی می‌کنند و وابسته به ساختارهای قدرت و آشفتگی در خشونت و رفاه هستند. این فیلم بینش خوبی از تعاملات اجتماعی میکل آنژ با خانواده، هنرمندان رقیب و حامیانش می دهد.  یکی دیگر از نکات خوبی که این فیلم را فوق‌العاده می‌کند این است بیننده می‌تواند احساسات و افکار میکل آنژ را به گونه‌ای به اشتراک بگذارد که گویی متعلق به خود یا دوستشان است، زیرا هنرمندان مرد معمولی، اما بسیار با استعداد دیگری هستند.

یکی از کاربران مجازی در مورد این فیلم دقیق تحلیل کرده است، او معتقد است : من که به عنوان یک مورخ هنر آموزش دیدم، وقایع و ویژگی های میکل آنژ را که در این فیلم نشان داده شده است، از اسناد تاریخی به جا مانده از آن دوران شناختم. با صرف زمان قابل توجهی برای مطالعه موضوع قبل از ساخت فیلم، به اعتقاد من کنچالوفسکی به طور خاص زندگی بهترین نقاشان، مجسمه‌سازان و معماران جورجیو وازاری و مجموعه معاصر زندگی‌نامه‌های هنرمندان رنسانس را از نزدیک خوانده است.( وازاری ، شخصاً میکل آنژ را می‌شناخت)، زیرا موضوعات اصلی فیلم با روایت وازاری از این قسمت از زندگی طولانی میکل آنژ مطابقت دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.روح لوکوربوزیه

کارگردان : ژیل کودرت، گوینده : چارلز برلینگ،

سال تولید : 2019

محصول : فرانسه

زمان : 52 دقیقه

 

 

 

 

 

درباره فیلم :

فیلم ژیل کودرت که توسط چارلز برلینگ روایت می‌شود، تجربیات زندگی‌شده کارگردان را در دوران نوجوانی‌اش در فیرمنی، در بزرگترین مجتمع ساخته شده توسط لوکوربوزیه در اروپا، با شهادت بسیاری از سازندگان و ساکنان معاصر ترکیب می‌کند. این مستند، به بافت تاریخی زندگی لوکوربوزیه می‌پردازد و اطلاعاتی را در مورد زندگی و کار معمار ارائه می‌دهد.

این فیلم از طریق مصاحبه ها سه مکان اصلی از آثار لوکوربوزیه را به ما نشان می دهد، همراه با تصاویر استثنایی از این معماری ها و آرشیوهای منتشر نشده از زندگی روزمره ساکنان آن در دهه 1970.

https://didhonar.ir/?p=16358