پلاتوهنر

مجله هنر

عباس نعلبندیان

عباس نعلبندیان و عبور از کارگاه نمایش

به گزارش پلاتو هنر، گروه تئاتر کارگاه نمایش در کمتر از یک دهه فعالیت نمایشی خود از تاریخ 14 خرداد 1348 تا کمی پس از انقلاب اسلامی ایران، یکی از پیشتازان عرصه تئاتر نوین و آوانگارد در ایران بود. گروهی که حتی قبل از تشکیل آن و با دستاوردهای جشن هنر شیراز و نمایش «پژوهشی ژرف و سترگ …» به زیر ذره‌بین اتمسفر روشن‌فکری، سوسیالیستی و کومونیستی حاکم در بین اهالی فن و هنرمندان ضد یا همراه حکومت پهلوی قرار گ...

ادامه مطلب
موزیکال

ژانر موزیکال؛ حرکتی میان واقعیت و فانتزی

به گزارش پلاتو هنر، فیلم‌های سینمایی ژانر موزیکال داستان‌‌هایی را خلق می‌کنند که آزادانه میان واقعیت و فانتزی در حرکت هستند. ژانر موزیکال گاهی اوقات‌ مانند آثار استودیویی هالیوود به نظر می‌رسند، البته موزیکال‌های سینمای هالیوود مدت‌ها است که رو به افول است. بهترین فیلم‌های موزیکال دسته‌ای هستند که در آن اثر عناصر موسیقی، رنگ و حرکت درهم آمیخته می‌شود تا بتواند احساسات شخصیت‌ها را به مخاطب منتقل کند. ژانر...

ادامه مطلب
حبیب سماعی

حبیب سماعی؛ آخرین چهره مکتب سنتورنوازی قاجار

به گزارش پلاتو هنر، حبیب سماعی، موسیقی‌دان و نوازنده سنتور که از او به عنوان پدر سنتورنوازی معاصر ایران یاد می‌شود، آخرین چهره به وجودآمده از مکتب سنتورنوازی دوره قاجار بوده است. این هنرمند از نظر رپرتوار و شیوه اجرا از دیگر مکاتب موسیقی دوره قاجار متمایز محسوب می‌شد. پایه‌های سنتورنوازی موسیقی کلاسیک ایران در قرن معاصر بر تکنیک‌های حبیب سماعی استوار است. حتی تعدادی بر این باور هستند که حبیب سماعی به سنت...

ادامه مطلب

شکل‌گیری تا تکامل تعزیه در دوره ناصری

به گزارش پلاتو هنر، تئاتر و نمایش مدرن یکی از مظاهر هنرهای چندگانه است که همانند دیگر جلوه‌های اروپایی در دوره ناصرالدین شاه قاجار وارد دربار ناصری و سپس اجتماع ایران شد. البته پیش از ورود این هنر به شکل مدرن و شیوه نگرش جدید به آن، نمایش‌ها به شکل روحوضی، تعزیه، تقلیدکاری و کوچه بازاری در ایران صورت می‌گرفت و اشخاصی مانند کریم شیره‌ای در آن زمان در دربار ناصری نمایش‌هایی فی‌البداهه اجرا می‌کردند. با سفر...

ادامه مطلب
عباس نعلبندیان و تولد یک کلام بازمانده در زمان

عباس نعلبندیان و تولد یک کلام بازمانده در زمان

به گزارش پلاتو هنر، در اواسط دهه چهل شمسی، اگر گذرتان به دکه روزنامه‌فروشی خیابان فردوسی، کمی پایین‌تر از فروشگاه فردوسی می‌افتاد، با جوانی بلند قد، عینکی و فکور مواجه می‌شدیم که اغلب وقت‌ها بر چهارپایه‌ای نشسته و مشغول خواندن کتابی جلد شده با عنوانی نامعلوم بود. کتاب خواندن آن روزنامه‌فروش تنها زمانی که یک مشتری از او روزنامه و یا مجله‌ای درخواست می‌کرد متوقف می‌شد. کسانی که دستی بر هنر داشتند و این تصو...

ادامه مطلب

داوود نامور: فقط تئاتری‌ها می‌توانند تئاتر را به سمت‌وسوی درستی ببرند

به گزارش پلاتو هنر، خبر انتخاب اعضای سومین هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های تهران از اخبار مهم تئاتر در هفته‌های گذشته بود. نداشتن قدرت برای رسیدگی به جرایم تماشاخانه‌ها تا عملکرد ضعیف در راستای پیشبرد اهداف خود انجمن ازجمله انتقاداتی است که طی سال‌های گذشته به این انجمن وارد بوده است. از سویی دیگر کیفیت پایین نمایش‌هایی که در اکثر تماشاخانه‌های خصوصی در حال اجرا است این سوال را برای مخاطبان ایجاد می‌...

ادامه مطلب