خلاصه داستان:
در خلاصه داستان «آه سرد» آمده است: بها و بهرام در جادهای همراه و همسفر شدهاند بیآنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. بها در فکر انتقام است تا به رنج هایش پایان دهد…
بازیگران و سایر عوامل فیلم
ایمان صدیق و علی باقری بازیگران اصلی این فیلم هستند. محمد اشکانفر، سالار دریامج، امیر شمس، امیر آرام، کوروش اشراقی، حسام رضاییان، اهورا بهرامی، برسام بهرامی دیگر بازیگران این فیلم هستند.
نویسنده و کارگردان: ناهید صدیق، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینیتیرانی، مدیر صدابرداری: آرش برومند، طراح گریم: سید جلال موسوی، تدوینگر: پویان شعلهور، طراحی و ترکیب صدا: حسن مهدوی، آهنگساز: فواد قهرمانی، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی، آرش کاظمزاده، جلوههای ویژه بصری: هادی اسلامی، برنامهریز و دستیار کارگردان: صالح غربیجوان، طراح صحنه و لباس: ناهید صدیق، هماهنگی تولید: امیرمهدی نوری، طراح پوستر: احسان برآبادی، سرمایهگذار و مجری طرح: احمد بهرامی، مشاور رسانهای: نغمه دانشآشتیانی و تهیهکننده: رضا محقق.
درباره فیلم:
«آه سرد» نخستین فیلم بلند داستانی ناهید صدیق در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ رقابت میکند.
سیدرضا محقق تهیهکننده این فیلم، سال گذشته فیلم مورد تقدیر «دِرب» را به کارگردانی برادر خود سیدهادی محقق، به عهده داشته است. این فیلم در سال جاری در چند جشنواره جوایز گوناگون را دریافت کرد.
این فیلم در مناطق سردسیری فیلمبرداری شده است و تمام عوامل فیلم برای به پایان رساندن تولید آن شرایط سختی را پشت سر گذاشته اند.
صحبتهای عوامل اصلی فیلم آه سرد در نشست خبری جشنواره فیلم فجر
نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی «آه سرد» روز پنجشنبه ۱۳ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم برگزار شد.
به گزارش پلاتو هنر به نقل از ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، در نشست خبری، ناهید عزیزیصدیق کارگردان، سیدرضا محقق تهیهکننده، ایمان صدیق بازیگر از جمله عوامل فیلم حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، ناهید عزیزی صدیق کارگردان ضمن تشکر از اهالی رسانی گفت: من فکر میکنم نگاه جامعه ایرانی در کشور در حال تغییر است. در واقع، باید به گونه ای پیش رویم که در جامعه ایرانی زنان بتوانند به جایی که میخواهند برسند.
این کارگردان در ادامه درباره فضای فیلم تشریح کرد: زمانی که ایده این قصه به ذهنم آمد، نگاهم پیدا کردن یک زاویه جدید برای روایت بود. کانون خانواده نهادی گرم است و در آن محبت وجود دارد پس زمانی که قتل درون یک خانواده پیش میآید، منجر به عواقب زیادی در میان آنها میشود. حتی این تاثیرات سالیان زیاد طول میکشد و برای برخی از اعضا هم بیماریهای روانی بسیاری به وجود میآید و برخی اتفاقها تبعات درازی دارند.
تهیهکننده «آه سرد» : اساسا خشم و جنایت برای هیچکس قابل پذیرش نیست. آن چیزی که برای خودم در این فیلم نمود دارد، نشان دادن انتقام گرفتن یک جوان از نزدیکترین فرد زندگیاش است که دچار عذابوجدان میشود. زیرا بخشی از ما، عذاب وجدان، فطرت و درون ماست و نشان دادن «گذشت» ارزشمند برای ما است.
ایمان صدیق بازیگر نیز در پاسخ به این سوال که شما تلاش کردید بازی زیرپوستی انجام دهید اما موفق نبوده است عنوان کرد: من در مطالعاتی که داشته ام تعریفی از زیرپوستی در هیچ نسخه کتابی و منابع سینمایی ندیدم، ولی درباره فضایی که نزدیک به بازی زیرپوستی بوده باشد می توان گفت ما با اقای باقری خیلی در مورد جزییات بازی ها با هم حرف می زنیم.
من فیلم را برای اولین بار دیدم خیلی نگرانم که در مورد بازی ام و فیلم چه فکر می کنند و باید تا شب صبر کنم و نتیجه را ببینم.
بازیگر فیلم نیز در پایان گفت: من و بازیگر پارتنرم بسیار روی جزییات کار کردیم. کارگردان پلان به پلانِ روی بازی من دقت کرد. در سینما به بازیگر چهره اعتماد نمیکنند اما رضا محقق به من اعتماد کرد.
نقدی بر فیلم آه سرد
فیلم سینمایی «آه سرد» اولین فیلم بلند داستانی ناهید عزیزی صدیق است که فیلمنامه آن را نیز خودش به نگارش در آورده است. او در تجربه اولش به روایت رابطه بها با بازی ایمان صدیق و بهرام با بازی علی باقری می پردازد که بعد از آزاد شدن بهرام از ندامتگاه با یکدیگر هم مسیر میشوند.
«آه سرد» در قصه گویی تا حدی دچار مشکل است و روایت را بیشتر با نماهای مختلف و با سکوت ها و دیالوگ کم پیش میبرد. در واقع اثر حرفی نمیزند و مخاطب را همراه نمی کند. این فیلم بنا به قول کارگردان در نشست بعد از فیلم، اثری درباره قتل ناموسی است، اما به دلیل پرداخت به شدت ضعیفی که دارد قادر نبوده از این مسئله مهم دفاع کند و در روایت فیلم چنین معضلی را به زبان سینما بیان کند.
از نظر فنی، فیلم در سکانس های مختلف با نماهای نزدیک و دور جلوه های تماشایی خلق میکند. همانند نماهای تک نفره از بها، نماهای دو نفره بها و بهرام داخل ماشین، نماهای پشت وانت. اما جدا از این ویژگی، به علت فضایی که دارد، فضایی که با سکوت های طولانی و دیالوگ های کم ایجاد شده است نماها نمی توانند نقش خیلی موثر و کافی داشته باشند و این موضوع تا حدی باعث حس ملال و خسته کنندگی مخاطب می شود.
یکی از ویژگی ها و نکات ارزشمند «آه سرد» موسیقی متن اثر است که کاملا همسو و متوازن با آن پیش می رود و طبق اتمسفر سرد فیلم ساخته شده است. در واقع موسیقی هویتی منطبق با اثر را داراست.
نکته دیگر درباره سکانس جدایی بها و بهرام است، سکانسی که به نظر عمیق ترین بخش اثر به شمار می آید. دیالوگ های بین بها و بهرام و بازی علی باقری در این سکانس از جدی ترین لحظات فیلم محسوب می شود.
در ساخت اثر آن هم به عنوان اولین تجربه کارگردانی باید به شرایط سخت و مشقت های تولید فیلم در مناطق سردسیر و برفی اشاره خاص داشت، شرایطی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
در آخر با توجه به نزدیکی اثر به سینمای هنری و تجربی ناهید عزیزی صدیق تجربه قابل قبولی رقم زده است. تجربه ای که می تواند نویدبخش اتفاقات بهتری در مسیر فعالیت هنری این کارگردان باشد.